Stíhací letoun F-35 bude zřejmě sloužit až 50 let. Konstruktéři proto nezapomněli na důležitou věc

Mít schopné letectvo s moderními stroji a zbraněmi je dnes nezbytnou nutností pro úspěšné vedení vojenských operací. Ty bez vzdušné převahy většinou nejsou možné.

F-35 Lightning II i Zdroj fotografie: Tim Laurence / Creative Commons / OGL
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Creative Commons / Public Domain
i Zdroj fotografie: Rob Shenk / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Lance Cpl. Tyler Harmon / Public Domain
i Zdroj fotografie: Lance Cpl. Tyler Harmon / Public Domain
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Americký víceúčelový a stíhací letoun F-35 Lightning II je dnes jedním z nejmodernějších vojenských letadel, která jsou na trhu dostupná. Jejich provozovatelům slibují umožnit udržet si v případném konfliktu s libovolnými dnešními soupeři nadvládu ve vzduchu. Ovšem při současném překotném vývoji techniky a úvahách o konstrukci letadel šesté generace hrozí, že i tyto dnes špičkové letouny brzy zastarají. Pokud by je ovšem nebylo možné modernizovat.

Drahé letouny musí dlouho vydržet

Naštěstí konstruktéři společnosti Lockheed Martin na tuto eventualitu mysleli již od začátku konstrukce F-35. Zvláště proto, že možnost modernizace patří dnes v očích potenciálních uživatelů nové letecké techniky k jejím klíčovým vlastnostem. Vždyť i dnes u mnohých starších bojových letadel tato možnost dovoluje je udržet i po desetiletí na špičkové úrovni.

Pentagon vsadil na F-35 Joint Strike Fighters, aby poskytl americké armádě vzdušnou převahu. Ale teď, když…

Zveřejnil(a) Neděle 1. června 2014

Proto u nového letadla, jehož základní pořizovací cena je navíc kolem 80 milionů dolarů (1,8 miliardy korun), nelze očekávat, že jakýkoli jeho uživatel by strpěl, když by ho za několik let musel poslat do šrotu, protože ho nelze „upgradeovat“. Dnes se všeobecně počítá s tím, že F-35 by měly zůstat v provozu až do 70. let tohoto století. To bude ale možné jen v případě, že se budou neustále vylepšovat jejich schopnosti.

iZdroj fotografie: Rob Shenk / Creative Commons / CC BY-SA

Drak letounu je proto navržený tak, aby modernizace nemusely zasahovat do základní konstrukce letounu a vyžadovat podstatné změny základního draku. Naopak se počítá s tím, že by i v dnešní podobě konstrukce mohl bez problému dostávat další prvky výbavy rozšiřující schopnosti stealth, třeba nové nátěry, ale například i schopnost ovlivňování tepelné stopy letounu za letu.

Nejdůležitější bude software

Ovšem hlavní oblastí, na kterou konstruktéři vsázejí, je software. Spolu s technologiemi se totiž budou vyvíjet i zbraně, které bude možné na letadlech používat. K tomu bude nutný software, které je umožní zaměřovat, odpalovat a případně ovládat. Příkladem může být puma GBU-53/B StormBreaker, která umožňuje útočit za každého počasí na cíle vzdálené podle výšky shozu až 60 kilometrů daleko.

-F-35 Osvětlení II = tah 43 000 liber; nejvýkonnější stíhací motor, jaký byl kdy vyroben v @eaa – Letecká společnost: @…

Zveřejnil(a) Delta2Air Spotter dne Sobota 21. března 2020

K jejímu řízení je nutný například kvalitní datový tok mezi letounem a jeho zbraní, přičemž podmínkou bude i vyspělá umělá inteligence implantovaná do obou strojů. Ta například sejme z pilota i řadu jeho povinností rutinního charakteru. Podobných zbraní a jim odpovídajících řídících i kontrolních systémů na palubě letounu F-35 bude v budoucnu existovat jistě více.

iZdroj fotografie: Lance Cpl. Tyler Harmon / Public Domain

Zbrojařské firmy spolu s letectvem dnes například pracují na nových střelách vzduch-vzduch, které by měly potenciál překonat současnou ruskou a čínskou techniku. Na začátku je i vývoj hypersonických střel speciálně pro tento stíhací stroj. Podle představ odborníků by proto měla modernizace F-35 probíhat ne po aktualizacích, ale v podstatě kontinuálně. Samozřejmě včetně toho, že by se „upgradeovaly“ i jeho počítačové systémy.

Co bude na F-35 v dalších desetiletí podle vás nutné změnit?

Zdroj: Nationalinterest

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články