Letecká helma není jenom kryt hlavy pilota, ale důležitá součást výstroje propojená s letadlem, na které záleží třeba zaměřování zbraní a mnoho dalších funkcí.
Americké letectvo by chtělo pro piloty svých letadel během několika let připravit zcela nový typ leteckých přileb. Ty by přímo v sobě měly mít zabudovány moderní technologie, které piloti na svých helmách dnes využívají. Zároveň by poskytovaly mnohem větší komfort než ty současné, jež byly navrženy především pro muže. Pokud vše půjde dobře, měli by američtí vojenští piloti nové helmy nasadit na hlavu již za dva roky.
Firmy navrhly asi stovku modelů
Letectvo testovalo několik modelů od různých firem. Sešla se údajně asi stovka návrhů. Nakonec se rozhodlo, že nejlepší bude výrobek od společnosti LIFT Airborne Technologies, která tak v roce 2020 získala smlouvu kategorie OTA (část vývojových nákladů hradí sama) na vytvoření konečného typu helmy (NGFWH). Společnost LIFT Airborne Technologies LLC je předním specialistou na pokročilé technologie ve výrobě systémů leteckých přileb a souvisejících komponent.
Je součástí konglomerátu firem, které jsou v oblasti osobních ochranných pomůcek světovým lídrem (mimo jiné EVS Sports, LIFT Safety a LIFT Aviation). Letectvo USAF přišlo s prvními požadavky na výrobu jednoho z klíčových prvků vybavení pilotů již před třemi lety, protože zjistilo, že současné přilby jsou již v mnoha ohledech nevyhovující a pro piloty při současných požadavcích na průběh a úkoly současných misí často nepohodlné.
Dnes užívaný model totiž pochází z 80. let. Byl navržen hlavně pro mužské piloty. Navíc v té době neexistovaly technologie, především zobrazovací, které se dnes běžně používají. To znamenalo, že se zařízení podporující tyto zobrazovací metody na přilbě na ni muselo dát dodatečně a často improvizovaně. Na to ale nebyla původní helma navržena.
Úpravy dnešních přileb například znamenaly, že se výrazně zvýšila jejich hmotnost. Namontované přídavné technologie také posunuly těžiště, jež bylo původně navrženo tak, aby přilba pilotovi co nejlépe seděla. Všechny tyto skutečnosti znamenají, že původní přilby pilotům dnes dobře nesedí, jejich užívání je nepříjemné a má to vliv na jejich celkový výkon. Znatelné je to především u žen, protože staré helmy byly navrženy pro muže, kteří tehdy dominovali. Žen ale za kniplem letadel neustálé přibývá.
Systém nastavení komfortu
Design helmy pro členy posádek letadel s pevnými křídly, včetně pilotů (vyjma F-35) nové generace LIFT Airborne AV 2.2, zahrnuje širokou škálu inovativních technologií. Aktivní redukce hluku (ANR) je standardní funkce, která nejen zlepšuje při radiokomunikaci srozumitelnost řeči v širokém frekvenčním spektru, ale pomáhá chránit členy posádky před stresem a únavou z nežádoucího hluku (například stálý hluk motorů, atd.) pronikajícího skrz helmu.
Aircrew Mounted Power Supply (AMPS) je jednotka s přilbou propojená, ale upevněná mimo přilbu, která snižuje její hmotnost nesenou pilotem na hlavě a pomáhá prodloužit funkčnost přilby např. pomocí nových dobíjecích a snadno vyměnitelných lithium-iontových baterií. Mezi další funkce nové přilby patří vylepšená stabilita, zmenšená velikost přilby se základem v podobě skořepiny z uhlíkových vláken pro snížení hmotnosti přilby, což mimo jiné snižuje výrazně namáhání krčních svalů členů posádky.
Hmotnost přileb při nošení je rozhodující pro dlouhodobou bezpečnost uživatele. Se všemi externími namontovanými zařízeními a technologií je AV 2.2 o 42 % lehčí než předchozí typy helem užívaných v USAF. Na vrchu přilby nad čelem je instalována nízkoprofilová montážní deska NVG umožňující uživateli rychlé zapnutí/vypnutí jakékoli periférie a je navržena tak, aby byla integrována s konfiguracemi Aviator Night Vision Image System (ANVIS).
Důležitý je i systém nastavení vnitřních rozměrů výstelky, který poskytuje pohodlnější přizpůsobení nové helmy pro muže i ženy různých etnických skupin. Vlastní přizpůsobení vnitřních rozměrů v AV 2.2 je snadný úkol díky existujícím různě velkým vložkám. Systém až pěti komfortních vložek uvnitř helmy (pomocí libovolné kombinace tloušťky 7, 10 nebo 13 milimetrů) dokáže přizpůsobit helmu jakémukoli nositeli bez složitých zásahů do konstrukce a seřizování helmy.
Přilba prošla testy, ty ale ještě nekončí
Díky těmto vlastnostem bude přilba jednou z nejpokročilejších. LIFT Airborne v současné době se vzorky nové přilby stále provádí širokou škálu testů, aby splnila standardy kvality US Air Force a sladila je s klíčovými charakteristikami vyvíjené přilby. Helmy ze sady ověřovacích vzorů, které mělo letectvo k dispozici, již v uplynulém období, prošly řadou testů. Většinu jich provedla výzkumná laboratoř letectva, ale i další organizace. Do všeho měla být zapojena i 46. testovací letka a 28. testovací a hodnotící letka na Eglin AFB na Floridě.
Letectvo hodnotí design přilby při kladném i záporném přetížení, krátkodobém i déle trvajícím, charakteristiky při odstínění škodlivého a nežádoucího hluku z okolí, přičemž zásadní požadavek je, aby pilot byl schopen dokonale srozumitelně a komfortně komunikovat pomocí vnitřního interkomu či radiospojení. Velmi důležité jsou i antropometrické testy.
Kromě toho i LIFT Airborne provádí sérii laboratorních testů pomocí třetí strany, aby byla zajištěna kvalita a konzistentnost zjištěných výsledků ve všech konfiguracích. Patří mezi ně zkoušky vlivu prostředí, nárazu tupého předmětu, průniku ostrého předmětu a nárazové zkoušky, například při lineárním posunu. Vnitřní výstelka helmy je ve skutečnosti dosti sofistikovaný systém pojmenovaný Koroyd, což je nejen pokročilý systém ochrany proti nárazu pro nositele, ale také poskytuje uživateli dokonale větrané vnitřní prostředí.
A to díky své víceotvorové struktuře kombinované s externím větráním na AV 2.2. Je také snadné ji vyjmout, zkontrolovat a v případě potřeby vyměnit. Veškeré testování se provádí na konfiguraci JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System), konfiguraci Night Vision Goggle (slick) a také na dalších systémech připevněných na přilbu. Vše pak vedlo k rozhodnutí, který návrh zvítězí.
V listopadu 2021 firma představila první funkční vzorky nové helmy na letecké výstavě v Dubaji s velmi pozitivním ohlasem. I tak ještě nejde o definitivní helmu, kterou si piloti nasadí na hlavy. Celý systém, z něhož je samotná helma jen jeho část, bude muset projít dalšími testy a připomínkami. Pokud se nenajdou nějaké problémy, letci všech letadel USAF s pevnými křídly by si měli nové helmy začít nasazovat v roce 2024.
Za jak důležitou část výbavy pilota považujete jeho helmu?