Nacisté poschovávali po Evropě mnoho pokladů, z nichž byly nelezeny pouze některé. Mezi největší záhady však dodnes patří vlak plný bohatství, který do cíle nikdy nedorazil.
Vlak plný zlata, diamantů, drahokamů a dalších cenností se má nacházet v Sovích horách v jihozápadním Polsku nedaleko českých hranic. Ukrýt ho tam měli nacisté, a to údajně v tajném tunelu, když prchali před postupující Rudou armádou. Alespoň tak zní příběh o zlatém vlaku, který nedá spát mnoha hledačům pokladů, a do jehož vyřešení se opakovaně zapojily i polské úřady už v době komunismu. Po údajném pokladu se ale slehla zem, i když zprávy o něm občas vyvolají další honičku za neuvěřitelným bohatstvím.
Vlak ukrytý v tajném železničním tunelu
Vlak dlouhý až 100 metrů byl nacisty plně naložen cennostmi včetně zlata, diamantů a mnohých uměleckých děl; veškerý náklad měl dosahovat až 300 tun. Dle dochovaných historek vyrazil někdy v roce 1945 z Vratislavi, a přes Čechy se měl dostat do Německa – tam už ale nedorazil, přičemž má jeho stopa končit někde v okolí Valbřichu, kde měl být ukryt v uhelném dole nebo chodbách projektu Riese u zámku Książ. Údajně tam vjel do tajného tunelu, který Němci zasypali, zaminovali a zahladili většinu stop tak, aby k němu nebylo možné najít cestu.
Legenda o zlatém vlaku je v Polsku velmi rozšířená a mnozí jí věří, o čemž svědčí i to, že pátraly po jeho poloze i orgány komunistického Polska, a to dokonce za pomoci armády; nic ovšem nenašly. Naposledy projevili zájem o poklad v roce 2015 Piotr Koper z Polska a Andreas Richter z Německa, když začali tvrdit, že získali svědectví účastníka celé akce a znají tak umístění vlaku. Přes prostředníka získali závazek polské vlády na vyplacení 10 procent hodnoty případně nalezeného pokladu, načež místo údajně zasypaného vlaku prozradili.
Naději dávaly snímky z radaru
Zprávy o údajném místu, kde se vlak s pokladem skrývá, se dostaly brzy na veřejnost a vyvolaly vlnu mediálního šílenství. Hledači dokonce udělali radarové snímky, na nichž měly být náznaky zasypané soupravy, a v roce 2016 začali s požehnáním úřadů kopat. Po 7 dnech prací se jim ale nepodařilo najít jediný důkaz, že by byl na místě nejenom vlak, ale ani náznaky po nějakém tunelu či kolejích. Práce tak byly nakonec zastaveny.
Podle odborníků byly útvary na radaru přirozené přírodní úkazy, nejspíše tvořené ledem. Rozruch kolem pokladu v současnosti do značné míry utichl, i když nelze vyloučit, že po něm někteří dobrodruzi stále pátrají. Zlatý vlak se tak zařadil nejspíše mezi legendy, jakými jsou třeba v Česku známý Štěchovický poklad nebo občas probleskující zprávy o možném úkrytu Jantarové komnaty. Ani ty se však přes velké úsilí hledačů nepodařilo nikdy objevit.