Záhada křižníku HMAS Sydney byla zapeklitá. Všech 645 členů posádky prohlásili za nezvěstné, nikdo neví, kam se námořníci ztratili.
HMAS Sydney byl křižníkem třídy Leander, který byl původně postaven pro britské královské námořnictvo, byl ale zakoupen australskou vládou jako náhrada za dřívější křižník HMAS Brisbane z roku 1916. Křižník roku 1935 vstoupil do služby a na počátku roku 1940 ho vláda vyslala do středomoří, kde opakovaně bojoval s italským námořnictvem. V únoru 1941, necelé čtyři roky před koncem války, byl povolán zpět, kvůli zvýšené aktivitě německých lodí v australských vodách.
Narazili na podezřelou loď
11. listopadu roku 1941 křižník na cestě do Singapuru doprovázel dopravní loď jménem Zealandia. V průlivu mezi Javou a Sumatrou loď předal britskému křižníku Durban a vydal se na zpáteční cestu. Dne 20. listopadu měl křižník zakotvit v přístavu Fremantle, ale den předtím posádka potkala velmi podezřelou loď.
Loď, které si všiml, byla bývalá obchodní loď Stejermark, kterou začátkem války odkoupila německá Kriegsmarine, přestavěla do podoby pomocného křižníku a pojmenovala ji jako Kormoran. Loď byla určena k narušování námořních dopravních linií nepřítele. Roku 1940 Kormoran nastoupil do služby. Měl velmi promyšleně zamaskovanou výzbroj šesti děl s ráží 150 mm, několika protiletadlových zbraní a šesti 530 mm torpédometů.
Němci využili momentu překvapení
Němci použili lsti. Byli si vědomi, že silnější pancíř, kterým měl křižník Sydney, mu skýtá pro boj na větší vzdálenost jasnou výhodu a rozhodli se proto pro neobvyklou taktiku. Aby přilákali australský křižník blíže, vyvěsili na Kormoránu vlajku Holandského obchodního loďstva.
Při žádosti o identifikaci se vydávali za holandskou obchodní loď Straat Malakka a postupně nechali Sydney, aby se přiblížila do minimální vzdálenosti, ve které už její silnější pancíř při dělostřeleckém souboji nehrál takovou důležitou roli.
Jakmile se loď Sydney přiblížila téměř na kontaktní vzdálenost, vyvěsili Němci bleskově vlajku Kriegsmarine a zahájili zblízka přímou palbu. Sydney začala odpovídat, ale její hlavní dělová výzbroj osmi děl ráže 152 mm zahájila palbu pozdě. Přesto byla šarvátka brutální a rychlá.
Obě lodě se vzájemně zuřivě zasahovaly všemi svými děly, ke slovu přišly i protiletadlové kulomety, až nakonec po 30 minutách bitva utichla. Obě plavidla zůstala těžce poškozena. Německý Kormorán zůstal neschopen pohybu stát na hladině, zatímco australský křižník se neovladatelně rozpohyboval směrem na jihovýchod.
Posádka zmizela beze stopy
Dle výpovědi přeživších německých námořníků byly ohně, planoucí z paluby Sydney, na obzoru vidět až do půlnoci. Poté se australská loď přelomila vejpůl, a vzala s sebou i zbytek posádky. Rychlost, jakou se loď potopila, znemožnila zřejmě posádce se zachránit v záchranných člunech. Konec HMAS Sydney se stal největším námořním neštěstím v historii Královského Australského námořnictva, zemřelo 645 námořníků.
Po lodi a posádce bylo vyhlášeno celoplošné vzdušné a námořní pátrání, avšak neúspěšně. Vrak lodi, ani těla posádky nebyly tehdy nalezeny, což celou událost zahalilo pláštěm tajemna a kontroverze. Jediným vodítkem se později stal prázdný záchranný člun, vylovený lodí HMAS Heros, v listopadu téhož roku. Nedlouho poté byl nalezen stejný člun, jeho objevení však nebylo ani zdaleka tak zajímavé, jako tělo zahynuvšího námořníka, co bylo v člunu nalezeno.
Moře vyplavilo mrtvé tělo
Člun moře vyplavilo na Vánočním ostrově, zhruba 6 měsíců po potopení HMAS Sydney. Tělo v něm bylo pochopitelně již ve značném stádiu rozkladu a na zbytcích si pochutnávala mořská fauna. Ve člunu ani ve zbytcích uniformy nebožtíka bohužel nezůstaly žádné předměty, kterými by bylo možné ho identifikovat, na sobě měl pouze potrhané zbytky uniformy člena posádky nešťastné HMAS Sydney.
Mrtvému byl dopřán pohřební obřad s plnou vojenskou poctou, neboť se dovozovalo, že šlo o námořníka australského námořnictva. Ani po smrti však muži nebyl dopřán klid, neboť ostrov zanedlouho obsadili Japonci, a hrob zmizel a stejně byla ztracena veškerá dokumentace s podrobnostmi, které se jeho nalezení týkaly.
Záhady byly konečně rozluštěny
Potopení HMAS Sydney opřádaly dlouhá desetiletí spousty tajemství a konspiračních teorií. Podle některých byla posádka křižníku zmasakrována Němci, podle jiných se do bitvy zapojilo japonské námořnictvo. či že Německo porušilo válečné zákony tím, že při boji nevyvěsili svou vlajku. Aby se kontroverze rozptýlily jednou pro vždy, uskutečnilo australské námořnictvo hned několik pokusů o nalezení hrobu jediného nalezeného muže, a vraku lodi, a to o celých 65 let později.
Pátrání bylo nakonec úspěšné. Poničené vraky křižníku HMAS Sydney a německého Kormorána byly nalezeny v oceánu v roce 2008. S jejich nalezením se podařilo množství nejasností a záhad, spojených s touto tragickou námořní bitvou, rozptýlit. Některé skutečnosti však stále zůstávají zahaleny rouškou tajemna.
Co si myslíte o osudech posádky HMS Sydney?