Přestože jsou drony novou technologií, která může výrazně ovlivnit budoucí konflikty, zatím nejsou natolik šikovné, aby dokonale odvedli svoji práci.
Organizace spojených národů nedávno vydala zprávu, ve které stálo, že autonomní dron mohl pronásledovat a zaútočit na lidi i bez zásahu lidských velitelů. Dosud nebyl žádný podobný incident pozorován, a tak se jedná o první takový útok umělé inteligence na člověka. V souvislosti s tímto případem se začíná spekulovat o tom, zda mohl dron zabít lidi během útoku v Libyi, který se stal v březnu roku 2020.
Oficiální zpráva Organizace spojených národů (OSN)
Rada bezpečnosti OSN napsala zprávu, ve které stálo, že 27. března 2020 libyjský premiér Fajez all-Sarraj dal povel k operaci, v níž byly použity bezpilotní bojové prostředky proti silám Haftar. Drony byly pro takovéto operace používány již dříve, ale tento útok se lišil v tom, že drony útočily i po splnění rozkazu. Pronásledovaly cíle a útočily na ně autonomními zbraňovými systémy, mezi které patří například STM Kargu-2.
Autonomní zbraně jsou účinné, ale nedokáží přesně rozlišit cíle
Drony se velmi efektivně osvědčily pro boje jak se statickým cílem, tak s pohyblivým. To vše díky jeho schopnostem zpracovat obraz v reálném čase. Jsou také velice účinné při pomoci zlikvidovat nepřátelské rakety země-vzduch Pantsir S-1. Podle Humana Rightse existují vážné pochybnosti, že plně autonomní zbraně jsou schopné splnit mezinárodní normy humanitního práva, včetně pravidel proporcionality a rozlišování. Zároveň také požaduje zákaz vývoje a výroby těchto plně autonomních zbraní.
Jsou drony s autonomními zbraněmi bezpečné?
Drony s autonomními zbraňovými systémy mají i další háčky. Jedním z nich je, že algoritmy používané roboty nemusí být dostatečně otestované, a mohou mít nedostatky v datech, které pak mohou způsobit podobný výpadek. Konec konců tyto problémy nejsou při vyvíjení nové technologie ničím novým. Něco podobného zažila i Tesla, když jejich počítačem řízený automobil naboural. Nové technologie vyžadují spoustu testování před uvedením do provozu. Jedině tak se dá eliminovat riziko podobného zkratu.