Robin Olds, eso mezi piloty | ArmádníZpravodaj.cz

Robin Olds, noční můra nacistických a komunistických pilotů

Byl stíhací eso v druhé světové válce. Jeho schopnosti byly neuvěřitelné a jeho úspěchy stejně tak fascinující. Robin Olds se stal vzorem pro mnoho stíhacích letců svojí i dnešní doby.

i Zdroj fotografie: Uživatel Aeroman3 / Creative Commons / CC0
                   

Robina Oldse proslavily dvě věci, jeho neobyčejné letecké zásluhy a jeho ikonický knírek. Velitel stíhací letky, notorický odmítač pravidel a nejznámější stíhací pilot US Air Force, to byl vše byl pilot, který ve vzduchu terorizoval nepřátele USA od bojišť druhé světové války až po Vietnam. Olds během své kariéry létal v neuvěřitelných 65 týpech letadel, a zaslouženě se tak stal legendou válečné historie Spojených Států a vzorem pro mnoho mladých pilotů.




Brázdil nebesa již od 8 let

Olds se narodil 14. července 1922 v Honolulu na Hawai. Dalo by se říct, že měl úspěch v krvi, protože jeho rodina byla proseta významnými lidmi. Jeho dědeček se účastnil oběšení spiklenců při atentátu na prezidenta USA, Abrahama Lincolna. Další z jeho dávných příbuzných byl plukovníkem, válčícím v americké občanské válce. Sám Robin se od dětství vyznačoval zuřivostí a ambicemi, které projevoval zejména při sportech.

Robin Olds pilotem USA
iZdroj fotografie: Robert Huffstutter / Creative Commons / CC BY

Jeho otec, Robert Olds, sloužil jako letecký instruktor během první světové války a byl členem tzv. bombardovací mafie, protože silně zastával strategické bombardování. Mladý a létáním fascinovaný Robin si létání vyzkoušel již v 8 letech, a nebylo tedy překvapením, když se roku 1940 přihlásil na West Point, a po útoku na Pearl Harbor absolvoval letecký výcvik.

Armádním výcvikem prošel, až na drobné zádrhely na výbornou. Ačkoliv Olds ve škole exceloval, měl nemalé výhrady vůči striktním pravidlům ze strany vedení a nezřídka se za to dostal do při. Jeho problémům také přidalo jeho občasné popíjení alkoholu, za které byl dokonce při studiu degradován. Výcvik však nakonec bez větších problémů dokončil
a byl mu přidělen jeho první letoun, P-38 Lightning.

Stal se pilotním esem už po 3 měsících

Svou první akci zakusil v květnu roku 1944 a již po 3 měsících služby zažil první úspěch. Při se mu při jedné z misí podařilo zlikvidovat dva německé letouny Fw 190. Jelikož se Olds snažil porozumět letounům i po technické stránce, vypomáhal v mezičase kolegům s údržbou letadel. Mimo jiné přišel na to, že při navoskování dosahovali letouny za letu vyšší rychlosti, a od svých kolegů voskování letounu od té doby přímo vyžadoval.

sestreleny letoun
iZdroj fotografie: J. Tewell / Creative Commons / CC BY-NC

Pouhý týden po svém prvním úspěchu si Old zapsal na konto další 3 zářezy, tentokrát sestřelil dvě nepřátelské Bf 109. Na věhlasu mu přidal i fakt, že během tohoto souboje bojoval s vypnutými motory, jelikož při vzdušné potyčce s nepřáteli téměř vyčerpal palivo. Po souboji se obrátil k návratu na základu a cestou shodou okolností narazil na další Bf 109, kterou rovněž poslal i s jejím pilotem v plamenech k zemi.

Olds, spolu se svou letkou poté přešli k letounům P-51 Mustang. Před dokončením své první mise roku 1944 si Olds vzal dvouměsíční dovolenou, před jejímž začátkem si stihl připsat další sestřel. Roku 1945 se vrátil a 9. února byl povýšen do hodnosti majora. Olds nezáhálel a ještě téhož dne si připsal svůj 7. sestřel. Ještě před koncem války sestřelil mnoho dalších letounů a řadu jich zničil i na zemi. Stal se tak jediným leteckým esem v letounech P-51 a zároveň P-38

Evropu vystřídal za bojiště v Asii

Roku 1953 byl Olds povýšen na plukovníka a kvůli rychlému nabývání hodností se ke své nelibosti nestihl účastnit bojů v Koreji. Nakonec se roku 1966 konečně vrátil do akce, jako pilot ve vietnamské válce. Od dob, kdy začínal létat s P-38 uplynul již nějaký čas, a pokrok šel pochopitelně dopředu. Staré letouny s pístovými motory byly nahrazeny moderními stíhači a v jednom z nich, F-4C Phantom, se Olds ocitl.

Robin Olds u letounu
iZdroj fotografie: USAF / Public Domain

Pro Oldse nebyla změna hardwaru žádný problém, a hned ze startu si v novém letounu připsal svůj další sestřel, tentokrát letounu MiG-21. V tomto období začal nosit i svůj proslulý knír, kterým porušoval předpisy a vytáčel své nadřízené, jelikož to při takové práci nepřicházelo v úvahu. Vydobyl si za to však minimálně respekt svých mužů, a jeho udržovaný knírek se tak stal jakýmsi symbolem jeho osoby.

Létání miloval až do konce

Svou kariéru zakončil Olds ve velkém stylu, a to sestřelením dalších 4 MiGů. Během své služby nalétal tisíce hodin, účastnil se neuvěřitelných 259 misí a zapsal si úctyhodných 17 sestřelů. U letectva však zůstal i nadále, a snažil se zlepšovat schopnosti nových amerických letců, Dokonce byl povýšen na brigádního generála, přesto však nepřestal toužit po akci.

Robin Olds Náhrobek
iZdroj fotografie: Uživatel wld_777 / Creative Commons / CC BY-NC

Krátce po povýšení se pokusil své nadřízené požádat o degradaci, aby mu byl umožněn návrat do boje. Bohužel se jeho snaha nesetkala s pochopením velení, a žádost mu zamítli. Toto rozhodnutí Oldse přesvědčilo, aby se odebral do zaslouženého důchodu. Robin Olds zemřel roku 2007 ve svých 84 letech na rakovinu prostaty, ale v srdcích všech letců žije do dnes.

Jakých úspěchů by podle vás Olds dosáhl, kdyby mu byl umožněn návrat?

Zdroj: WARHISTORYONLINE, SECURITYMAGAZIN

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Omikron nastupuje. „Dva týdny budou prudce růst počty nakažených,“ říká Prymula. Kdy se situace uklidní?
VědaŽivě.cz
Co by se stalo, kdybyste přestali spát? Krátký nával energie by rychle přešel v halucinace a infarkt
JakZdravě.cz
Roztroušená skleróza je tichý zabiják. Někteří lidé ani netuší, že ji mají. Symptomy jsou zprvu nenápadné
adbz.cz
Stavba terasy s vhodným vybavením nemusí být tak složitá