Velkou část studené války tvořil páteř leteckých sil USA a jejich spojenců letoun F-4 Phantom II. Jeho kvality oceňovali jak jeho piloti, tak protivníci.
Když Američané válčili ve Vietnamu, asi nejčastěji zobrazovaný letoun na televizních záběrech byl jejich stíhací bombardér F-4 Phantom II. Sestřelil řadu severovietnamských migů a zničil i nespočet pozemních cílů. Letadlo sloužilo až do devadesátých let, kdy jej začaly nahrazovat letouny čtvrté generace. V mnoha letectvech je tento legendární stroj dodnes a mnoho pilotů na něj vzpomíná. Zde je několik důvodů proč.
Letové vlastnosti
Phantom II byl letoun, který se vyznačoval obrovským tahem svých motorů a zrychlením. Jeho pilot, pokud věděl, jak schopnosti využít, se mohl rozhodnout, kdy se zapojí do bitvy a kdy se z ní odpoutá. Ruské migy totiž takové zrychlení neměly. Disponovaly ale mnohem lepší manévrovatelností. Ta byla u Phantomu II vylepšena až v sedmdesátých letech u modelu E.
Stále ve službě
Ačkoli první Phantomy II vstoupily do služby před šedesáti lety, stále u některých letectev zůstávají ve službě. I když proti moderním letounům již nedostačují, mají řadu schopností, díky nimž mohou být spolehlivým bojovníkem. Jedním z příkladů jejich nedávného využití může být Turecko, které je nasadilo v Sýrii. O jeden letoun přišlo.
Velké množství výzbroje
Letadlo má schopnost nést velké množství výzbroje. Jeho nosnost je až 8 480 kilogramů a na svých nosnících má místo pro rakety vzduch-vzduch a vzduch-zem a mnoho druhů pum. Sloužilo i jako nosič jaderných zbraní. První verze stroje neměly palubní kanon, což se ukázalo nad Vietnamem jako chyba. Proto byl vyzbrojen rotačním kanonem Vulcan.
Prověření bojem
Phantom II je letadlo, jež má za sebou bohatou bojovou historii a své kvality tak opakovaně předvedlo v praxi. Letadlo neslo hlavní tíhu bojů ve Vietnamu, kde se utkávalo s Mig-17 a Mig-21. Izrael ho nasadil v Jongkipurské válce. Stroje se aktivně účastnily dlouhého konfliktu mezi Irákem a Íránem.
Rekordman
Během své historie byl Phantom II držitelem řady různých světových rekordů. Především se jednalo o rekordy v rychlosti nebo v dostupu. Pětici rychlostních rekordů, které letadlo ustanovilo po svém uvedení do provozu v šedesátých letech, překonal až další americký letoun F-15 v roce 1975.
Sloužil jako terč
I když byly letouny vyřazeny z aktivní služby v americkém letectvu, neznamenalo to, že skončily na zemi. Řadu z nich společnost BAE přestavěla na bezpilotní drony QD-4, které sloužily jako terče pro letce trénující na nástupcích Phantomu II. Celkem tak byly přestavěny více než tři stovky letadel.
Skvělé výkony
Jak jsme již zmínili, Phantom II byl držitelem rychlostních a výškových rekordů. Jeho maximální rychlost je udávána jako Mach 2,23. Ve výšce 12 tisíc metrů letoun dokázal letět rychlostí 2 370 kilometrů v hodině a vystoupat až do výšky 18 kilometrů.
Počet vyrobených strojů
Během let vyrobil McDonnell Douglas 5 195 Phantomů II všech různých variant. To jej řadí mezi nejvíce vyráběná bojová letadla po skončení druhé světové války. Využíván byl u letectva, námořnictva i námořní pěchoty. V některých letectvech se používá dodnes. Byl rovněž právem označován za jeden z nejlepších letounů své doby.