Ani ruští experti nemají jednotný názor, zda by dokázaly jejich letouny s přehledem porazit ty americké. Naopak někteří připouští, že by šlo o velmi tvrdé a nepředvídatelné boje.
Již několik měsíců veřejnost i odborníci spekulují, zda západní spojenci dodají Ukrajině také moderní bojová letadla; nejčastěji se přitom mluví o víceúčelových letounech amerického původu General Dynamics F-16 Fighting Falcon, které má ve výzbroji i řada evropských států. Samy USA ale tyto dodávky odmítají a raději chtějí poskytnout jiné zbraně; vojenští experti přesto spekulují, jak by dopadl případný střet těchto letadel s tím nejlepším, co má protivník. A dokonce i z Ruska zazněl názor, že by byl boj s F-16 velmi náročný.
Souboj letadel by byl velmi tvrdý
Nejpravděpodobnějším soupeřem by pro F-16 byly ruské víceúčelové letouny Suchoj Su-35 Flanker-E, případně jejich předchůdci Suchoj Su-30 Flanker-C, v úvahu ale připadá i nejrychlejší stíhací letouny světa, a sice Mikoyan MiG-31 Foxhound. Třeba bývalý ruský letec a vojenský expert Vasilij Dandykin se přitom domnívá, že by byl takový boj velmi tvrdý. Letoun F-16, ačkoliv je jeho konstrukce stará už téměř 50 let, je totiž velmi schopný.
Ruský expert ale netvrdí, že by „jejich“ letouny musely nutně prohrát, jenom připomíná skutečnost, že by byl boj proti nim obtížný, a navíc by jejich nasazení Ukrajinou znamenalo ještě větší omezení ruských leteckých operací, protože by si piloti byli vědomi existence vážné hrozby. Bývalý podplukovník amerického letectva Dan Hampton pak dokonce tvrdí, že by byla letadla F-16 schopna ta ruská „zničit“, přičemž označil Su-35 za naleštěný šrot.
Hampton argumentuje třeba tím, že radar F-16 dokáže sledovat více cílů najednou, což Suchoj Su-35 neumí. To ale není pravda. Navíc by hodně záleželo, jakou verzi by Ukrajina dostala – zda nějakou desítky let starou, anebo naopak moderní F-16 Block 70/72. I když jde o dva téměř shodně vypadající stroje, jejich vybavení a schopnosti jsou naprosto odlišné. A pravdou je, že stejně tak se mohou vybavením lišit různé verze Su-35.
Rozhodující by byl i výcvik pilotů
Výsledek střetnutí F-16 a Su-35, hlavně pokud jde o jejich nejmodernější verze, lze těžko odhadovat, jelikož ve světě tyto stroje proti sobě nikdy nikde nebojovaly. Druhým aspektem by pak byl výcvik pilotů, protože ten je pro střet bojových letounů jedním z nejdůležitějších. Ukrajinští piloti by se museli naučit letouny dokonale ovládat, což nejde ze dne na den, i když prosakují informace, že už u některých spojenců s F-16 trénují. Výcvik je ale problém i u ruského letectva, jehož letci nemají nalétán dostatečný počet hodin.
Kdo je Vasilij Dandykin
Vasilij Dandykin se narodil v roce 1957 ve vesnici Dyatkovichi v Bryanské oblasti a vystudoval vojensko-politickou školu. Má bojové zkušenosti (není uvedeno, na kterém bojovém letadle), už dříve byl však propuštěn v hodnosti kapitána 1. stupně ruského letectva. Je také držitelem medaile „Za zásluhy o vlast“ II. stupně.
Odpověď, který z letounů by zvítězil, může nakonec poskytnout pouze jejich střet; a k tomu dojde jedině za předpokladu, že Ukrajina F-16 skutečně dostane. Jejich dodávka je ovšem problém nejenom politický, ale i technický, jelikož letadlo potřebuje velmi kvalitní a dlouhá letiště. Nemůže tedy přistávat a startovat v provizorních podmínkách na Ukrajině, a to už jenom z toho důvodu, že je nasávání vzduchu do motorů nízko a mohlo by nasát nečistoty. V tomto směru jsou schopnější třeba darovaná slovenská letadla MiG-29.