Údržba amerických víceúčelových letounů F-16 Fighting Falcon: I stíhačky potřebují pravidelnou péči

F-16 je víceúčelová stíhačka určená k likvidaci pozemních i vzdušných cílů. Hlavní výhodou letounu je její vysoká obratnost, manévrovatelnost a spolehlivost za jakéholiv počasí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ať už se jedná o stroje zemědělské, těžební či vojenské, jednu věc mají všechny společnou – pravidelnému servisu se nevyhnou. Ovšem naneštěstí pro armádní nadšence se údržba vojenských strojů často odehrává za zavřenými dveřmi. A i když se samozřejmě nabízí otázka, co asi tak může být zajímavého na tom, že nějaký inženýr manipuluje na zemi s letadlem, nenechte se vyvést z míry. Ve světě armádní techniky, především pak té okřídlené, je i běžný servis opravdu zajímavou podívanou. 

Miláček ze čtvrté generace taktických letounů

Lehký víceúčelový stíhací letoun čtvrté generace s označením F-16, známý také pod přezdívkou Fighting Falcon, patří díky své univerzálnosti a poměrně nízké ceně k nejrozšířenějším bojovým letounům na světě. A nejen to, letoun se pro své letové schopnosti a atraktivní vzhled těší mimořádné oblíbenosti i mezi armádními a technickými fanoušky.

Proto není divu, že se tvůrci z youtube kanálu Military in Action rozhodli ve svém videu, které můžete zhlédnout níže, přiblížit veřejnosti, čím vším bojové letouny procházejí, když právě nejsou ve vzduchu, na příkladu stíhačky F-16. Fighting Falcon je stroj z výrobních hangárů společnosti General Dynamics, kterou dnes můžete znát jako Lockheed Martin.

General Dynamics F-16C Fighting Falcon, 2002

Zveřejnil(a) Awesome Military Planes dne Středa 14. srpna 2019

Stroj byl zařazen do služby v roce 1978, přičemž od té doby bylo vyrobeno již přes 4 500 letounů. Což je na vojenské letadlo docela hodně. Hlavně když vezmeme v potaz skutečnost, že mezi vůdčími vojenskými mocnostmi panuje v posledních desetiletích mír. Letoun F-16 momentálně provozuje asi 25 zemí.

Stíhačka je vybavena jedním proudovým motorem z výrobních linek americké firmy Pratt & Whitney, která se zabývá vývojem motorů pro civilní i vojenská letadla již téměř 100 let. Motor má tah 110 kN, což je více než dost na to, aby letadlo dosáhlo rychlosti přes 2 Mach (asi 2 469 km/h). Dolet letounu je zhruba 4 217 km.

Ale o tom, jak takto složitý válečný stroj prochází komplexní údržbou na zemi, je lepší nevyprávět, ale podívat se na videodokument. Což můžete právě zde. Nebo si můžete o letadle přečíst zde.

Zdroj: TechInsider, Autoevolution

Jaký je váš názor na stíhačky F-16?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články