Příběh: helikoptéra CH-47 Chinook „Bravo November“, která „odmítala zemřít“: několikrát to měla nahnuté, a přesto sloužila 39 let

Nestává se často, aby se nějaký vrtulník tak proslavil. Ale britský Ch-47 Chinook známý jako Bravo November toho má za sebou tolik, že si zasloužil i místo v muzeu.

CH-47 Chinook Bravo November v Afghánistánu i Zdroj fotografie: Sean Clee / Creative Commons / OGL
                   

Velká Británie patří mezi nejznámější uživatele amerických transportních vrtulníků Boeing CH-47 Chinook. Ty jsou doslova legendární hlavně pro svou nezaměnitelnou konstrukci skládající se z dvojice rotorů, díky nimž mají mj. velmi dobrou nosnost. Jde o skvělé stroje používané od 60. let 20. století, ale ve Velké Británii existuje jeden konkrétní Chinook známý jako Bravo November, který nad ostatními vyniká. Během 39leté služby toho zažil opravdu hodně, a i když měl několikrát na mále, vždy vyvázl; dnes má ale zasloužené místo v muzeu.

Náhodou přežil útok na vlastní loď

Vrtulníky CH-47 Chinook se rozhodla britská vláda objednat v roce 1978, a začátkem roku 1982 dorazil do země spolu s dalšími i stroj s výrobním číslem ZA718, později známý jako Bravo November. Již o 2 měsíce později byl vedle jiných nasazen do akce poté, co Argentina obsadila Falklandy. Spolu s dalšími 3 vrtulníky skončil na palubě lodi Atlantic Conveyor a vydal se přes Atlantik. Dne 25. května 1982 odstartoval, a když byl ve vzduchu, zasáhla jeho plavidlo argentinská protilodní střela. Byl přitom jediný přeživší těžký transportní vrtulník.

CH-47 Chinook Bravo November v muzeu iZdroj fotografie: Uživatel hunini / Creative Commons / CC BY-SA
CH-47 Chinook Bravo November v muzeu

Bez potřebných náhradních dílů i manuálů se pak musel z paluby jiných lodí účastnit mnoha dalších akcí v oblasti, protože za něj nebyla náhrada. Během svých letů tam přepravil 1 500 vojáků, 95 obětí, 650 válečných zajatců a 550 tun nákladu – transportoval i děla nebo munici na dělostřelecké pozice. Během jedné z akcí málem havaroval a byl poškozen, ale přesto se mu podařilo přežít. V té době přišlo první ocenění DFC pro jednoho z členů osádky.

O Ch-47 Chinook ve zkratce

Vrtulníky Ch-47 Chinook začaly sloužit již v roce 1962 a od té doby vznikly v mnoha verzích. Symbolické pro ně jsou dva rotory, každý na opačném konci trupu. Využívány jsou hlavně jako transportní, ale mohou být i vyzbrojené. Uvnitř je místo pro až 55 vojáků a stroj unese náklad o hmotnosti téměř 11 tun. Ch-47 se dokáží pohybovat max. rychlostí 315 km/h a vyletí do výšky přes 6 km. S max. množstvím paliva doletí přes 2 200 km, ovšem bojový dosah je necelých 400 km.

Účast v řadě dalších konfliktů

Vrtulník Ch-47 Chinook Bravo November byl po válce o Falklandy kompletně opraven a v následujících letech prošel i řadou modernizací, díky čemuž se ho dařilo držet na výši. Do dalšího konfliktu se dostal v roce 1991 během války v Perském zálivu, a podílel se i na operacích v severním Irsku a na Balkáně. V roce 2003 byl prvním strojem, s nímž britští mariňáci přistáli na iráckém poloostrově al-Faw – za nebezpečnou akci dostal další člen osádky vyznamenání DFC.

Další dvě (a poslední) vyznamenání pak následovala během působení v Afghánistánu, kdy si je vysloužili piloti za nebezpečné akce pod palbou v letech 2006 a 2010. V roce udělení posledního vyznamenání se Bravo November vrátil do Velké Británie, kde zůstal ve službě ještě dalších 11 let. I přes modernizace ale zastaral a země si nakonec koupila modernější verze. Po vyřazení skončil vrtulník v muzeu RAF v Cosfordu. Z původního stroje z roku 1982 je na něm již minimum dílů, ale je dokladem skvělé konstrukce i umění jeho osádek.

Příběh vrtulníku Ch-47 Chinook Bravo November

Co si myslíte o vrtulnících CH-47 Chinook?

Zdroj: TheDrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články