Letouny páté generace jsou složité systémy s revolučními technologiemi, které často nebyly nikdy použité. O problémech s nimi se v demokratických zemích dobře ví.
Letoun F-35 je nejpočetnějším víceúčelovým stíhacím letadlem na světě a jejich počty budou v příštích letech růst. Zájem o ně má řada západních zemí a pořídit si je chce i Česká republika. Pravdou zůstává, že vývoj tohoto pokročilého stroje provázelo mnoho problémů a některé nové se mohou objevovat i dnes. Program se i z těchto důvodů prodražil a nabral zpoždění, ale i tak je F-35 považovaný za nejpokročilejší vojenský letoun současnosti.
Druhý letoun páté generace v historii
Americký letoun F-35, který poprvé vzlétl v roce 2006, ale nebyl prvním letounem páté generace. Již před tím americké letectvo získalo stíhačky F-22. Zde jde ale o čistě stíhací letadlo, naopak F-35 je stroj víceúčelový, určený i k útokům na pozemní nebo námořní cíle. Navíc existují verze stroje určené pro letadlové lodě a s kolmým přistáním a krátkým vzletem, což znamená zavedení dalších technologií, jež to umožňují.
Není proto divu, že se během let vyskytla celá řada událostí, které konstruktéři museli vyřešit. Jedním z nesložitějších problémů se například ukázal být software a jeho vyladění, jež se protáhlo až na několik let. U letounů verze B, které jsou schopny kolmého přistání a startu z krátké plochy, se u prvních exemplářů objevovaly strukturální trhliny v trupu. Námořní verze C zase měla problémy se záchytným hákem.
V roce 2017 vyšlo najevo, že někteří piloti během letu pociťují nevolnost. Po dlouhém testování se přišlo na to, že problém je v nedostatečné distribuci kyslíku. V červenci 2022 byla většina strojů uzemněna a musí na testy kvůli pyropatronám v katapultovacích sedadlech. Během testů se totiž ukázalo, že mohou být vadné. Problém se netýkal jen F-35, stejné pyropatrony používají například i stroje Eurofighter.
Několik vážných nehod
Testování a provoz letounů provázelo i několik nehod. V roce 2014 vzplál jednomu ze strojů motor, později se zjistilo, že za to může třetí stupeň ventilátoru, který bylo třeba upravit. V roce 2018 havaroval letoun verze B používaný námořní pěchotou kvůli vadné palivové trubce. Známá je havárie stroje z letadlové lodi Queen Elizabeth v roce 2021 a Carl Vinson v lednu 2022. Letouny bylo nutné najít a ze dna oceánu vyzvednout, aby se k nim nedostalo Rusko nebo Čína.
Různé incidenty neznamenají, že by letadlo bylo nespolehlivé, stávají se i u jiných strojů včetně těch páté generace. Například ruský Su-57 měl dlouhé zpoždění kvůli problémům, které bylo třeba vyřešit, v roce 2019 jeden i havaroval. Rozdíl je v tom, že v západních zemích se o potížích a haváriích otevřeně mluví a programy jsou pod drobnohledem veřejnosti. V zemích, jako je Rusko a Čína, jež má stroje J-20, jsou informace o problémech tajné a když se objeví na veřejnosti, většinou je to díky náhodě nebo události, kterou ani autoritativní režim není schopen utajit.