Mít schopné letectvo s moderními stroji a zbraněmi je dnes nezbytnou nutností pro úspěšné vedení vojenských operací. Ty bez vzdušné převahy většinou nejsou možné.
Americký víceúčelový a stíhací letoun F-35 Lightning II je dnes jedním z nejmodernějších vojenských letadel, která jsou na trhu dostupná. Jejich provozovatelům slibují umožnit udržet si v případném konfliktu s libovolnými dnešními soupeři nadvládu ve vzduchu. Ovšem při současném překotném vývoji techniky a úvahách o konstrukci letadel šesté generace hrozí, že i tyto dnes špičkové letouny brzy zastarají. Pokud by je ovšem nebylo možné modernizovat.
Drahé letouny musí dlouho vydržet
Naštěstí konstruktéři společnosti Lockheed Martin na tuto eventualitu mysleli již od začátku konstrukce F-35. Zvláště proto, že možnost modernizace patří dnes v očích potenciálních uživatelů nové letecké techniky k jejím klíčovým vlastnostem. Vždyť i dnes u mnohých starších bojových letadel tato možnost dovoluje je udržet i po desetiletí na špičkové úrovni.
Pentagon vsadil na F-35 Joint Strike Fighters, aby poskytl americké armádě vzdušnou převahu. Ale teď, když…
Zveřejnil(a) Neděle 1. června 2014
Proto u nového letadla, jehož základní pořizovací cena je navíc kolem 80 milionů dolarů (1,8 miliardy korun), nelze očekávat, že jakýkoli jeho uživatel by strpěl, když by ho za několik let musel poslat do šrotu, protože ho nelze „upgradeovat“. Dnes se všeobecně počítá s tím, že F-35 by měly zůstat v provozu až do 70. let tohoto století. To bude ale možné jen v případě, že se budou neustále vylepšovat jejich schopnosti.
Drak letounu je proto navržený tak, aby modernizace nemusely zasahovat do základní konstrukce letounu a vyžadovat podstatné změny základního draku. Naopak se počítá s tím, že by i v dnešní podobě konstrukce mohl bez problému dostávat další prvky výbavy rozšiřující schopnosti stealth, třeba nové nátěry, ale například i schopnost ovlivňování tepelné stopy letounu za letu.
Nejdůležitější bude software
Ovšem hlavní oblastí, na kterou konstruktéři vsázejí, je software. Spolu s technologiemi se totiž budou vyvíjet i zbraně, které bude možné na letadlech používat. K tomu bude nutný software, které je umožní zaměřovat, odpalovat a případně ovládat. Příkladem může být puma GBU-53/B StormBreaker, která umožňuje útočit za každého počasí na cíle vzdálené podle výšky shozu až 60 kilometrů daleko.
-F-35 Osvětlení II = tah 43 000 liber; nejvýkonnější stíhací motor, jaký byl kdy vyroben v @eaa – Letecká společnost: @…
Zveřejnil(a) Delta2Air Spotter dne Sobota 21. března 2020
K jejímu řízení je nutný například kvalitní datový tok mezi letounem a jeho zbraní, přičemž podmínkou bude i vyspělá umělá inteligence implantovaná do obou strojů. Ta například sejme z pilota i řadu jeho povinností rutinního charakteru. Podobných zbraní a jim odpovídajících řídících i kontrolních systémů na palubě letounu F-35 bude v budoucnu existovat jistě více.
Zbrojařské firmy spolu s letectvem dnes například pracují na nových střelách vzduch-vzduch, které by měly potenciál překonat současnou ruskou a čínskou techniku. Na začátku je i vývoj hypersonických střel speciálně pro tento stíhací stroj. Podle představ odborníků by proto měla modernizace F-35 probíhat ne po aktualizacích, ale v podstatě kontinuálně. Samozřejmě včetně toho, že by se „upgradeovaly“ i jeho počítačové systémy.
Co bude na F-35 v dalších desetiletí podle vás nutné změnit?