Během druhé světové války byla potopena německá ponorka U-864. Při potopení byla naložena nákladem, který nyní způsobuje velké problémy.
Během druhé světové války vyplula z Kielu německá ponorka U-864 na svou poslední misi. Jejím úkolem bylo přepravit velké množství rtuti do Japonska. Mimo ni měla na své palubě ještě díly a technické výkresy pro německé stíhací letouny. Při návratu do norského Bergenu se však stalo něco, co je dodnes environmentální noční můrou.
Poslední mise ponorky U-864
Ponorka U-864 vyplula 5. prosince 1944 na svou poslední misi, při které měla přepravit obrovské množství rtuti do Japonska. Po cestě se jí však začal selhávat motor, a tak musela k pobřeží kvůli opravě. Dne 9. února 1945 byla při plavbě do norského Bergenu odhalena a potopena britskou ponorkou HMS Venturer. Zemřelo všech 73 lidí na palubě a na její palubě zůstalo více než 60 tun rtuti.
Obyvatelstvo vyzvalo vládu k řešení rtuti na mořském dně
Obyvatelé Norska vyzvali vládu, aby zařídila odstranění ponorky ze dna, ale přivolaní odborníci se obávali, že by mohlo při přesunu dojít ke katastrofickému úniku rtuti do moře. Vláda tedy zkoušela najít alternativní řešení. Jedním takovým se ukázala možnost ponořit celou ponorku pod písek, sutiny a beton. To by mělo podobný účinek, jako sarkofág, který byl postaven nad Černobylem. Písek, sutiny a beton měl držet rtuť tak, aby se neuvolňovala skrze zrezivělé nádrže do otevřeného moře, kde by znečišťovala vodu.
Britové rozluštili německý tajný kód
Japonská tajná mise o přepravě dílů, technických plánů a především rtuti nesla kódový název „Caesar“. Britové se o ní dozvěděli tak, že rozluštili německý kód. Dozvěděli se, že se U-864 chystá vyhnout spojeneckým hlídkám proto, aby dopravila části proudových motorů, naváděcí systémy raket a velké množství rtuti do Japonska. Ta měla sloužit pro výrobu zbraní.
Potopení 14 měsíců staré ponorky U-864
Britská ponorka HMS Venturer se vydala sledovat ponorku U-864 a po tříhodinovém pozorování ji potopila. Německá ponorka byla stará 14 pouhých měsíců. Od té doby ležela na dně moře asi dvě námořní míle od pobřeží Fedje. Přibližně po 60 letech ji objevilo norské královské námořnictvo v roce 2003. Zajímavé je, že U-864 neměla žádné ztráty na životech až do doby, kdy byla potopena.
Rtuť začala unikat z korodujících nádrží lodi
Nádoby se rtutí začaly postupně ve slané vodě korodovat a následně prosakovat. Podle dosavadních odhadů unikly zatím 4 kg rtuti. Tento únik následně způsobil zvýšení hodnot rtuti v tamní vodě, kde byl dokonce zakázán rybolov. Proti organické rtuti je ta kovová mnohem nebezpečnější. Může kontaminovat ryby, z nichž se nebezpečná látka může při konzumaci přenést na člověka a způsobit v některých případech až smrtelnou otravu.