Nad severním Vietnamem používali Američané speciální letadla na umlčování protiletadlové obrany. Jejich práce byla nebezpečná, ale užitečná.
Když komunistický Vietnam neustával v útocích na svého jižního souseda, nezbylo Spojeným státům než v roce 1965 spustit operaci Rolling Thunder. Cílem bylo zničit infrastrukturu a průmysl komunistické země a přimět ji k ukončení bojů. Bombardovací mise byly nebezpečné. Sovětský svaz sem totiž dodával moderní protiletadlové zbraně, včetně nejlepších protiletadlových raket. Ty bylo třeba ničit.
Nebezpečné mise v předvoji
K jejich vyhledání a zničení byly používány speciálně vyzbrojené letouny s piloty, kteří se nesměli bát nebezpečných situací. Jejich mise nebezpečné byly, letěli totiž jako předvoj před hlavními silami a museli protiletadlovou obranu eliminovat, než dorazí hlavní síly. Ta samozřejmě mohla pálit i na jejich stroje, navíc v oblasti mohly operovat severovietnamské stíhačky. Přesně do takové situace se 8. března 1967 dostal i pilot letadla F-105 Thunderchief Merlyn Hans Dethlefsen.
Tehdy se skupina 72 letadel startujících ze základen v Thajsku vydala nad železárny v Thái Nguyên. Před nim letěly čtyři F-105 s úkolem utkat se s protiletadlovou obranou. Dethlefsen jako číslo tři. Při příletu do oblasti do nich začala protiletadlová obrana pálit. Velitel letky byl sestřelen a skončil v zajetí, jeho křídlo musel s poškozeným letadlem zvolit návrat na základnu. Na úkol zůstal jen Dethlefsen a jeho křídlo.
Poškození od děl i stíhačů
Nařídil proto druhý útok, při kterém byly oba letouny zasaženy protiletadlovými děly. Když se vymotaly z palby, setkaly se se severokorejským MiG-21. Tomu se podařilo letadla zasáhnout, ale ustoupil. F-105 zopakovaly útok a zničily několik děl, když se objevil další MiG-21. I přes to se Dethlefsenovi podařilo uskutečnit další útok, zničit dvě odpalovací stanoviště raket SAM, úspěšné bylo i jeho křídlo. Letouny byly tak poškozené, že se stěží dobelhaly domů.
Útok na železárnu byl úspěšný. I když Američané ztratili dvě letadla, obnovila provoz až v roku 2013. Mimořádný čin Dethlefsena nezůstal nepovšimnut. V únoru 1968 obdržel z rukou amerického prezidenta Lyndona B. Johnsona Medaili cti. Je jedním z 12 pilotů, kteří ji za akce nad Vietnamem dostali. V letectvu pak sloužil do roku 1977 a dosáhl hodnosti plukovníka. Zemřel v roce 1987 a je pohřbený na hřbitově v Arlingtonu.
Pustili byste se do boje s moderní protiletadlovou obranou?