Nad Východočínským mořem se podruhé střetly letouny páté generace J-22 a F-35. V mnohém se velmi liší

Letadla páté generace jsou nejmodernější existující stroje současnosti. Svým pilotům dávají nad soupeřem výraznou převahu, proti sobě však nikdy nestála.

i Zdroj fotografie: Tim Laurence / Creative Commons / OGL
                   

Čínští a američtí piloti se podruhé v historii ocitli tváří v tvář v kokpitech letadel páté generace. Čínské ozbrojené síly dne 13. října 2022 zveřejnily zprávu, podle níž se jejich letouny J-20 setkaly s pokročilými válečnými letadly, nejspíše se tedy jednalo o stíhací letouny páté generace. S největší pravděpodobností šlo o letadla F-35. Číňané zároveň tvrdí, že je zachytili a zahnali. Co si pod tímto výrazem představit, to není z vojenského hlediska vůbec jasné. Propagandistická „nálož” takového tvrzení je však samozřejmě zřejmá.

F-35 v oblasti používají USA a Japonsko

Pokud se skutečně v čínském podání jednalo o stíhačky „protivníka” páté generace, je v podstatě jediným kandidátem F-35. Ten totiž v oblasti používají Američané, ale mají je i Japonci. Teoreticky i Jižní Korea, i když v jejím případě je velmi nepravděpodobné, že by do oblasti Východočínského moře posílala své stroje. Pokud tomu tak opravdu je, jedná se o druhé střetnutí J-20 a F-35 tváří v tvář v historii. První je známo z března 2022. Tehdy Američané byli překvapeni některými jejich schopnostmi.

F-35 a J-20 jsou dnes nejmasověji vyráběnými letadly páté generace, neboť první letadla této generace, tedy F-22, se již dlouhou dobu nevyrábějí a produkce ruských Su-57 je zatím tak malá, že téměř nestojí za zmínku. Ačkoli jsou letadla označována za stroje páté generace, nejde o příliš podobné letouny. Naopak, oba stroje jsou zcela jinak koncipovány a v mnoha ohledech se diametrálně odlišují. Také by měly i jiným způsobem bojovat.

J-20 je větší, ale mnohé zase nezvládá

Čínské letadlo je mnohem větší. Měří 21,2 metru na délku a rozpětí jeho křídel dosahuje 13,01 metru. Má dva motory, které mu zajišťují mnohem vyšší rychlost než jeho americkému soupeři, a to až Mach 2, a vyšší dolet. F-35 má pouze jeden motor, jenž mu umožňuje létat rychlostí Mach 1,6. Je však mnohem lehčí a menší. Na délku má nejrozšířenější verze F-35A 15,7 metru a rozpětí křídel 10,7 metru. Existuje i ve verzi pro letadlové lodě a s kolmým přistáním, v této kategorii však Čína žádné podobné stroje zatím nemá.

iZdroj fotografie: uživatel N509FZ / Creative Commons / CC BY-SA
Čínská stíhačka J-20

Motory J-20 mají systém vektorování tahu. Jsou to tedy velmi hbité stroje, což naopak není dominanta stíhaček amerických. Z toho je zřejmé, že Číňané konstruují svá letadla především pro boj na krátké vzdálenosti. I když jejich stíhačka nemá na rozdíl od F-35 kanon a musí spoléhat jen na řízené protiletadlové střely. Naopak F-35 jsou zaměřeny na boj na dlouhé vzdálenosti daleko za hranicí viditelnosti. Přestože americké střely vzduch-vzduch zatím nemají stejný dolet jako nejnovější čínské, mohou používat evropské Meteor, ve vývoji je také AIM-260.

Výhodou F-35 je jeho menší velikost a údajně mnohem lepší schopnost stealth. V kombinaci s radarem AN/APG-81, který je dnes nejvýkonnějším leteckým radarem na světě, americké letectvo předpokládá, že by měly čínské stroje odhalit mnohem dříve než ony je. Proto by taktika F-35 při vzájemném střetu byla zničit čínské stíhačky J-20B dříve, než zaregistrují přítomnost protivníka a budou moci využít svých výhod. Jak to bude fungovat v praxi, to se dozvíme jen v případě, budou-li oba stroje opravdu bojovat v ostrém konfliktu.

Který stroj by podle vás ve vzájemném střetu vyhrál?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Falešná rakovina nebo pomoc lidem v tíživé situaci: Podvodníci lákají z lidí peníze přes sociální sítě
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Co když se střetnou moderní tanky T-90M a Leopard 2: Stroje Ukrajiny jsou rychlejší, ale ruští vojáci mají lepší dovednosti
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jaká je ideální teplota v bytě a proč: Zdraví dospělí by neměli jít pod dvacet, senioři a nemocní po 18 °C
adbz.cz
adbz.cz
Starý chleba najde uplatnění při smažení i vaření vývaru. Přišla na to kdysi jedna moudrá hospodyňka