Pro jeden druh pilotů americké letectvo vymyslelo speciální označení. Když se na úkol hlásili, vůbec nevěděli, do čeho jdou. Čekalo je nakonec jedinečné poslání.
V osmdesátých letech začalo armádní letectvo ve svých řadách hledat mimořádně nadané a zkušené piloty. Požadavek byl, aby měli nalétáno minimálně tisíc letových hodin na bojových stíhacích letounech, optimální byl ale dvojnásobek. Velitelé také dostali za úkol určit jednoho až dva nejlepší piloty ze svých letek, aniž by věděli proč. Letectvo totiž tajně hledalo takové, kteří by mohli pilotovat letadla F-117 Nighthawk. A ta byla v té době přísně tajná.
Protiletadlové rakety byly hrozba
Stroj F-117 byl první sériově vyráběný a nasazený letoun se schopností stealth, tedy obtížně zachytitelný radarem. Americké letectvo o konstrukci něčeho takového začalo uvažovat po válce ve Vietnamu, kdy jim nepřítel nasazením nových ruských protiletadlových raket způsobil velké ztráty. Letadlo, které by se nedalo zachytit radarem, nebo jen velmi obtížně, by mohlo takovýmto ztrátám předejít.
Proto v 80. letech začal létat Lockheed F-117 Nighthawk jako konečný výsledek projektu Have Blue, který tyto požadavky jako první letadlo na světě splňoval. Ačkoli se jednalo o útočný letoun, který plnil bombardovací mise, byl označený písmenem F, což náleží americkým stíhacím strojům. Ale k tomu, aby sestřeloval z oblohy nepřítele, rozhodně nebyl určen.
Piloti, kteří byli do výše zmíněného výběru doporučeni svými veliteli, se ale ani poté nedozvěděli, co je čeká. Naopak, instruktoři je posadili do námořních stíhacích bombardérů A-7 Corsair II. Nejednalo se o žádnou novinku, toto letadlo sloužilo hlavně na letadlových lodích již od konce 60. let. Ale bylo vybráno záměrně. Svými letovými vlastnostmi, uspořádáním kokpitu a ovládáním bylo F-117 podobné.
Jenom taková obyčejná jednotka
Piloty tak bylo možné testovat a nic víc jim neprozradit. Byli vedeni jako taktická skupina, která testuje letouny A-7. Na první pohled jednotka působila jako každá jiná nudná skupina, kterých je v americkém letectvu nepřeberné množství. Co přesně dělají, nevěděli ani piloti a nemohli se to dozvědět ani náhodní pozorovatelé, i když by třeba z prostředí letectva pocházeli.
Do skutečného plánu byla zasvěcena jen nejužší skupina lidí. Poté, co piloti prošli prvním sítem, byli vybráni ti, kteří měli pro létání na supertajném stroji nejlepší předpoklady. Jen ti se dostali na střelnici v Tonopah, což je místo, které slouží k testování mnoha tajných zbraní, a zde se dozvěděli povahu svého úkolu.
Nejdřív je čekala náročná teoretická příprava, poté lety na simulátoru. Nakonec usedli do speciálně upravené stíhačky F-15, která dokázala simulovat způsob, jak s F-117 přistávat. Letoun F-117 byl totiž z hlediska aerodynamiky naprosto nestabilní a bezpečný let a přistání s ním zajišťoval hlavně systém řízení pomocí palubního počítačového vybavení a elektronických senzorů.
V F-117 byl pilot-Bandita sám
Když vybraní piloti zvládli i modifikovanou F-15, mohli se posadit do kabiny supertajného stroje. V té chvíli bylo vše na nich. Neexistoval žádný dvoumístný cvičný F-117, kde by byl instruktor v kabině s pilotem-žákem. Ale protože kandidáti byli vybíráni jako nejlepší z nejlepších, nebylo to ani třeba. Jejich instruktoři je při výcviku doprovázeli ve stíhacích letounech a za pomoci rádia jim říkali, co mají dělat.
Výcvikové mise probíhaly za dne, ale hlavně v noci, což byla doba, kdy měl nový letoun především operovat. I během finální fáze výcviku někteří z kandidátů odpadli z důvodu obrovské náročnosti. Jen 558 z nich se kvalifikovalo a stali se piloty F-117. Pro tyto piloty americké letectvo užívalo kódové označení Bandita.
Účastnili se pak mnoha misí po celém světě od Panamy po Jugoslávii, válku v zálivu nebo zásahy v Afghánistánu. V roce 2008 se ale letectvo rozhodlo poslat všechny zbylé F-117 z původně vyrobených 64 kusů (je známo, že 2 havarovaly a jedna byla sestřelena v Srbsku) do důchodu, jejich provoz skončil v říjnu 2008. Jejich úlohy převzaly jiné stroje. Proto v americkém letectvu již více než 558 Banditů nikdy nebude.
Jak hodnotíte letadlo F-117 Nighthawk?