Turecký Bayraktar představil podobu stealth dronu Kizilelma. Prototyp by měl vzlétnout již v příštím roce

Turecké drony se v posledních letech staly ve světě doslova pojmem, zvláště díky stroji Bayraktar TB2. Již v několika válkách prokázal svoji účinnost a není ani příliš drahý.

i Zdroj fotografie: Baykar
                   

Turecko hodlá pokračovat ve své produkci dronů, a tak navázat na úspěchy svého nejznámějšího výrobku Bayraktar TB2. Poté, co na nebe poslalo větší Akinci, které Turci přezdívají „velká ryba”, míří ještě dále. Jeho dalším produktem má být dron s proudovým motorem a schopností stealth. Ví se, že se bude jmenovat Kizilelma. Technologický ředitel společnosti Baykar Selcuk Bayraktar na sociální sítě před několika dny umístil fotografie modelu 1:1 budoucího prototypu.

Prototyp vzlétne nejspíše příští rok

Jméno dronu Kizilelma (Červené jablko) je převzato ze sbírky básní Kizil Elma od tureckého básníka a nacionalisty Ziya Gökalpa. Má se jednat o proudový jednomotorový podzvukový bezpilotní letoun se schopnostmi stealth, s hlavním úkolem být platformou pro celou řadu nesené výzbroje a dopravovat ji rychle a nepozorovaně do prostoru, kde operuje nepřítel. Letoun je vyvíjen v rámci projektu MIUS (Muharip Insansiz Ucak Sistemi). První let prototypu by měl údajně proběhnout ke 100. výročí založení Turecké republiky (29. říjen 2023).

Zahájení stavby prototypu tohoto dronu společnost oznámila v březnu letošního roku, kdy vypustila do světa zprávu o již připravené montážní lince. Podle zveřejněných údajů by měl dron mít řadu pokročilých schopností a vlastností. Jednou z nich je velmi nízký radarový průřez čili schopnost stealth. Ta záleží na tvaru letadla, ale i na materiálech a nátěru, který je při jeho stavbě použit.

Jak velký nakonec bude radarový průřez skutečného produkčního stroje, to ovlivní nejen tvar dronu, který svou konstrukcí připomíná moderní stíhačky, ale i to, jaké speciální materiály bude moci výrobce pro vlastní konstrukci draku zajistit. Otázkou je, jak se do projektu promítne válka na Ukrajině, protože stroj má být poháněn motory AI-322F a AI-25TLT od ukrajinské firmy Ivčenko-Progress.

Tato firma je těžce zasažena boji na Ukrajině, a dokonce se přes její areál pohybuje linie fronty. Původní motory AI-25 najdeme na českých L-39, čínských JL-8 a K-8J nebo na starých dopravních letadlech Jak-40. Nejnovější varianta Al-25TLT má oproti straším verzím AI-25 nižší hmotnost a spotřebu paliva, to vše při tahu přes 17 kN. Nový AI-322F je motor s přídavným spalováním a má pohánět letouny až do rychlosti Mach 1,6.

Střely k útoku na pozemní cíle, lodě i letadla

Kizilelma rozhodně nebude žádný malý dron, což napovídá srovnání osob a modelu 1:1 na fotografii, který slouží především k přípravě výrobní linky a naplánování materiálových toků při výrobě. Finální produkční verze se silnějším motorem, i když její přesné rozměry známé dosud nejsou, bude mít údajně maximální vzletovou hmotnost kolem 6 tun a nosnost nejméně 1,5 tuny. Pro srovnání, Bayraktar TB2 má maximální vzletovou hmotnost 700 kilogramů a užitečné zatížení 150 kilogramů.

Nesenou výzbroj by měla tvořit směs různých střel a bomb. Počítá se s tím, že by nový dron měl být schopen nosit protitankové rakety L-UMRAS nebo laserem naváděné mikropumy rodiny MAM, které jsou známé ze současného portfolia výrobků společnosti Bayraktar. Ale zřejmě unese i celou řadu mnohem větších střel vzduch-země či přesně naváděných pum, jež dnes nosí bojové letouny. Vybaven by mohl být například i protilodními střelami nebo raketami na boj s protivzdušnou obranou.

iZdroj fotografie: Selcuk Bayraktar / Creative Commons / CC BY-SA
Holý model dronu Kizilelma, zcela vpravo Baraktar TB2

Některé prameny tvrdí, že zvládne nést i střely vzduch-vzduch, aby se mohl pouštět do boje s jinými drony, lehkými bojovými letouny a vrtulníky. To je velmi ambiciózní plán. Dron by měl být schopen přistávat a startovat z velmi krátkých drah. Jeho maximální rychlost má dosahovat 900 kilometrů v hodině, i když cestovní rychlost bude i u nadzvukové verze samozřejmě menší.

Kizilelma s radarem AESA a výbornou manévrovatelností

Přesnější údaje známe u počáteční podzvukové verze s motory AI-25TLT, která bude mít maximální vzletovou hmotnost 5 500 kilogramů a užitečnou nosnost 1 500 kilogramů (z toho 1 000 kilogramů munice). Výdrž ve vzduchu je vypočítána na pět hodin, dostup 12 000 metrů, dolet 2 000 kilometrů (při použití satelitní komunikace) a rychlost letu na 800 km/h.

Vybaven by byl i výkonným radarem AESA a lze předpokládat, že i dalšími prvky vybavení pro průzkum. Zároveň výrobce slibuje skvělou manévrovatelnost. Drony Kizilelma mají také podle tureckých údajů operovat z nové turecké lehké letadlové lodě TCG Anadolu. Toto plavidlo o výtlaku 27 000 tun vstoupí letos do služeb tureckého námořnictva.

Podle plánů společnosti Baykar by však Kizilelma měl být jen prvním krokem. Firma počítá již nyní s tím, že by na jeho základě postavila novou verzi, zatím pracovně nazývanou Kizilelma-B. Ta by měla být vybavena novým motorem, již zmíněným AI-322F, vyvinutým a vyrobeným ve spolupráci ukrajinské Ivčenko-Progress a turecké Tusaş Engine Industries. Měl by 2,5krát větší výkon a dronu by dodával maximální rychlost přesahující rychlost zvuku.

Jak velký úspěch ve světě může mít v budoucnu nový turecký stealth dron?

Zdroj: BulgarianMilitary

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Šťáva z kysaného zelí je pro tělo ultimátní zázrak. Mimo jiné podporuje hubnutí a ocení ji také diabetici
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu