V historii vojenských operaci existují okamžiky, kdy se ztratili lidé a již je nikdo nikdy neviděl. Ovšem jen málokdy se událost stane před zraky svědků.
Vzducholodě měly ve Spojených státech významnou úlohu i za druhé světové války. Byly totiž ideální k hlídkování podél dlouhého amerického pobřeží, kde z výšky mohly dlouhé hodiny pátrat po nepřátelských ponorkách. Ovšem příběh jedné vzducholodi je přinejmenším záhada. Zmizela z ní dvoučlenná posádka. Ačkoli ji mohlo pozorovat mnoho lidí, nikdo dodnes neví, jak se to stalo. Stroji s označením L-8 se tak proto říká vzducholoď duchů.
Hlídkování u San Francisca
Vzducholoď byla jednou ze série, kterou námořnictvu dodala společnost Goodyear. Těmto typům nevyztužených vzducholodí se přezdívalo Blimp. Vstoupila do služby v březnu roku 1942 a byla součástí Airship Patrol Squadron 32. Základnu měla u San Francisca, v jehož okolí také hlídkovala. Vzducholoď nebyla nijak velká. Její posádku běžně tvořili tři muži. Vyzbrojena byla dvěma hlubinnými pumami a jedním kulometem. K dispozici bylo i rádio a další vybavení.
Na osudný hlídkový let se stroj vydal 16. března 1942. Jeho úkolem bylo hlídkovat podél pobřeží a pak se vrátit. Protože byla ranní mlha a kondenzovaná voda na obalu vzducholoď značně zatěžovala, mechanik zůstal raději na zemi.
Do gondoly nastoupili jen poručík Ernest DeWitt Cody a praporčík Charles Adams. Kolem 7:44 stroj hlásil, že nalezl podezřelou olejovou skvrnu poblíž Farallonských ostrovů, která může svědčit o přítomnosti ponorky. Posádka chtěla místo prozkoumat.
Akci pozorovaly z dálky i posádky dvou lodí, všimly si dvou mužů v gondole. Kolem 9:00 měla vzducholoď odhodit zátěž a vydat se k San Franciscu. Protože se ale posádka neozývala, vyslala základna Moffett Field letouny s cílem vzducholoď najít. V 10:49 byla zahlédnuta u mostu Golden Gate, ale po chvíli začala stoupat do výšky nad 600 metrů a ztratila se v mracích. To bylo divné, protože do takové výšky vzducholodě nelétaly. Bezpečnostní ventily z nich totiž ve větší výšce začaly upouštět helium.
V gondole nikdo není a motory neběží
O 20 minut později se objevila nad dálnicí a zde se ji podařilo vyfotografovat. V gondole nebyl nikdo z posádky vidět, ale znatelně ubylo helia. Nefungovaly ani motory. Svědkům se ji ale nepodařilo udržet na lanech. Pak ji pozorovalo více lidí, dokonce se z ní uvolnila jedna hlubinná puma, která ale neexplodovala. Nakonec poškozená vzducholoď spadla na předměstí San Francisca.
Policie v její téměř netknuté gondole nikoho neobjevila. Zjistila, že jedny dveře do ní byly zamčené a druhé zavřené. Co vylučuje možnost, že by muži vypadli, protože pak by nemohli zavřít dveře. Na palubě téměř nepoškozené gondoly byla i vysílačka, která fungovala, posádka ji tedy mohla použít. Zůstaly zde i padáky a osobní zbraně, takže muži určitě nevyskočili. Chyběly jen plovací vesty, které mívala posádka nasazené, a několik dýmovnic. Těla se nikdy nenašla.
Kolem osudu dvou mužů se proto objevilo mnoho spekulací. Od těch, že nejspíše vypadli z gondoly, případně vypadl jeden a druhý se mu snažil pomoci a již se nedostali nahoru. Další říkala, že je zajali Japonci. Jiné zase mluví o vraždě kvůli ženě, další o možném třetím pasažérovi, čemuž ale nic nenaznačuje. A objevily se i teorie o únosu mimozemšťany. Vzducholoď byla opravena a vrátila se k hlídkování. Po válce byla odprodána zpět Goodyearu, létala jako reklamní a vyřazena byla v roce 1982.
Jaká teorii o zmizení posádky je podle vás nejpravděpodobnější?