Piloti letounu U-2 museli dodržovat mnoho pravidel předtím, než usedli do tohoto obrovského stroje a vzletěli do nebes.
Představte si, že letíte letadlem, které musíte řídit. Cesta bude dlouhá přibližně 9 hodin a vy se nebudete mít s kým vyměnit, protože jste jediným pilotem na palubě. Navíc v letadle nebyla toaleta, na kterou by si člověk mohl odskočit. S touto situací se museli poprat i piloti letounu U-2, kteří měli misi i na několik hodin. Naštěstí CIA vymyslelo plán, aby piloti nemuseli na toaletu po celou dobu letu.
Záchod v letadle U-2 nebyl
U-2 je výzvědné letadlo, které je dlouhé a jednomotorové. Létalo ve výšce nad 70 000 stop a fotografovalo zemský povrch. Lety byly velice náročné hlavně pro piloty. Některé mise trvaly i devět hodin a dojít si na záchod bylo opravdu náročné, protože v letadle byl pouze jeden pilot. Dalším důvodem, proč si nešlo dojít na záchod bylo to, že v tomto letounu žádný záchod nebyl.
Na palubě letadla U-2 se nenacházela toaleta, ale pouze „úlevová trubice“. Do této trubice se mohl pilot pouze vymočit. Jedinou možností, jak si na palubě ulevit bylo pouze močení. Dojít si na velkou vůbec nešlo. Naštěstí šéfové v CIA mysleli na vše. Sepsali příručku pro piloty, jak mají jíst, aby při pilotování nemuseli na velkou nebo netrpěli na plynatost.
Důležitost misí s letouny U-2
CIA odstartovala špionážní program U-2 na začátku studené války v 50. letech 20. století. Letouny U-2 létaly nad Čínou, Sovětským svazem a dalšími komunistickými zeměmi. Nad těmito oblastmi pořizovali tisíce fotografií. Fotografie sloužili jako informační zdroj pro americké špiony. Díky nim měli informace o pokroku ve výrobě konvenčních zbraní a o pokroku v jaderných programech v těchto komunistických zemích.
Američané si z fotografií dokázali odvodit záměry těchto zemí, což pro ně byly podstatné informace. CIA velice přísně hlídala tyto mise, které podléhaly nejpřísnějším utajením. CIA svým pilotům vydala důležité pokyny, které piloti museli dodržovat před misí i po ní.
Pokyny, které museli piloti striktně dodržovat
V příručce, kterou vydala CIA pro své piloty bylo psáno, aby před misí piloti spali minimálně deset hodin. Dále by se měli věnovat relaxačním aktivitám (rodinný život, hraní karet nebo šachů) a provozovali lehký sport (golf, zahradničení, volejbal nebo plavání). Jejich plán nebyl příliš namáhavý. Bylo velmi důležité, aby na misi nastupovali odpočatí.
K sestavení jídelníčku využila CIA dietologa. Jídelníček měl být sestaven tak, aby umožnil vstřebání veškeré zkonzumované potravy trávicím traktem a nebylo potřeba, aby se pilot vyprazdňoval nebo trpěl plynatostí. Strava byla bohatá na bílkoviny ale měla nízký obsah vlákniny, která podporuje funkci střev (tvorba plynů a výkalů).
Podle příručky tuto dietu (s vysokým obsahem bílkovin) měli začít piloti dodržovat nejméně dvacet čtyři hodin před plánovaným letem. Díky této dietě by měl být trávící trakt téměř prázdný v době, kdy pilota čekalo devět hodin v kabině letadla, ve které nebyla toaleta.
Schválené nápoje a potraviny
- obiloviny (těstoviny, rýže, pšeničný krém)
- sýr cottage
- dezerty (želatina, zmrzlina, andělské dorty, piškotové dorty a cukroví)
- vejce v různé formě (ne smažené)
- ovoce v omezeném množství a pouze vařené
- maso všeho druhu
- polévky (čiré vývary)
- jedna porce méně výrazné zeleniny (mrkev, brambory)
- sladkosti v malém množství
- sycené nápoje
- čaj
- káva
Vyloučené potraviny
- kořeněná jídla
- nakládaná zelenina
- ovoce
- popcorn
- celozrnné výrobky
- tučné maso (makrely, slanina, vepřové, jehněčí a skopové)
- ořechy
- přesnídávky
- tučná jídla
- hranolky
- koláče
- pečivo
- chléb
- mléko
- dezerty (označené příručkou jako bohaté)
Obavy ohledně dodržování diet
Mnoho letů startovali v zemích, jako je Turecko, Tchaj-wan a Jižní Korea. Z toho důvodu muselo být velice obtížné pro piloty dodržovat tato přísná pravidla, a hlavně se vyhýbat v těchto zemích kořeněným jídlům. Dnešním předpokladem je, že se pilotům velmi ulevilo, když jejich práci převzaly špionážní družice.
V dnešní době nemusí mít piloti obavy ohledně dlouhých letů a používání toalety. Tato příručka z minulosti je v dnešní době mírně zábavným čtením, ale v době, kdy byla aktuální, se na ni piloti a jejich příbuzní dívali s obavami. V případě nouze totiž neměli kam utéct.