Nad Východočínským mořem se podruhé střetly letouny páté generace J-22 a F-35. V mnohém se velmi liší

Letadla páté generace jsou nejmodernější existující stroje současnosti. Svým pilotům dávají nad soupeřem výraznou převahu, proti sobě však nikdy nestála.

F-35 Lightning II i Zdroj fotografie: Tim Laurence / Creative Commons / OGL
                   

Čínští a američtí piloti se podruhé v historii ocitli tváří v tvář v kokpitech letadel páté generace. Čínské ozbrojené síly dne 13. října 2022 zveřejnily zprávu, podle níž se jejich letouny J-20 setkaly s pokročilými válečnými letadly, nejspíše se tedy jednalo o stíhací letouny páté generace. S největší pravděpodobností šlo o letadla F-35. Číňané zároveň tvrdí, že je zachytili a zahnali. Co si pod tímto výrazem představit, to není z vojenského hlediska vůbec jasné. Propagandistická „nálož” takového tvrzení je však samozřejmě zřejmá.

F-35 v oblasti používají USA a Japonsko

Pokud se skutečně v čínském podání jednalo o stíhačky „protivníka” páté generace, je v podstatě jediným kandidátem F-35. Ten totiž v oblasti používají Američané, ale mají je i Japonci. Teoreticky i Jižní Korea, i když v jejím případě je velmi nepravděpodobné, že by do oblasti Východočínského moře posílala své stroje. Pokud tomu tak opravdu je, jedná se o druhé střetnutí J-20 a F-35 tváří v tvář v historii. První je známo z března 2022. Tehdy Američané byli překvapeni některými jejich schopnostmi.

F-35 a J-20 jsou dnes nejmasověji vyráběnými letadly páté generace, neboť první letadla této generace, tedy F-22, se již dlouhou dobu nevyrábějí a produkce ruských Su-57 je zatím tak malá, že téměř nestojí za zmínku. Ačkoli jsou letadla označována za stroje páté generace, nejde o příliš podobné letouny. Naopak, oba stroje jsou zcela jinak koncipovány a v mnoha ohledech se diametrálně odlišují. Také by měly i jiným způsobem bojovat.

J-20 je větší, ale mnohé zase nezvládá

Čínské letadlo je mnohem větší. Měří 21,2 metru na délku a rozpětí jeho křídel dosahuje 13,01 metru. Má dva motory, které mu zajišťují mnohem vyšší rychlost než jeho americkému soupeři, a to až Mach 2, a vyšší dolet. F-35 má pouze jeden motor, jenž mu umožňuje létat rychlostí Mach 1,6. Je však mnohem lehčí a menší. Na délku má nejrozšířenější verze F-35A 15,7 metru a rozpětí křídel 10,7 metru. Existuje i ve verzi pro letadlové lodě a s kolmým přistáním, v této kategorii však Čína žádné podobné stroje zatím nemá.

iZdroj fotografie: uživatel N509FZ / Creative Commons / CC BY-SA
Čínská stíhačka J-20

Motory J-20 mají systém vektorování tahu. Jsou to tedy velmi hbité stroje, což naopak není dominanta stíhaček amerických. Z toho je zřejmé, že Číňané konstruují svá letadla především pro boj na krátké vzdálenosti. I když jejich stíhačka nemá na rozdíl od F-35 kanon a musí spoléhat jen na řízené protiletadlové střely. Naopak F-35 jsou zaměřeny na boj na dlouhé vzdálenosti daleko za hranicí viditelnosti. Přestože americké střely vzduch-vzduch zatím nemají stejný dolet jako nejnovější čínské, mohou používat evropské Meteor, ve vývoji je také AIM-260.

Výhodou F-35 je jeho menší velikost a údajně mnohem lepší schopnost stealth. V kombinaci s radarem AN/APG-81, který je dnes nejvýkonnějším leteckým radarem na světě, americké letectvo předpokládá, že by měly čínské stroje odhalit mnohem dříve než ony je. Proto by taktika F-35 při vzájemném střetu byla zničit čínské stíhačky J-20B dříve, než zaregistrují přítomnost protivníka a budou moci využít svých výhod. Jak to bude fungovat v praxi, to se dozvíme jen v případě, budou-li oba stroje opravdu bojovat v ostrém konfliktu.

Který stroj by podle vás ve vzájemném střetu vyhrál?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články