Turecký Bayraktar představil podobu stealth dronu Kizilelma. Prototyp by měl vzlétnout již v příštím roce

Turecké drony se v posledních letech staly ve světě doslova pojmem, zvláště díky stroji Bayraktar TB2. Již v několika válkách prokázal svoji účinnost a není ani příliš drahý.

i Zdroj fotografie: Baykar
                   

Turecko hodlá pokračovat ve své produkci dronů, a tak navázat na úspěchy svého nejznámějšího výrobku Bayraktar TB2. Poté, co na nebe poslalo větší Akinci, které Turci přezdívají „velká ryba”, míří ještě dále. Jeho dalším produktem má být dron s proudovým motorem a schopností stealth. Ví se, že se bude jmenovat Kizilelma. Technologický ředitel společnosti Baykar Selcuk Bayraktar na sociální sítě před několika dny umístil fotografie modelu 1:1 budoucího prototypu.

Prototyp vzlétne nejspíše příští rok

Jméno dronu Kizilelma (Červené jablko) je převzato ze sbírky básní Kizil Elma od tureckého básníka a nacionalisty Ziya Gökalpa. Má se jednat o proudový jednomotorový podzvukový bezpilotní letoun se schopnostmi stealth, s hlavním úkolem být platformou pro celou řadu nesené výzbroje a dopravovat ji rychle a nepozorovaně do prostoru, kde operuje nepřítel. Letoun je vyvíjen v rámci projektu MIUS (Muharip Insansiz Ucak Sistemi). První let prototypu by měl údajně proběhnout ke 100. výročí založení Turecké republiky (29. říjen 2023).

Zahájení stavby prototypu tohoto dronu společnost oznámila v březnu letošního roku, kdy vypustila do světa zprávu o již připravené montážní lince. Podle zveřejněných údajů by měl dron mít řadu pokročilých schopností a vlastností. Jednou z nich je velmi nízký radarový průřez čili schopnost stealth. Ta záleží na tvaru letadla, ale i na materiálech a nátěru, který je při jeho stavbě použit.

Jak velký nakonec bude radarový průřez skutečného produkčního stroje, to ovlivní nejen tvar dronu, který svou konstrukcí připomíná moderní stíhačky, ale i to, jaké speciální materiály bude moci výrobce pro vlastní konstrukci draku zajistit. Otázkou je, jak se do projektu promítne válka na Ukrajině, protože stroj má být poháněn motory AI-322F a AI-25TLT od ukrajinské firmy Ivčenko-Progress.

Tato firma je těžce zasažena boji na Ukrajině, a dokonce se přes její areál pohybuje linie fronty. Původní motory AI-25 najdeme na českých L-39, čínských JL-8 a K-8J nebo na starých dopravních letadlech Jak-40. Nejnovější varianta Al-25TLT má oproti straším verzím AI-25 nižší hmotnost a spotřebu paliva, to vše při tahu přes 17 kN. Nový AI-322F je motor s přídavným spalováním a má pohánět letouny až do rychlosti Mach 1,6.

Střely k útoku na pozemní cíle, lodě i letadla

Kizilelma rozhodně nebude žádný malý dron, což napovídá srovnání osob a modelu 1:1 na fotografii, který slouží především k přípravě výrobní linky a naplánování materiálových toků při výrobě. Finální produkční verze se silnějším motorem, i když její přesné rozměry známé dosud nejsou, bude mít údajně maximální vzletovou hmotnost kolem 6 tun a nosnost nejméně 1,5 tuny. Pro srovnání, Bayraktar TB2 má maximální vzletovou hmotnost 700 kilogramů a užitečné zatížení 150 kilogramů.

Nesenou výzbroj by měla tvořit směs různých střel a bomb. Počítá se s tím, že by nový dron měl být schopen nosit protitankové rakety L-UMRAS nebo laserem naváděné mikropumy rodiny MAM, které jsou známé ze současného portfolia výrobků společnosti Bayraktar. Ale zřejmě unese i celou řadu mnohem větších střel vzduch-země či přesně naváděných pum, jež dnes nosí bojové letouny. Vybaven by mohl být například i protilodními střelami nebo raketami na boj s protivzdušnou obranou.

iZdroj fotografie: Selcuk Bayraktar / Creative Commons / CC BY-SA
Holý model dronu Kizilelma, zcela vpravo Baraktar TB2

Některé prameny tvrdí, že zvládne nést i střely vzduch-vzduch, aby se mohl pouštět do boje s jinými drony, lehkými bojovými letouny a vrtulníky. To je velmi ambiciózní plán. Dron by měl být schopen přistávat a startovat z velmi krátkých drah. Jeho maximální rychlost má dosahovat 900 kilometrů v hodině, i když cestovní rychlost bude i u nadzvukové verze samozřejmě menší.

Kizilelma s radarem AESA a výbornou manévrovatelností

Přesnější údaje známe u počáteční podzvukové verze s motory AI-25TLT, která bude mít maximální vzletovou hmotnost 5 500 kilogramů a užitečnou nosnost 1 500 kilogramů (z toho 1 000 kilogramů munice). Výdrž ve vzduchu je vypočítána na pět hodin, dostup 12 000 metrů, dolet 2 000 kilometrů (při použití satelitní komunikace) a rychlost letu na 800 km/h.

Vybaven by byl i výkonným radarem AESA a lze předpokládat, že i dalšími prvky vybavení pro průzkum. Zároveň výrobce slibuje skvělou manévrovatelnost. Drony Kizilelma mají také podle tureckých údajů operovat z nové turecké lehké letadlové lodě TCG Anadolu. Toto plavidlo o výtlaku 27 000 tun vstoupí letos do služeb tureckého námořnictva.

Podle plánů společnosti Baykar by však Kizilelma měl být jen prvním krokem. Firma počítá již nyní s tím, že by na jeho základě postavila novou verzi, zatím pracovně nazývanou Kizilelma-B. Ta by měla být vybavena novým motorem, již zmíněným AI-322F, vyvinutým a vyrobeným ve spolupráci ukrajinské Ivčenko-Progress a turecké Tusaş Engine Industries. Měl by 2,5krát větší výkon a dronu by dodával maximální rychlost přesahující rychlost zvuku.

Jak velký úspěch ve světě může mít v budoucnu nový turecký stealth dron?

Zdroj: BulgarianMilitary

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články