Překvapivě chytrá vojenská vozidla, která si našla uplatnění v nejvyspělejších armádách

Armáda využívá pro své mise a boje různé druhy techniky. Některé z nich jsou více či méně neobvyklé, ale svůj účel dokonale plní.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Válka v lidech vyvolává to nejhorší a nejzákeřnější chování. Na druhou stranu se v těžkých válečných časech rychle vyvíjí technika. Je to způsobeno především tím, že v takové situaci nikdo neřeší náklady na vývoj, a více peněz znamená i více možností. Za války tedy vznikla celá řada neobvyklých strojů, které plnily různé účely, od tajných sledovacích misí, až po přímé boje. Některé z nich se velmi osvědčily a můžeme je v modernizované podobě najít i v dnešním seznamu vojenských vozidel některé armády.

NKL-26 Aerosan

Jednalo se o bojové aerosaně vyrobené v sovětském svazu. Jejich konstrukce kombinovala dřevo a ocel. Zatímco na výrobu karoserie se používalo dřevo, čelo bylo z ocelového pancíře. K pohybu sloužily čtyři lyžiny, které ovládal řidič. Zajímavostí je, že k jejich pohonu sloužil letecký pětiválcový motor M-11G s dvoulistou vrtulí. Tyto sovětské sáně se pohybovaly rychlostí až 35 km/h a jejich hlavní zbraní byl kulomet DP ráže 7,62 mm. Používaly se už od první světové války.

iZdroj fotografie: Georg Pik / Public Domain

Ka-mi typ 2

Tento japonský tank pochází z období druhé světové války. Vycházel z konstrukce tanku Typ 95 Ha-Go a jeho velkou výhodou bylo, že se dokázal plavit po vodě. Byl schopen pojmout až pětičlennou posádku a jeho hlavní zbraní byl kanón ráže 37mm. Jeho motor měl výkon 115 koní a byl schopen jet rychlostí až 37 km/h po souši a 10 km/h po vodě. Maximální dojezd tohoto japonského tanku činil 360 km. Své využití našel zejména při výsadkových operacích a bylo vyrobeno přes 180 kusů.

iZdroj fotografie: Andrey Korchagin / Public domain

M60 AVLB

M60 je obrněné vozidlo, které zároveň slouží jako most pro překonání překážek. Byl představen v roce 1963 a délka mostu byla až 18 metrů. Vyvinuli jej američtí inženýři, aby nahradil předchozí model M48 AVLB. Měl sloužit k přepravě tanků, kolových vozidel a další vojenské techniky přes zákopy, vodní překážky a další.

iZdroj fotografie: Andrew Linnett / Public domain

Vespa 150 TAP

Vespa byl protitankový skútr, který byl představen v roce 1956. Proti civilní verzi měl vyztužený rám a třípalcovou bezzákluzovou pušku M20. Byl poháněn dvoutaktním motorem o objemu 146 ccm a jeho cena byla velice příznivá. Mezi lety 1956 až 1959 se jich vyrobilo 600 kůsů. Koncem padesátých let Francouzi postavili kolem 800 těchto skúktrů, aby jim pomohli v boji s Alžířany.

iZdroj fotografie: Uživatel Rama / Creative Commons / Public domain

Volkswagen Schwimmwagen

Schwimmwagen  je vojenský obojživelný vůz, který má pohon na všechny čtyři kola a pohon přední nápravy se dá vypnout. Jeho motor je umístěn v zadní části a má výkon 25 koní. Kromě něj má ještě sklopný lodní šroub na zadní části. Jeho převodovka byla speciálně upravena tak, aby se v pořádku mohl přepravovat z vody na souš. Zatímco na pevnině se mohl pohybovat rychlostí až 80 km/h, ve vodě tato rychlost klesla na 10 km/h.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zdroj: Hot Cars

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Zobrazit další články