Málokteré vojenské letadlo je dostane tak hluboko do obecného povědomí, že je po něm pojmenován oblíbený koktejl. Ten se mimochodem na připomínku skutečnosti, že B-52 patří mezi nejsmrtonosnější letadla historie, obvykle pije zapálený.
A pokud jde o letadlo samotné, přestože mu už táhne na sedmdesát, stále ještě je v aktivní službě, i když se už hodí jen pro některé typy misí.
Třicet tun leteckých pum
První plány na nový, na svou dobu obrovský strategický bombardér se objevily hned po konci druhé světové války, tehdy měly ještě nákresy turbovrtulové motory. Ty se v průběhu plánování a testování změnily na proudové, s nimiž byl v roce 1952 uskutečněn i první zkušební let stroje, který měl být připraven dodat sousloví „kobercové bombardování“ nový rozměr. Charakteristiky této létající pevnosti byly:
- Maximální rychlost: 1 047 km/h
- Maximální výška letu: 13 720 m
- Maximální vzletová hmotnost: 220 000 kg
- Dolet: 16 232 km
- Výzbroj: původně jeden 20 mm letecký kanon M61 Vulkan ve věži střelce, který je dnes ze všech strojů v aktivní službě demontován; až 31 500 kg leteckých
Jaderná hrozba pro Sovětský svaz
Jedním z důvodů pro konstrukci nového bombardéru byl úmysl Spojených států zařadit do výzbroje rychlý bombardér s velkým doletem, který je zároveň schopný nést jaderné zbraně. V průběhu studené války proto B-52 podnikly sérii hlídkových letů, které měly dát jasně najevo, že Spojené státy jsou v případě ozbrojeného konfliktu schopny rychle a efektivně oplatit případný sovětský jaderný útok. Asi nejznámější je operace Chrome Dome, která probíhala v letech 1960-68.
Válka ve Vietnamu
Války v Koreji se bombardéry B-52 ještě nezúčastnily, a tak proběhl jejich první ostrý bojový let až ve Vietnamu v roce 1965. V průběhu celého konfliktu zaznamenaly B-52 přes 120 tisíc letů a pozemní jednotky si nemohly vynachválit jejich využití, přestože skutečný účinek většiny jejich misí, kdy B-52 bombardovaly cíle v džungli a obtížně prostupném terénu, bylo velmi těžké ověřit. Za zmínku také stojí, že ocasním střelcům se v průběhu války ve Vietnamu podařilo sestřelit tři stíhačky MiG-21.
Éra po Vietnamu
V sedmdesátých letech začaly B-52 zaostávat za modernějšími stroji s technologií Stealth, své využití ale přesto našly i v dalších konfliktech. Účastnily se například války v Perském zálivu, nasazeny byly také v Afghánistánu, Iráku i Sýrii. Ve všech těchto případech však na B-52 došlo až poté, co byla zničena protivzdušná obrana protivníka a nasazení neviditelných letadel by tak bylo zbytečně drahé a neefektivní.