Letoun F-22 Raptor byl dlouhá léta jedinou stíhačkou páté generace. V současné době se jich na nebi již prohání více typů, ale Raptor je považovaný za nejsilnější.
Když v 80. letech zavedl v masovém měřítku Sovětský svaz moderní letadla, jakými byla Su-27 nebo MiG-29, začalo být Američanům jasné, že pokud si chtějí udržet vzdušnou nadvládu, musí přijít s něčím úplně novým. Pustili se proto do konstrukce stíhacího letadla, které by mělo minimalizovaný radarový odraz, tedy schopnost stealth, a bylo vybaveno řadou nejpokročilejších systémů. Výsledkem byl F-22 Raptor, zatím nejdražší a stále nejsilnější stíhací letoun historie.
Vývoj stál miliardy dolarů
Aby ho mohla společnost Lockheed Martin postavit, musela vyvinout nebo ve spolupráci s jinými firmami a vládou získat řadu technologií nebo materiálů, které v té době neměly obdobu. Náklady na vývoj těchto letounů byly posléze vyčísleny na více než 66 miliard dolarů (1,46 bilionu korun). Původně bylo v plánu postavit 750 letadel, ale později se počty stále snižovaly. Nakonec jich bylo jen 195, z toho osm prototypů.
Náklady rozpočítané na jeden letoun tak byly astronomické. Je jasné, že čím více se nějakých strojů vyrobí, tím je průměrná cena za jeden samozřejmě nižší, protože počáteční náklady na vývoj jsou víceméně jednorázové, i když tvoří relativně velkou položku celého programu výroby konkrétního letadla.
Ovšem po rozpadu Sovětského svazu USA ve světě dominovaly a původní objednaný počet 750 kusů silných a drahých letadel F-22 zkrátka nepotřebovaly. Nabízí se tedy otázka, proč nezkusily prodat letadlo spojencům, aby se jich mohlo vyrobit více.
Mnozí spojenci měli enormní zájem
Důvodem není, že by spojenci USA neměli zájem. Měli, a to enormní. Neodrazovala je ani vysoká cena stroje. Jedním ze zájemců byl Izrael, který potřeboval a potřebuje silné letectvo, které by dokázalo odstrašit jeho arabské nepřátele. Hlásilo se i Japonsko, jež na svoji obranu vždy chtělo silné letectvo. A když by měli F-22 Japonci, dá se předpokládat, že zájem by projevila i Jižní Korea, Singapur, Austrálie a nejspíše i některé evropské země.
Překážkou bylo, že to americké ministerstvo obrany udělat zkrátka nesmělo. Zasloužil se o to dodatek k zákonu o rozpočtu USA na rok 2009, jehož schválení prosadil kongresman Dave Obey.
Důvodem tohoto zákazu byly obavy mnoha zákonodárců, aby technologie nějakým způsobem neskončila v rukách Ruska nebo Číny. A to i přes to, že předčasné zastavení výroby F-22 přímo ohrozilo pracovní místa 3 351 vysoce specializovaných pracovníků dodavatele, firmy Lockheed Martin, a nepřímo dalších cca 22 000 pracovních míst u subdodavatelů.
Kongresman Obey to zdůvodnil tím, že tajné služby například Izrael podezírají z toho, že pomohl Číně s vývojem jejího stíhacího letounu J-10 Chengdu. Odborníci dodávají, že se to možná stalo poté, co byl Izrael Američany víceméně donucen ukončit svůj program pokročilého bojového letounu Lavi, kterému je čínský stroj J-10 velmi podobný. V některých dalších zemích potenciálních kupců F-22 jsou také značně aktivní ruští a čínští špioni.
Zákaz znamenal ztrátu peněz a pracovních míst
O tomto zákazu se mezi americkými zákonodárci často debatovalo. Důvodem bylo to, že definitivní zastavení výroby F-22 v roce 2011 znamenalo, že část firem skutečně přišla o zakázky a mnoho Američanů o práci. Američtí spojenci se nakonec museli spokojit s letounem F-35, který byl již od začátku projektovaný jako letadlo páté generace určené na export a část jeho nákladů kromě USA nesly i další země.
Mnohé technologie vyvinuté pro F-22 jsou v něm zakomponované, takže američtí spojenci z nich dnes těží. Ale například radarový odraz F-22 je dnes stále ještě menší než novějšího F-35. I odborníci tvrdí, že ve stíhacím boji je F-22 silnější než F-35. Novější letoun F-35 byl však od počátku koncipován jako víceúčelový, zatímco Raptor měl sloužit především k získání vzdušné nadvlády.
Čína a Rusko dnes už mají vyvinuté vlastní letadla páté generace jako J-20 a Su-57, a proto v USA dokonce někdy zaznívají hlasy, zda výrobu F-22 neoživit a jako protiváhu zvýšit počet stále nejsilnějších stíhacích letadel světa. Zatím byly tyto návrhy v USA vždy zamítnuty, ale výroba nového stroje šesté generace je zřejmě jen otázkou času.
Jak velké nebezpečí podle vás představovala možnost získání technologie Čínou a Ruskem?