Elektrické drony by mohly ve vzduchu vydržet řadu dní. DARPA hledá způsob, jak je nabíjet přímo za letu

Bezdrátové nabíjení je známé například u mobilních telefonů a je fyzikálně možné. Ovšem nabíjet větší stroje, které se pohybují, bude mnohem složitější.

i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain
                   

Velký dron vybavený průzkumným zařízením případně i řízenými střelami se nehlučně pohybuje nad hlavami nepřítele. Není slyšet, protože jeho motor je elektrický. Má sice baterie, ale i přes to ve vzduchu zůstává týden i déle, protože energie je do článků doplňována za letu. To je vize, s níž pracuje americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty, která je spíše známá pod zkratkou DARPA.

Dron by se dny nemusel vracet na základnu

Agentura totiž chce vyvinout technologii, která by umožnila dnes téměř nemyslitelné. Baterie elektrických dronů dobíjet z jiného stroje přímo za letu. Dron by se tedy nemusel dlouhou dobu vůbec vracet na základnu. Zvládnutí této technologie by tak v nasazení bezpilotních letounů znamenalo doslova revoluci a přineslo by řadu výhod, protože by odstranilo omezení, s nimiž se elektricky poháněné drony dnes musí vypořádat. Mimochodem i proto jsou dnes na elektřinu většinou jen malé stroje s omezeným doletem.

První pokus o zvládnutí technologie dobíjení letadel poháněných elektromotory za letu byl realizován již od roku 2004. Šlo o známý projekt Solar Impulse, s nímž po vzlétnutí prototypu v roce 2009 ve Švýcarsku bylo provedeno mnoho letů, včetně nočních, s cílem ověřit možnosti dobíjejí za letu pomocí slunečních článků na povrchu letounu. Solar Impuls nakonec obletěl celý svět a prokázal, že tato cesta je možná. Nicméně jeho rozměry a určení jako čistě experimentální stroj jeho případné vojenské využití neumožnily.

iZdroj fotografie: Uživatel Bayhaluk / Creative Commons / CC BY-SA
Bayraktar na letištní ploše

Fakt, že DARPA hledá novou technologii v tomto směru, vyplynul ze žádosti o informace (v americkém veřejně přístupném systému jejích požadavků a zadání), se kterou se agentura obrací na firmy a instituce, jež na podobných projektech pracují nebo je zkoumají. Chce je použít pro program, který by problém definitivně řešil.

K tomuto účelu byla DARPA založena, protože se zaměřuje na technologie, které by mohly mít vojenské využití, a přes různé programy financuje jejich dokončení. Spolupracuje třeba s univerzitami nebo různými firmami. Cílem je udržet technologický náskok USA ve vojenské oblasti před ostatními zeměmi světa.

K dobíjení by se upravily letecké tankery

Z dokumentu vyplývá, že DARPA chce technologii, jež by umožnila bezdrátové dobíjení dronů z jiných letadel, tedy něco jako jakési tankování energie za letu. Nechtěla by budovat flotilu speciálních elektrických tankerů, které by sloužily k tomuto účelu, ale přestavět některá současná tankovací letadla, aby tuto technologii zvládala. Předpokládá, že její přenos by probíhal buď směrovanou laserovou technologií, nebo s využitím mikrovlnné technologie, tedy že dron a nabíjecí letoun by se nespojovaly žádným drátem.

Takovéto technologie mají samozřejmě mnohá úskalí od dostatečného výkonu přes nutnost udržet spojení delší dobu až po problémy třeba s nutných chlazením systému. Její zvládnutí by ale přineslo mnoho zásadních výhod. Umožnilo by třeba dnes velké drony poháněné konvenčním pohonem přebudovat na elektrické. V současnosti je to problém, protože dron s sebou musí vézt baterie, jež by ho po dostatečnou dobu poháněly. Ty jsou ale velmi těžké.

iZdroj fotografie: Pxhere
Menší dron poháněný elektřinou

V případě dobíjení by se ale objem baterií významným způsobem zmenšil. Ušetřená hmotnost by poté šla využít k umístění jiného vybavení, případně zbraňových systémů. Stroj by se s nimi mohl vznášet teoreticky neomezenou dobu, pokud by měl přísun náhradní energie. Zatím se ale nepočítá s tím, že by tato technologie byla využita pro pilotované lety. Ale i agentura připouští, že vývoj tímto směrem je v budoucnu možný. Zvládnutí dobíjení za letu by bylo jedním z nutných kroků.

Jak reálné je, že by elektrické drony a letadla byly dobíjeny za letu?

Zdroj: NationalInterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články