Ruská transformace cvičného letounu Jak-130 5. generace na úroveň bitevníku Su-25 může být jeho levnou a schopnější náhradou

NÁZOR: Cvičný letoun Jak-130 je možné použít i jako bitevník, modernizovaná verze by navíc mohla používat nejmodernější přesně naváděné zbraně.

Ruský cvičný letoun Jak-130 i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Ruské federace / Creative Commons / CC BY
                   

Ruské letectvo používá k výcviku svých pilotů mj. pokročilý cvičný proudový Jakovlev Jak-130 Mitten. A podobně jako jiné letouny tohoto druhu ve světě, lze i tento vyzbrojit a využít k boji, především pak k útokům na pozemní cíle. Společnost Jakovlev tak vyvíjí na základě tohoto letadla specializovanou verzi Jak-130M, který by měla sloužit jako plnohodnotný bitevník s podobnými vlastnostmi jako má Suchoj Su-25 Frogfoot.

Podzvukový Jak-130 unese 3 tuny

Ruské letectvo má Jak-130 jako cvičný letoun od roku 2010, jde tedy o poměrně moderní konstrukci. Vybaven je dvěma proudovými motory a k jeho obsluze je třeba 2členná osádka. Slouží hlavně k výcviku pilotů pro letadla 4., a pravděpodobně i 5. generace. Nedosahuje přitom ani nadzvukové rychlosti, jeho „maximálka“ je 1 060 km/h, čímž se ovšem rychlosti zvuku velice blíží. Nést může až 3 t výzbroje na 9 závěsnících.

Pohled na výzbroj ruského cvičného letounu Jak-130 iZdroj fotografie: Ronnie Macdonald/ Creative Commons / CC BY
Pohled na výzbroj ruského cvičného letounu Jak-130

Ve společnosti Jakovlev se rozhodli této schopnosti využít a upravit letoun tak, aby se co nejvíce blížil schopnostem světského bitevníku Suchoj Su-25. Jak-130 je oproti němu výrazně menší, už jenom svou délkoi 11,49 m je o 4 metry kratší, ale nosností se jeho 4,4 tunám zbraní relativně přibližuje. Plán počítá s tím, že by letoun mohl používat i přesně naváděné zbraně, tedy pravděpodobně naváděné rakety a klouzavé pumy s delším dosahem, takže by pilot mohl s letadlem zůstávat mimo dosah většiny protivzdušné obrany.

Možné pancéřování a lepší motor

Přesné specifikace připravovaného bitevníku nejsou známé, ale na veřejnost pronikly informace, že by měl dostat i nějaký druh pancéřování, aby byl odolnější při zásahu protiletadlovými zbraněmi. To by samozřejmě zvýšilo jeho hmotnost, ale údajně pro něj existuje nový typ motorů s vyšším výkonem a nižší spotřebou, což by mohlo nárůst váhy kompenzovat. Jak-130M by měl údajně dosáhnout i do větší výšky než je současných 12,5 kilometrů.

Suchoj Su-25 Frogfoot

Ruský pilot sundal ukrajinský Suchoj Su-25: ten odvádí i přes své stáří skvělou práci na obou stranách, jeho slabiny kompenzuje výzbroj

Disponovat má mj. novým zaměřovacím a navigačním systémem, a není vyloučena ani instalace radaru, a možná i kanonu v trupu, tedy by nebyl jen na závěsníku. V Rusku se již v minulosti objevily zprávy o konstrukci bitevníku Jak-131 na základě cvičného letounu, který měl být vybaven autokanonem ráže 30 mm a v přídi radarem. Je možné, že by pak mohl používat nejen střely vzduch-vzduch s infračervený naváděním, ale i radarově naváděné s delším dosahem.

Je možné, že se Ruská federace snaží tímto krokem získat relativně levný a nenáročný letoun, který by dokázala produkovat ve vysokých počtech. Třeba oproti Suchoj Su-57 by to byla velká změna, těch totiž zvládne sotva 10 ročně, a nemluvě o vysněné „sedmdesát pětce“. Mimochodem, Rusové si zvolili Jak-130 jako náhradu za české letouny L-39 Albatros.

Cvičný letoun Jak-130

Jaké šance dáváte novému bitevníku na základě Jak-130?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články