Létající tygři z jednotky AVG aneb Jak P-40B Tomahawk IIB i přes velké problémy s úspěchem porážel Japonce „na nebi“

Když podceňované Japonsko útočilo na všechny kolem, postavili se jim do cesty dobrovolníci z AVG, kteří s minimem ztrát sestřelili stovky japonských letadel.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Na počátku druhé světové války byla velení prakticky všech západních spojeneckých vojsk přesvědčena, že japonské chřestění zbraněmi v Asii je jen humbuk a že technická úroveň jejich zbraní je za evropskou beznadějně pozadu. Úplně ignorovaly, že v Číně před zraky novinářů i vojenských expertů bojovalo Japonsko střídavě již od roku 1931 a předvádělo své nové zbraně naprosto veřejně.

Americký dobrovolník Claire Chennault coby Stará kožená maska

Ještě před vtažením USA do války působil v Číně od roku 1937 jako dobrovolník – stíhací pilot a později vojenský poradce pověstný US plukovník Claire Chennault. V Číně získal přezdívku Stará kožená maska. Se souhlasem Čankajška odjel do USA řešit zoufalou situaci letectva čínské armády a sestavil s tichou podporou Bílého domu jednotku 300 dobrovolníků, a to ještě před vtažením Spojených států do druhé světové války, v prosinci roku 1941.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)

Základ tvořilo 100 bývalých vojenských amerických stíhacích pilotů. Dobrovolníci se pak nechali najmout Čínou k bojům proti japonskému letectvu. Čína jim platila 900 dolarů měsíčně a pilotům za každé sestřelené japonské letadlo přidávala neoficiální prémii 500 dolarů. Jejich výzbroj tvořilo sto stíhacích letounů Curtiss P-40B Tomahawk IIB. Tato skupina se nazývala American Volunteer Group, ve zkratce AVG.

Mediální pozornost v USA

Letadla AVG byla v USA poměrně dobře mediálně známá, neboť po vypuknutí války v roce 1941 to byla jediná jednotka Američanů, která úspěšně bojovala proti Japoncům. Pozornosti médií například neušlo, když jeden z pilotů AVG, Eric Shilling, namaloval na svůj stroj žraločí tlamu. Původně chtěl tímto symbolem vyzdobit pouze letouny své skupiny (AVG se dělila na tři letky – Adam and Eve, Panda Bears a Hell´s Angels), ale Chennault nakonec nechal na konci roku 1941 namalovat zubatou tlamu na všechna letadla AVG.

Komiksový tygr jako dar Walta Disneyho symbolem AVG

Svoji přezdívku „Létající tygři“ však získali piloti AVG jinak. Pod dojmem zpráv v amerických novinách a údajně po seznámení se s Clairem Chennaultem sám Walt Disney věnoval pilotům AVG kresbu komiksového tygra, kterou si postupně umístili všichni Američané na bok trupu svých letadel. Pro Číňany byl tento symbol velmi významný a pověst o létajících tygrech se proto rychle rozšířila.

Úspěšná bojová taktika byla dílem velitele Chennaulta

Byl to právě zkušený Chennault, kdo vymyslel správnou taktiku P-40B, aby obstály proti mnohem obratnějším japonským zerům a stíhačkám Ki-27 a Ki-43. Američtí piloti útočili na nalétávající japonská letadla vždy s převahou výšky, bleskově stříleli a hned zase mizeli do výše. Tímto stylem odrazili mnohé letecké japonské útoky na Barmskou silnici a okolí.

Bombardéry Japonců byly zvlášť zranitelné vůči útokům shora a zezadu, neměly téměř žádné pancéřování ani samosvorné obaly nádrží, takže Chennaultův styl dostat se střemhlavým letem za bombardér a skropit ho palbou z kulometů byl správný.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)

Američtí piloti, většinou bývalí vojenští piloti, bojovali agresivně, ale dbali na to, co jim Chennault stále opakoval:

„Nelétejte ve stejné výšce jako Japonci, za každou cenu zůstaňte nad nimi. Pokud uvidíte japonskou stíhačku za sebou a máte-li plnou rychlost, okamžitě vystoupejte, nebo pokud letíte pomaleji, strmě klesejte a pak to vytáhněte prudce nahoru. V nejvyšším bodu letu se prudce otočte. Pak budete mít japonskou stíhačku pod sebou, nedokáže tak rychle vystoupat a ve střemhlavém letu je pomalejší než vy. Neútočte zespoda a nechoďte do manévrového boje.“

