Váleční obři, kteří měli děsit nepřítele nejen svojí velikostí

Ve vojenské historii vznikla řada vozidel, které ve své kategorii patří k těm největším. Většinou měla svou velikostí budit hrůzu, ale z některých se staly stroje využívané i v civilní oblasti.
i Zdroj fotografie: Uživatel Tigerplish / Creative commons / CC BY-SA
                   

Když konstruktéři vojenských vozidel a zbraní přemýšleli, na co se soustředit, někteří vsadili na velikost. Důvody byly dva. Jednak čím větší, tím může být pro nepřítele strašnější a dokonce vojáky vyděsit k smrti. Ale velikost často souvisí s tím, k čemu je válečný stroj určený. Něco menšího by práci nezvládlo. Podívejme se na několik vojenských obrů.




Oshkosh LVSR


iZdroj fotografie: Oshkoshdefense / Creative commons / CC BY-SA

Těžké logistické vozidlo slouží především pro ozbrojené síly USA. Má řadu variant podle toho, k čemu je primárně určené. Vozidlo je postaveno na deseti kolech, která jsou všechna poháněna. Obrovskou sílu automobilu dodává motor o objemu 15,2 litru a výkonu 600 koňských sil.

Marauder


iZdroj fotografie: Sefer Azeri / Creative commons / CC BY-SA

Obrněný automobil s ochranou proti minám z Jižní Afriky, který je ale nyní vyráběn i v dalších zemích. Postaven je na podvozku 4×4 nebo 6×6. Jeho hmotnost je deset tun. Desetičlenné posádce poskytuje ochranu až do úrovně STANAG 4569 úrovně 3. Dokáže se pohybovat až rychlostí 120 kilometrů v hodině.

BMPT Terminator


iZdroj fotografie: Uživatel Nucl0id / Creative commons / CC BY-SA

Ruské vozidlo na podporu tanků určené především do městských oblastí. Je proto velmi těžce pancéřované a vyzbrojené. Vozidlo je umístěné na podvozku tanku T-72. Vyzbrojené je protitankovými střelami Ataka, dvěma třicetimilimetrovými děly, dvěma granátomety a kulometem ráže 7,62 milimetrů. Rusko plánuje následovníka na podvozku tanku Armata.

Kugelpanzer


iZdroj fotografie: Morpheios Melas / Creative commons / CC BY

Záhadné obrněné vozidlo postavené Němci za druhé světové války. Dodnes se přesně neví, k čemu bylo určené. Většina odborníku se kloní k názoru, že k průzkumu. Zachoval se jediný exemplář, který Rudá armáda zajala paradoxně v Mandžusku. Vozidlo totiž Němci poskytli Japonsku. Jeho hmotnost je 1,8 tuny.

General Dynamics Flyer


iZdroj fotografie: U.S. Department of Defense / Public domain

Lehké útočné vozidlo od společnosti General Dynamics určené pro speciální jednotky. Vyrábí se ve dvou základních variantách pro čtyři a u větší až devět osob. Je snadno přepravitelné letadly a v podvěsu vrtulníku Black Hawk. Je navíc navržené tak, aby se dalo vybavit podle situace, do které vojáci míří.

IMI CombatGuard


iZdroj fotografie: Uživatel Ronite / Creative commons / CC BY-SA

Izraelské obrněné vozidlo moderní konstrukce. Slouží pro šest až osm členů posádky. Na ocelové konstrukci je pancéřování s vysokou odolností proti palbě z ručních zbraní a improvizovaným výbušným zařízením. Vozidlo je vybavené systémem Iron Fist poskytující i ochranu proti raketám. Dokáže překonávat náročné překážky a zvládne i strmé stoupání.

IAV Stryker


iZdroj fotografie: U.S. Army / Public domain

Kanadské obrněné bojové vozidlo na podvozku 8×8, které je využíváno americkou armádou. Vyrábí se v mnoha variantách a většinou bývá vyzbrojené těžkým kulometem nebo granátometem. Uveze jedenáctičlennou posádku a dokáže se pohybovat rychlostí téměř 100 kilometrů v hodině. Je snadno letecky přepravitelné.

