Smutný příběh Kanadského nadčasového letounu, který skončil dříve, než se stihl pořádně rozjet. Výsledky měl přitom vynikající.
Avro Arrow znázorňuje tragický příběh o letadle světové třídy, které se i přes své schopnosti nedočkalo sériové výroby. Tento stíhací letoun byl vyvinut po druhé světové válce jako reakce na vzniklé ruské strategické bombardéry, které byly schopné nést na své palubě jaderné zbraně. Letoun Avro Arrow byl navržený jako stíhací letoun, který byl schopen zastavit právě bombardéry ještě před dosažením jejich cíle a tím zabránit velkým škodám.
Kanadská vidina vlastního leteckého průmyslu
S blížícím se koncem druhé světové války se v Kanadě začalo přemýšlet o budoucnosti. Protože se v zemi stále nacházelo velké množství továren pro výrobu letadel (vyráběl se zde Spitfire a Lancaster), byla myšlenka vlastního leteckého průmyslu na místě. Země měla být natolik zkušená, že by vyráběla ty nejmodernější vojenské, ale i civilní letouny, které by následně dodávala celému světu.
Jednou z prvních společností, která se této vize chytla, byla Avro Canada, když začala vyvíjet nový stíhací letoun CF-100 Canuck. To se představilo se zpožděním, ale na jeho účinnosti to nic nezměnilo. Toto skvělé letadlo bylo schopné sloužit zemi ještě řadu dalších let. Letoun CF-100 Canuck však byl rychlostně příliš nevýrazný, což nevedlo k jeho očekávanému úspěchu.
Avro Arrow
Tento letoun měl být podle očekávání hvězdou Kanadské flotily a její vlajkovou lodí. Avro Arrow měl již předem stanovené požadavky, které musel splnit. Jednalo se o dvoumístný letoun poháněný dvěma motory, který byl schopen dosahovat rychlosti 1,5 Machu ve výšce přibližně 21,3 km. Společnost Avro reagovala na tyto požadavky projektem, který byl tak slibný, že v červenci roku 1953 dostala potřebné finanční prostředky pro jeho uskutečnění a od té chvíle nesl název CF-105.
Jen měsíc od schválení projektu CF-105 odpálili Sověti svou první vodíkovou bombu. V reakci na to došlo k rapidnímu zvýšení finančních prostředků vynaložených na vývoj Avro Arrow, který měl být účinnou zbraní proti hrozícímu nebezpečí. Díky velkému finančnímu rozpočtu mohl být návrh dostatečně otestován v aerodynamickém tunelu s extrémně pokročilými počítačovými simulacemi.
Odhalení nedostatků pomocí aerodynamického tunelu
Tyto pokusy odhalily několik nedostatků, které bylo třeba vyřešit. Jednalo se především o optimalizaci kužele nosu a ocasu, a také o snížení konců křídel. Navíc byl v hodně namáhaných oblastech použitý titan pro jeho pevnější vlastnosti. Nastala také nutnost použití hydraulických pohonů pro ovládání řídicích ploch. Nově se začal používat systém fly-by-wire, který převáděl pohyby řídicího sloupku pilota na signály odesílané do hydrauliky a k ovládaným částem.
Nový systém fly-by-wire
Fly-by-wire měl tu nevýhodu, že řídicí sloupek nebyl přímo fyzicky spojen s ovládacími částmi, což znamenalo, že pilot ztrácel cit letadla a mohl jej snadno přetížit nepřiměřenou silou, aniž by o tom měl tušení. Z toho důvodu přidala firma Avro systém, který vracel pohyby zpět na řídicí sloupek, čímž vrátil pilotovi cit pro letadlo.
Představení nového letounu a první let
Společnost Avro představila letoun Avro Arrow poprvé v roce 1957 před 13 000 diváky. Svého prvního letu se CF-105 dočkal 25. března 1958. Avšak teprve při svém třetím letu dokázal překonat zvukovou bariéru a dosáhnout rychlosti vyšší než 1600 km/h. Během všech testů prokázal letoun úžasné letové vlastnosti a dokázal dosáhnout rychlosti Mach 2, což byla skvělá zpráva pro budoucí kanadský letecký průmysl.
Jak dopadl program Avro Arrow
Zatímco se Cf-105 ukazoval jako téměř dokonalý letoun, jeho obrovské náklady mu udělaly čáru přes rozpočet. Po nástupu nové vlády se ukázalo, že je pro ni tento projekt takřka nepřijatelný. Vláda chtěla sehnat lepší a levnější prostředky pro ochranu své země. Kromě toho se rychlým tempem vyvíjela technologie balistických střel, což znamenalo možný útok z vesmíru namísto těžkých strategických bombardérů.
Ukončení programu letounu Avro Arrow
Tento letoun tak dostal poslední hřebíček, neboť se stal nejen drahou, ale také zbytečnou investicí. Dne 20. února roku 1959 se Kanada rozhodla letoun Avro Canada CF-105 Arrow definitivně zrušit. Tento krok znamenal propuštění téměř 30 000 lidí zapojených do jeho výroby. Kromě toho dostala společnost Avro příkaz ke zničení veškerých plánů a dokumentů souvisejících s výrobou CF-105, a zprovodit ze světa musela i samotné modely a letadla. Spolu s nadčasovým letounem skončila také samotná společnost Avro Canada.