Letci a letadla, jež za druhé světové války překonali několik NEJ

Za druhé světové války bylo strategické bombardování jednou ze silných zbraní západních spojenců. V letectvu bylo tisíce bombardérů a desetitisíce členů posádek.

i Zdroj fotografie: U. S. Air Force / Public Domain
                   

Za druhé světové války bylo nedílnou součástí válečné kampaně Spojenců soustavné letecké bombardování Německa či okupované Evropy, Japonska a jím obsazené země. Také frontové letectvo, včetně sovětského, patřilo k nejvytíženějším složkám armádní mašinérie. Je jasné, že mezi tisícovkami letounů, jejich pilotů a posádek musel někdo vyniknout. Toto jsou některá letecká NEJ spojenců druhé světové války.

Nejmladší piloti Spojenců byli dva

Jedním z mladých pilotů bombardérů u západních spojenců byl za druhé světové války Marty Sidener. Pilotní průkaz vícemotorových letadel obdržel v roce 1944, když mu bylo necelých 18 let. Byl nasazen jako pilot bombardérů B-26 Marauder v Itálii a Německu. Celkem odlétal 48 bojových misí a dostal vyznamenání DFC. Byl nadšený, že se mu splnil sen stát se pilotem, protože vytoužený pilotní výcvik mu jeho rodina zaplatit nemohla.

Zveřejnil(a) B-26, 17th Bomb Group, 34th Squadron, WWII dne Čtvrtek 11. listopadu 2021

Nejmladším vojenským pilotem byl Rus Arkadij Kamanin. Jeho otec byl známým pilotem, mimo jiné letecky evakuoval členy polární expedice z ledoborce Čeljuskin a obdržel vyznamenání Hrdina SSSR. Arkadij od 13 let pracoval v letecké továrně v Taškentu a stal se z něj skvělý letecký mechanik. Na počátku roku 1943, kdy mu bylo 15 let, se načerno naučil létat na Po-2 a utekl na frontu za otcem. Ten ho chtěl poslat domů, ale Arkadij se tvrdohlavě vracel.

Nakonec z něj udělali leteckého mechanika, protože v této profesi vynikal a na frontě o ně byla velká nouze. Začal jako člen posádky v Po-2, se kterou mechanici létali k útvarům přímo na frontu a vozili náhradní díly k opravovaným letounům. Už tehdy začal často pilotovat, když mu to dovolili. Pak se stalo, že při jednom zásobovacím letu jeho pilot po zásahu oslepl. Arkadij byl nucen s letounem doletět až do domovského letiště a sám přistát.

Mistr v úniku

V dubnu 1943 se z něj stal rotmistr VVS SSSR a oficiálně dokončil pilotní výcvik. Létal jako spojovací pilot s Po-2, zásoboval v noci partyzány (mimo jiné i v Československu v roce 1944), přistával u nich a evakuoval zraněné přes frontu do zápolí, bez ohledu na počasí. Několikrát ho napadli němečtí stíhači, razantním manévrováním těsně nad zemí jim však vždy unikl. Jednou dokonce německý pilot, který na něj zaútočil, nevybral zteč a narazil do země.

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Public Domain

První vyznamenání Arkadij obdržel za přistání, v zemi nikoho, u sestřeleného průzkumného Il-2. Vytáhl z něj zraněného pilota poručíka Berdnikova, fotokameru a přes minometný útok dokázal s tímto nákladem bezpečně odstartovat zpět. Do konce války uskutečnil 650 bojových letů. V roce 1947, jako posluchač Žukovského akademie, v přípravném kurzu onemocněl meningitidou a zemřel. Jeho otec se po válce stal velitelem oddílu prvních sovětských kosmonautů.

Nejvíce bojových misí

Johnny Johnson byl pilotem britské RAF, který sloužil jako střelec na bombardérech Wellington a Halifax. Během pěti let se účastnil celkem 92 bojových misí. Prvních 25 jich absolvoval nad Německem. Posléze byl nasazen v severní Africe, kde jeho letadlo bylo sestřeleno, ale přežil. Nakonec létal v akcích proti Japoncům v Barmě. I zde jeho letoun havaroval, naštěstí si zranil pouze nohu.

