Strategické letectvo je jedním z pilířů vojenské moci velkých států. Velké bombardéry s dlouhým doletem dnes mohou plnit řadu funkcí.
Ačkoli americké letectvo avizovalo, že kvůli rostoucím hrozbám ve světě by chtělo do budoucna mít kolem 200 strategických bombardérů, přichází pro mnoho odborníků s trochu nepochopitelným plánem. Svůj počet dnes provozovaných strojů chce o dalších 18 snížit na pouhých 140, a to bez náhrady. Zdůvodňuje to nutnými úsporami, ale s plánem může z mnoha důvodů narazit.
Rozpočet USAF počítá ročně se 170 miliardami dolarů
Problémem letectva je, že nemá dost peněz a náklady na strategické bombardéry jsou velmi vysoké. Před kongres jeho šéfové nyní přicházejí s návrhem rozpočtu ve výši 170 miliard dolarů (3,75 bilionu korun). V něm počítají s tím, že by se zbavili 17 strojů B-1 Lancer a jednoho B-2 Spirit. V současné době letectvo provozuje 61 B-1, 20 B-2 a 76 B-52 Stratofortress.
Podle leteckého generála ve výslužbě Johna Michaela Loha je takový plán velmi riskantní. Již jenom proto, že i tak je ve výzbroji USAF strategických bombardérů málo. Požadavků na jejich služby je rok od roku více. V případě nějakého většího pnutí s Čínou by se jejich potřeba ještě zvýšila. Pokud by letectvo ke snížení stavu přistoupilo, znamenalo by to, že bude mít nejnižší stav bombardérů v novodobé historii. A neexistuje za ně stále náhrada.
Nástupce B-21 bude až za několik let
Že chce letectvo postupně B-2 a především B-1 vyřadit, je známá věc. Úvahy o jejich modernizaci byly ale v minulosti zamítnuté. Zvláště bombardéry Rockwell B-1B Lancer jsou přitom dnes známy velkými náklady na provoz. Ve službě má všechny strategické US bombardéry postupně nahradit nový bombardér B-21 Raider.
Rockwell B-1 Lancer, aka „Bone“;
Zveřejnil(a) Pátek 7. července 2017
Ale ten je teprve v testovací fázi a musí projít všemi potřebnými zkouškami. I když dopadnou dobře, nebudou první stroje zařazené do služby dříve než v polovině tohoto desetiletí. A i tak je nutné počítat s tím, že v počáteční fázi bude jejich produkce velmi pomalá.
Pokud by nyní letectvo snížilo počet svých bombardérů, logicky to povede i k utlumení veškeré infrastruktury a ztrátě personálu, který je pro provoz strategického bombardovacího letectva potřebný. Navíc letectvo počítá s tím, že v příštích letech svým letounům B-52 postupně vymění motory za nové úspornější jednotky. To bude znamenat, že další část strategických bombardérů bude nutně po určitý čas uzemněna. Není ani vyloučeno, že se na desítky let starých strojích může objevit nějaká závada a jejich odstávka bude ještě delší.
< > B-2 Spirit je víceúčelový bombardér schopný nést konvenční i jadernou munici. Dramatický skok…Zveřejnil(a) Pátek 9. července 2021
Pokud by kvůli škrtům v příštích letech odešel z letectva kvalifikovaný personál, bude ho za pár let obtížné nahradit. Odstrašujícím příkladem budiž stav letectva Nového Zélandu, které bylo donuceno v roce 2001 labouristickou vládou vzdát se nadzvukové letecké techniky. Dnes má její letectvo charakter pomocné a transportní letecké síly a nutní specialisté a odborníci pro provoz náročné nadzvukové techniky vymizeli dokonce i z privátní sféry v Novém Zélandu.
Takže bez zdlouhavé a drahé přípravy dnes není RNZAF vůbec schopno provozovat modernější bojovou leteckou techniku, i kdyby jí dnes získalo. Dokonce i stupeň inovací v rámci vývoje a aplikací nových technologií v civilní sféře Nového Zélandu vykázal v přímé souvislosti s tehdejším rozhodnutím vlády statisticky podchytitelný pokles.
Toto ve skutečnosti hrozí i současné USAF. Pokud vyřadí své bombardéry bez náhrady, odejdou i kvalifikovaní lidé, a následné obnovení infrastruktury strategického bombardovacího letectva USA po nákupu nových B-21 si vyžádá nemalé finanční prostředky a čas navíc. Možné ale je, že kongresmani, kteří jsou si těchto rizik vědomi, letectvu vyřadit bombardéry nedovolí. I když otázkou je, kde se na jejich provoz poté vezmou peníze.
Jak důležité je pro americkou armádu strategické letectvo?