Čínský J-20 bude zblízka nebezpečný protivník. Vektorováním tahu předvedl úžasnou manévrovatelnost. Využije to v moderním souboji?

Ve světě v současnosti existují jen čtyři do služby nasazené letouny páté generace. Svými schopnostmi se ale mohou od sebe výrazně odlišovat.

i Zdroj fotografie: uživatel N509FZ / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Čínský letoun páté generace J-20 Chengdu při přehlídkách během letošního roku předvedl, že v blízkém manévrovém boji bude neuvěřitelně nebezpečným soupeřem. Manévry, které ukázal na nedávných veřejných vystoupeních, naznačují, že má funkční motory s vektorováním tahu. Ty umožňují stroji provádět manévry, jichž nejsou běžné aerodynamicky řízené letouny schopny. Piloti, kteří případně proti těmto letadlům stanou, na to budou muset pamatovat.

J-20 předvedl obtížné manévry

Na záběrech J-20, které se v minulých týdnech a měsících objevily na sociálních sítích, je vidět, že tento stíhací letoun provádí takové manévry, jako je rotace letounu podél své svislé osy během vertikálního stoupání a schopnost ustáleného letu na velkém úhlu náběhu, včetně známého manévru „kobra“. Těchto manévrů jsou schopna jen letadla s vektorováním tahu.

Motory, které to umožňují, měly být podle dostupných informací instalovány do letadel verze J-20B. Mají to být čínské agregáty Shenyang WS-10B-3 případně nové Xian WS-15, oba s možností vektorování tahu. Vývoj nových motorů WS-10B-3 však zřejmě není dokončen a spekuluje se, že má nižší životnost než původně používané ruské motory AL-31FN.

Z Pekingu ale přišla s podpisem domácího vojenského experta Čou Čen Minga informace, že „….J-10 konečně s novými motory ukazuje své skutečné bojové schopnosti.Rozhodně však tím novým motorem nemohl označovat typ WS-15, který trpí podle čínského deníku South Morning China Post nestabilitou výkonu a inženýři v továrně Xian při testech dodnes nedokázali najít hlavní zdroj problémů.

Vektorování tahu motorů bylo především ruskou technologií a bylo zavedeno do praxe na letadlech Su-27 a jeho nástupcích. Předpokládalo se, že technologii trojrozměrného vektorování tahu Rusko Číně poskytlo v roce 2015 jako součást nákupu letounů Su-35S. Schopnost vektorování tahu mají i čínské stíhací letouny J-10, což jsou jediné jednomotorové sériově vyráběné stíhačky, které něco podobného dokážou. Implementovaná technologie vektorování tahu i pro J-20 však znamená významné posílení jeho schopností.

Čína má i kvalitní střely

Vysoká manévrovatelnost je velkou výhodou pro souboje na krátkou vzdálenost, zvláště v okamžiku, kdy jsou letadla ve vizuálním kontaktu. Čínské letectvo navíc disponuje novými střelami krátkého dosahu PL-10 s infračerveným naváděním. Ty mají mít velkou odolnost proti různým protiopatřením, kterými se proti nim letadla brání. Jsou považovány za jedny z nejlepších na světě. Spojení hbitého J-20 a těchto střel může být vážným nebezpečím. Naopak letadlo nemá disponovat pevně zabudovaným leteckým kanónem pro klasické souboje.

Svými schopnostmi se tak J-20 velmi odlišuje od svého nejpravděpodobnějšího soupeře, kterým je americký letoun F-35. Ty má ve výzbroji v dané oblasti například Jižní Korea a Japonsko. Startují také z amerických letadlových nebo výsadkových plavidel, jež operují v oblasti východního Pacifiku. Americká letadla nejsou na souboj na krátkou vzdálenost stavěna a jejich manévrovatelnost je mnohem nižší. Například verze F-35 B a C mohou provádět manévry s přetížením do 7, respektive 7,5 G, zatímco čínský stroj až 9 G.

Naopak americké stroje jsou stavěny hlavně pro boj na dlouhou vzdálenost. Čína sice má kvalitní rakety vzduch-vzduch dlouhého dosahu, dokonce asi s větším doletem než americké. Ovšem při těchto soubojích letounů se schopností stealth bude hrát hlavní roli především schopnost včas (tj. dříve než protivník) svého soupeře detekovat a zaměřit. Obecně se soudí, že americké detekční systémy i schopnosti stealth jsou na vyšší úrovni než čínské.

iZdroj fotografie: uživatel emperornie / Creative Commons / CC BY-SA
Dvojice stíhaček J-20

Navíc zde bude hrál roli i schopnost F-35 využívat amerického on-line systému sdílení informací z mnoha zdrojů, který je považován v ozbrojených silách USA za klíčový a naprosto nezbytný systém k úspěšnému vedení bojů. Když se ale přesto čínský stroj k americkému F-35 v boji značně přiblíží, bude ten americký nejspíše v nevýhodě. Naráží tak na sebe dvě filosofie vedení bojů ve vzduchu.

A to na dálku (filosofie „bohatého muže“ z USA) a na blízko (upřednostňovaný doktrínou Ruska a nyní i Číny). Která z nich bude v reálu úspěšnější, je dosud otázkou. Ta třetí, jež hovoří o nutnosti využití především kvantity, tj. velkého přečíslení útočících strojů klasické i mírně zastaralé koncepce proti letounům např. 5. generace, kterých by v konfliktu mělo být výrazně méně, je buď zpochybňována, nebo se o ní prakticky nemluví.

Proč se Čína soustředí na manévrovatelnost J-20?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Vlastnit auto bude výsadou boháčů. Zbytek lidí by si měl raději rychle zvyknout na jízdu autobusem a chůzi pěšky
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Současná válka proti Rusku má hluboké kořeny, Ukrajina byla sužována krutými konflikty po staletí
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Osvědčené praktiky, jak se zbavit bolesti kloubů. Bohatě stačí ležet v posteli a udělat 1 pohyb
adbz.cz
adbz.cz
5členná rodina bydlí v autobuse. Na nákladech ušetří 2/3 toho, co běžná domácnost, a mají mnohem víc