Torpédové čluny odvedly v druhé světové děsivou práci za zlomek ceny velkých lodí. Šlo o největší zabijáky na moři

Malé a rychlé čluny se ukázaly jako velmi užitečná plavidla. Ve světových konfliktech je užívaly všechny strany a zastaly velké množství úloh.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Byly ze dřeva nebo lehkého kovu. Dokázalo je potopit pár lehkých zásahů nebo jediný zásah většího kalibru. Torpédové čluny, které se za první i druhé světové války proháněly po hladině oceánů, byly velmi křehké. Nenesly ani žádná těžká děla, ale přesto byly schopné potopit u tu největší loď na hladině. Zasáhnout je přitom bylo velmi obtížné, byly malé a velmi rychlé.

Velké lodě bylo třeba doplnit něčím levným

Spojené státy stavěly v meziválečném období řadu těžkých lodí. Od bitevních plavidel, přes letadlové lodě, křižníky až po torpédoborce. To jim umožnilo udržovat dvě flotily v Tichém a Atlantickém oceánu. Ale všechny tyto lodě byly drahé, byla na ně potřeba spoustu kovu a jejich stavba trvala dlouhou dobu. Proto se námořnictvo nebránilo ani rozvoji lehkých, levných, ale rychlých lodí.

iZdroj fotografie: Public Domain
Americký PT člun

Vědělo, jak mohou být smrtelné. Jako příklad velmi dobře sloužilo potopení rakousko-uherského dreadnoughtu Szent István dvojicí italských torpédových člunů v roce 1914. Proto námořnictvo v letech 1940 a 1941 mezi staviteli hledalo ten nejlepší typ rychlého torpédového člunu. Uspořádalo řadu zkoušek lodí s namontovanými závažími, která měla představovat nesené zbraně. Nakonec tři společnosti dostaly zakázku na stavbu.

Čluny nesly čtyři torpéda

Námořnictvo se rozhodlo lodě standardizovat, i když stavitelé měli stále určitou volnost. Měly mít hmotnost kolem 50 tun a vyrobené byly z mahagonu. Byly dlouhé kolem 23 metrů. Jejich výzbroj tvořila dvojice kulometů calibru .50. Jako hlavní zbraň sloužily většinou čtyři torpédomety. Řada z člunů měla i další zbraně, nejčastěji protiletadlová děla ráže 20 milimetrů, ale i rakety a další. Poháněly je tři motory na letecký benzín.

iZdroj fotografie: Public Domain
Německý torpédový člun

Vznikly tak slavné PT čluny, které se staly legendami. Připisuje se jim třeba první americké zabití nepřítele v druhé světové válce, protože střelci z člunu sestřelili první japonské letadlo při náletu na Pearl Harbor. Přestože plavidel bylo na začátku války jen 29, měla spoustu úkolů. Na PT člunech z Filipín unikl slavný generál Douglas MacArthur. Jejich počet se neustále zvyšoval. A podobné designy sloužily úspěšně i v britské, německém a dalších námořnictvech.

iZdroj fotografie: Public Domain
Britský torpédový člun

Byly to právě torpédové čluny, kterém ve válce v Pacifiku připadla úloha ochrany tras mezi mnoha ostrovy. Útočily převážně pod rouškou tmy a podařilo se ji potopit řadu plavidel. I sami měly ztráty, známé je zničení torpédového člunu, na kterém sloužil budoucí prezident John F. Kennedy, japonským torpédoborcem. Ale proslavily se i při vylodění v Normandii. Raketami podporovaly útok a zachránily mnoho tonoucích vojáků. Dnes již k vidění nebývají, většinou je nahradily rychlé raketové čluny.

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Zobrazit další články