Stále něco chybělo, AVG byl pro USAAC nechtěné dítě

AVG však v Číně téměř od začátku omezoval nedostatek zásob. Vždy něco chybělo, zvlášť těžké bylo vystačit s municí a s náhradními díly. Kritický stav nastal hned zpočátku, když životnost motorů v P-40B AVG, štvaných stále na maximální výkon, rychle vzala za své. Nové motory sice Čína objednala, ale v továrně Allison právě dokončovali rozsáhlou zakázku pro Velkou Británii a pro AVG prostě nebyla volná ani ta nejmenší kapacita.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)

Ale pověst AVG přeci jen zaúřadovala a vedla k naprosto neobvyklému způsobu splnění čínské objednávky. U Allisonů totiž dělníci a technici montáže navrhli, aby se požadovaných sto náhradních motorů pro čínské AVG zkompletovalo zcela mimo normální sériovou výrobu z různých zbylých náhradních dílů ve skladech a použitelných dílů z vrácených vyřazených motorů od amerického letectva – a vedení koncernu to odsouhlasilo! Allison dokonce kvůli tomu znovu otevřel starou montážní linku v Indianapolis, nazvanou potom Separate and Guot Chinese.

Jak udělat z nouze ctnost aneb Válečný tuning motorů

V té době už naprosto unikátním ručním způsobem na ní dělníci slícovali každé jednotlivé různé i nesourodé díly z různých sérií a verzí motorů Alison V-1710, individuálně vyvložkovávali či svrtali různé díly s protikusy, aby je bylo možné vůbec smontovat, podle stavu a možností jednotlivých motorů je vybavili různými agregáty, ručně zkompletované motory seřídili a individuálně vyladili.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)

Výsledek byl úžasný. Nové motory byly nakonec každý jiný, ale jejich výkony byly vesměs o 50–70 % vyšší, než u standardních sériových Allisonů z téže doby. Místo cca 1 060 koní v původních P-40B nové motory disponovaly výkonem až 1 700 koní. Byly prostě řečeno dnešní terminologií precizně „vytuněny“.

A jakmile byly „nové“ motory dodány do Číny a namontovány do starých P-40B, z těchto P-40 se rázem staly stroje, které měly poměr výkonu k váze lepší než soudobé A6M Zera, přičemž maximální rychlost takto obdařených P-40B vzrostla na 594 km/h! Jen ta ekonomická stránka věci byla pro dodavatele motorů silně mínusová, takže to u Allisonů už nikdy nezopakovali a na tento zvláštní příběh se téměř zapomnělo.

Výsledky AVG v boji byly neuvěřitelné, ale ověřené

Za sedm měsíců, od 10. prosince 1941 do 4. července 1942, kdy AVG bojovala v Číně jako samostatná jednotka, si dokázala vybudovat naprosto unikátní pověst. Bojové výkony jejích pilotů byly na tu dobu skutečně mimořádné. Létající tygři sice ztratili za celou dobu 9 pilotů v akci, 9 jich zahynulo při nehodě a 4 byli pohřešovaní, zato ale za pouhých 7 měsíců bojů sestřelili prokazatelně 297 japonských letadel a dalších 153 pravděpodobně.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)

Jak válka pokračovala, situace v Číně i v USA začala být ale pro AVG a generála Chennaulta nejistá. Generál byl drsný muž a nadělal si ve Washingtonu mnoho nepřátel, když si stále veřejně a přes média stěžoval, že AVG má po vypuknutí války v americkém letectvu postavení nechtěného dítěte a že nikoho z velení letectva nezajímá a nikdo není ochoten vyslechnout a využít sebemenší rady a zkušenosti z bojů s Japonci.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (osobní archiv)

Ty by přitom mohly zachránit mnoho životů jiných amerických letců. Nakonec byl Chennault naštvanou generalitou amerického letectva odvolán, i když měl pravdu. Nebo právě proto. AVG pak byla rozpuštěna. Ale historii a výkony Létajících tygrů to nevymazalo a zůstaly za celou dobu války mimořádné a ojedinělé.

Zdroj: MVK

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Zobrazit další články