Merkava


iZdroj fotografie: Michael Shvadron / Creative commons / CC BY

Hlavní bojový tank izraelské armády, který je považovaný za jeden z nejlepších na světě. Je postavený tak, aby maximálně chránil osádku, proto má i motor umístěný v přední části. V zadní části je nákladový prostor, do kterého lze umístit vojenský výsadek či zraněné. Nejnovější varianta váží 65 tun.

Lun-Class Ekranoplan


iZdroj fotografie: Fred Schaerli / Creative commons / CC BY-SA

Sovětská ekranoplán, tedy hybrid mezi lodí a letadlem, který byl v sovětské a ruské armádě využíván v 80. a 90. letech. Postaven byl jediný exemplář. Dokázal se pohybovat až čtyři metry nad vodní hladinou rychlostí 550 kilometrů v hodině. Posádku tvořilo 15 vojáků, stroj unesl 100 tun nákladu.

AN-124 Ruslan


iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative commons / CC BY-SA

Sovětský nákladní letoun, který byl po 30 let největším vyráběným nákladním letadlem světa. Primárně byl vyvinutý pro potřeby armády, ale stal se z něho i úspěšný komerční stroj. Nejmodernější verze přepraví 150 tun nákladu, ale rekord letadla byl přes 171 tun do výšky 10 750 metrů.

Goliath


iZdroj fotografie: Uživatel Banznerfahrer / Creative commons / CC BY-SA

Nosič náloží zkonstruovaný za druhé světové války Německem podle ukořistěného francouzského vzoru. Byl dálkově ovládaný a vybavený pásy. Jeho úkolem bylo dopravit až stokilogramovou nálož k cíli, kde ji odpálí a tím se i zničí. Využit byl třeba při dobývání Krymu, ve Varšavě nebo v Normandii.

Jamato


iZdroj fotografie: Public domain

Japonská bitevní loď z druhé světové války. Spolu se sesterskou lodí Musaši to byly největší a nejsilněji vyzbrojené bitevní lodě historie. Její výtlak byl 72 800 tun, z toho přes 21 tun tvořilo pancéřování. Loď byla dlouhá 263 metrů a vyzbrojena devíti děly ráže 460 milimetrů s dostřelem 42 kilometrů.

Panzerkampfwagen VIII Maus


iZdroj fotografie: Uživatel Superewer / Public domain

Německý supertěžký tank z druhé světové války. Vážil neuvěřitelných 188 tun, což znamenalo, že ho neunesl žádný tehdejší most. I ty nejsilnější motory mu dodaly rychlost jen asi 20 kilometrů v hodině. Vyzbrojen byl 128 milimetrovým dělem. Německo vyrobilo dva prototypy, ani jeden ale nebyl nasazen v boji.

Ponorka třídy Tajfun


iZdroj fotografie: Robert Lawson / Public domain

Sovětské raketonosné ponorky s jaderným pohonem. Jde o zatím největší postavené ponorky historie. Jsou 170 metrů dlouhé a pod hladinou dosahují rychlosti 27 uzlů. Posádku tvoří 160 mužů. Ponorka uveze 20 raket vyzbrojených jadernými hlavicemi. Bylo jich postaveno šest, jedna stále slouží a dvě jsou v rezervě.

Schwerer Gustav


iZdroj fotografie: Uživatel Scargill / Creative commons / CC BY-SA

Bylo železniční dělo ráže 800 milimetrů postavené nacistickým Německem. Dokázalo vystřelovat projektily o váze sedm tun. Původně bylo navržené k ničení Maginotovy linie. Vážilo 1350 tun a muselo cestovat rozebrané na 26 vagonech. Sesterské dělo Dora Němci nasadili při obléhání Sevastopolu. Dělo obsluhoval prapor o síle 500 mužů.

Zdroj: Hot Cars

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 665 hlasů
Nahlásit chybu
Události247.cz
Virolog Grubhoffer kritizoval cestující na olympijské hry v Tokiu. Důvod mnohé nepřekvapí
VědaŽivě.cz
Klíčové řidičské dovednosti, které by měl ovládat skutečně každý. Přesto se je v autoškole nenaučíte
JakZdravě.cz
Strouhanka, v kuchyni nepostradatelná surovina. Top šéfkuchař prozradil tajemství, jak ji úspěšně a chutně nahradit zdravější verzí
adbz.cz
Pozor, některé věci mohou do vašeho domu lákat hmyz a jiné parazity. Přesto si je však většinou všichni schováváme