Verze letounu F-35B může kolmo přistávat a vzlétat z krátké dráhy. Stačí ji tedy i malé provizorní letiště a z něho ovládnou vzdušný prostor v okolí.
Americká námořní pěchota se v posledních letech intenzivně připravuje na střet s „nepřítelem“ v oblasti Tichého oceánu. Spojené státy tam mají za soupeře Čínu, potažmo Čínskou lidovou republiku, jejíž síla roste ve všech směrech (sílí pozemní jednotky, námořnictvo, letectvo…), a dle USA je třeba tomu přizpůsobit taktiku. Stěžejním bodem má být řada základen na ostrovech, které lze v případě potřeby využít jako klíčové body. Jednou z hlavních strategických výhod mariňáků mají být letouny Lockheed Martin F-35B Lightning II.
Bojovým letounům F-35B stačí 200 metrů
Specifikem těchto letadel je kolmé přistání a tedy možnost startovat i z velmi krátkých drah, což klasické letouny nezvládnou. Američané nebo jejich spojenci toho využívají hlavně na menších letadlových lodích a výsadkových plavidlech, odkud mohou bojové letouny F-35B operovat. Jejich schopnosti však mohou být velmi užitečné i na ostrovech, na nichž nejsou přistávací dráhy pro klasická letadla; jelikož je F-35B nepotřebuje, mění pravidla hry.
Aby mohl tento letoun operovat z nějakého ostrova, potřebuje plochu o délce pouhých 200 metrů. Lze tedy využít například malých letišť pro civilní letadla na ostrovech, případně nějaká provizorní velmi rychle vybudovat. Bojové letouny by tak mohly dorazit vzápětí po vylodění sil (nebo jen velmi krátce poté) a zajistit leteckou podporu na stovky kilometrů od ostrova. Základny by mohly být zásobovány letecky například za pomoci vrtulníků Sikorsky CH-53 Sea Stallion nebo konvertoplánů Bell Boeing V-22 Osprey .
Američané samozřejmě mají velké letadlové lodě nebo výsadková plavidla, z nichž mohou tyto letouny operovat také, ale v případě střetu by potřebovali držet plavidla v pozadí, aby nebyla vystavována nebezpečí zásahu protilodní střelou dlouhého dosahu. Čína má totiž disponovat už i hypersonickými střelami s touto schopností, a prozatím proti nim neexistuje obrana. Provizorní základny s letadly by tedy Američanům umožnily držet se stranou, a vlastně by se staly statickými nepotopitelnými letadlovými „loděmi“.
Kolmé přistání F-35B umožňuje ventilátor
Letoun F-35B je jednou ze tří variant tohoto amerického letadla 5. generace. Od ostatních se liší především speciálním ventilátorem v trupu, potažmo za kabinou pilota. Proud vzduchu z něj a ze zadní trysky ohnuté směrem dolů mu umožňuje kolmé přistání i vzlet, i když s plnou výzbrojí potřebuje krátkou dráhu (viz. start z letadlové lodi na obrázku). Jiný stroj páté generace podobných schopnosti přitom ve světě neexistuje, což dává Spojeným státům a jejich spojencům velkou výhodu.
Za své schopnosti letadlo platí tím, že má menší nosnost zbraní, kratší dolet a horší manévrovatelnost. Ale stále se jedná o stroj páté generace se schopností stealth, nejlepším leteckým radarem typu AESA na světě a dalšími schopnostmi. Díky těmto letounům by mariňáci mohli mít pod kontrolou stovky kilometrů vzduchu a moře kolem základny. S podobnou strategií počítá i Japonsko na svých vzdálených ostrovech, o něž vede s Čínou spory. Pořizuje si proto bitevní letouny F-35B nejen pro své lodě třídy Izumo. Vzlet i přistání s nimi je nicméně velmi obtížné a některé pokusy F-35B končí i nehodou.