F-22: Proklamován jako nejlepší stíhací letoun. Přitom nemá na svém kontě jedinou vyhranou leteckou bitvu

Nejmodernějšími stíhacími letouny páté generace se může pochlubit jen několik zemí. Mají mnoho výhod, jednou z nich je například schopnost stealth. Jsou ale i drahé.

i Zdroj fotografie: David Henry / Public Domain
                   

Prvním letadlem páté generace se stal americký F-22 Raptor. Ačkoliv již v dnešní době existuje více letadel páté generace a Raptor je tak vlastně nejstarší, je bezesporu stále nejsilnějším letounem na obloze. Byl také k získání vzdušné nadvlády zkonstruován. Drtivá většina odborníků se shoduje, že by na obloze měl nad svými soupeři převahu i dnes. Není to ale prokázáno, protože se dosud žádného vzdušného souboje neúčastnil. Letadel je také omezený počet, i když někdy znějí hlasy pro obnovení jejich produkce.

USA potřebovaly udržet převahu i nad novými ruskými stroji

Americké letectvo začalo o F-22 uvažovat v 80. letech. Desetiletí před tím měly USA a jeho spojenci ve vzduchu převahu. Tu jim zajišťovaly především letouny F-15 a F-16, na které sovětské stroje nestačily. Ale v 80. letech SSSR začal vyrábět moderní letadla Su-27 a MiG-29. Situace se změnila, protože tyto stroje se tehdy americkým technicky přinejmenším vyrovnaly. Bylo jasné, že Američané musí přijít s něčím převratným.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Bohužel pro F-22 nebyla pro tento letoun ta nejvhodnější doba. Když se na začátku 90. let zhroutil Sovětský svaz, Spojené státy najednou neměly soupeře. Ve válce proti Iráku se jasně ukázalo, jak je jejich letectvo silné. Pak následovaly konflikty, které se vedly proti soupeřům bez silného letectva. To se projevilo hlavně po roce 2001. Hlavním cílem USA se stali teroristé, případně státy jako Afghánistán či znovu Irák. Letouny páté generace byly v tu chvíli zbytečné.

iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států / Creative commons / CC BY-SA

Letectvo objednalo jen omezený počet

Původně letectvo uvažovalo o tom, že si objedná 750 F-22. Protože nebyly nutné, postupně požadavky snižovalo. Nakonec odebralo jen 187 letounů a dalších osm letadel bylo zkušebních. Protože se vyrobilo tak málo strojů, nebylo možné řádně rozložit již tak vysoké náklady na jeden letoun na více kusů. Proto se o F-22 mluví jako o nejdražším letadle světa. Zaznívají částky až 400 milionů dolarů (8,8 miliardy korun) za jeden stroj.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Další nevýhodou pro F-22 bylo, že se objevil v době, kdy se začala zavádět digitalizace, což projekt ještě zkomplikovalo. Spojené státy se rozhodly, že nebudou vyspělý letoun nikomu prodávat, a tak jsou jedinou zemí, která jím disponuje. Zájemci přitom existovali, například Izrael, Japonsko či případně Austrálie. Země se ale nakonec rozhodly pro F-35. Dokonce hrozilo, že i USA F-22 přeskočí a počkají raději na F-35, ale ministerstvo obrany se nakonec rozhodlo nakoupit alespoň omezený počet strojů F-22.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Tedy i F-35, ačkoli není v v leteckém souboji tak dobrý jako F-22, byl důvodem, proč je Raptorů tak málo. Dostal přednost jako levnější alternativa. Navíc jde o univerzálnější letoun, F-22 je sice schopen po úpravách zasahovat i pozemní cíle, ale jen omezeně. Je nutno také zdůraznit, že F-35 byl koncipován pro digitální věk a během jeho konstrukce se počítalo s přenosem on-line informací mezi stroji F-35 a dalšími prvky vojenské infrastruktury, bez nichž se moderní letadla neobejdou.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Velmi silný stíhač

I přes počáteční potíže, se kterými se projekt F-22 musel vypořádat, například s problémy se senzory v kabině pilotů, se z něho nakonec stal opravdu vyladěný plnokrevník. Je schopen dosahovat rychlosti Mach 2,25. Jeho výzbroj v běžných operacích tvoří šest raket AIM-120 AMRAAM a dvě AIM-9 Sidewinder.

Pokud je vybaven pro pozemní útok, místo čtyř AMMRAAM může nést třeba dvě 450kilové nebo osm 110kilových pum. Kromě USA lze F-22 vidět na japonské Okinawě. Účastnily se i operací v Sýrii, především v roli bombardovacích a průzkumných strojů.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Mnoho lidí často spekuluje o tom, co by se stalo, kdyby soutěž amerického letectva o první stíhací letoun páté generace nevyhrál Lockheed Martin, ale jeho konkurent YF-23 od firmy Northrop. Podle známých výsledků porovnávacích zkoušek mezi nimi rozdíly prakticky nebyly.

iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain

Dá se však předpokládat, že by se pravděpodobně rovněž potýkal s velmi podobnými problémy a nepříznivou politickou situací jako jeho úspěšnější konkurent F-22. A nejspíše by F-23 v sériové výrobě také byl nejdražším stíhacím letounem, který kdy byl zkonstruován.

Které současné letadlo by se mohlo postavit F-22?

Zdroj: Nationalinterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články