První americký bombardér s plnými misemi

První letoun amerického letectva, který dokončil várku 25 misí na evropském bojišti, byl B-24 Liberator přezdívaný Hot Stuff. Nikdy ale nedosáhl proslulosti Memphis Belle, které se to povedlo o tři měsíce později. Letoun byl i se svou posádkou po své 31. misi povolán do USA, aby se stal součástí národní propagační kampaně na prodej válečných dluhopisů.

iZdroj fotografie: U. S. Army / Public Domain

Osud však její posádce nebyl šťastně nakloněn, při cestě z Británie do USA dne 3. 5. 1943, kdy na palubě vezli i generálporučíka Franka Andrewse, proponovaného vrchního velitele spojeneckých sil pro vylodění v Normandii, narazili do islandské hory Fagradalsfjall a všichni členové posádky i cestující, kromě zadního střelce, zahynuli. Vrchním velitelem spojeneckých sil se poté stal Dwight Eisenhower.

Nejznámější bombardér

Tím byl bezesporu bombardér B-17 Flying Fortress jménem Memphis Belle (Mephiská kráska). Jako první B-17 odlétal 25 misí v Evropě. I v současné době je letoun známý především díky stejnojmennému filmu, který se jeho příběhem inspiroval. Už v roce 1944 natočili Američané hraný, téměř dvouhodinový dokument u jednotek USAAF s B-17kami se stejným jménem. Nyní je restaurovaný stroj vystaven v Národním muzeu letectva Spojených států ve státě Ohio.

iZdroj fotografie: U. S. Air Force / Public Domain

Nejvíce vyznamenaná posádka

Bombardér B-17, nazývaný Old 666, sloužil v Pacifiku jako dálkový průzkumný. Jeho posádka ráda přijímala i velmi náročné, často téměř neproveditelné úkoly. Letoun odlehčila, vylepšila výzbroj a s mechaniky trochu „čarovala“ s motory, aby byl co nejrychlejší. Jelikož létala vesměs bez pumové zátěže, přidala jeden pohyblivý velkorážný kulomet, umístěný i s pancéřovou deskou v přídi. Později doplnila počet velkorážných kulometů na číslo 19.

Do historie se zapsala 16. srpna 1943 při průzkumném letu nad ostrovem Buka. Zde se na letoun vrhlo přibližně 22 japonských stíhaček. Dvě z nich posádka sestřelila jistě, dvě pravděpodobně. Kapitán Jay Zeamer, první pilot, ve snaze uniknout Japoncům, provedl se svou B-17 dlouhý a velmi strmý střemhlavý let, z 25 000 stop do necelých 10 000 stop, ale i poté na něj dále dotíralo 17 stíhaček.

iZdroj fotografie: U. S. Air Force / Public Domain

Kapitán byl zraněn, ale i přes značnou ztrátu krve a po souboji trvajícím údajně 45 minut přivedl zpět letoun, prostřílený jako řešeto, na náhradní nouzové letiště Dobodura. Těžce poškozený stroj s vyřazenou hydraulikou nebyl schopen doletět do domovského letiště v Port Moresby. Bombometčík, poručík Joseph Sarnoski, v přídi byl také hned na počátku boje těžce zraněn při čelním útoku japonských Zer, stačil ale údajně sestřelit dva z útočníků.

Po přistání, podle některých pramenů již za letu, však podlehl svým zraněním. I ostatní členové posádky byli různě zraněni a letoun byl jako cedník. Kapitán Zeamer a poručík Sarnoski dostali Medaili cti, ostatní členové posádky vyznamenání DFC.

Nejvíce odlétaných misí

Bombardovacím letadlem, které v americkém letectvu za druhé světové války odsloužilo nejvíce misí, byl bombardér B-26 Marauder s přezdívkou Flak Bait. Odlétal plných 207 misí. Svoji přezdívku dostal podle německého protiletadlového dělostřelectva zvaného flak. Během akcí byl prostřelen tolikrát, že jeho trup byl na více než tisícovce míst opravován. Nyní je letadlo v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu DC.

iZdroj fotografie: Clarence Lunnemann / Public Domain

Jaká další NEJ spojeneckých letců a letadel znáte?

Zdroj: Warhistoryonline

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články