Letouny F-35 se potýkaly během svého provozu s řadou technických problémů; některé má i verze B schopná kolmého přistání. Třeba vibrace potrubí ji mohly kdykoliv „shodit“.
Letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II se od doby svého vzniku potýkaly s řadou technických problémů, což ale není u tak složitého stroje nic neobvyklého. Dochází k nim i u jiných letadel, ale například Rusko a Čína o podobných incidentech, na rozdíl od západních států, neinformují, takže o nich veřejnost neví. Problémy provází i speciální verzi F-35B schopnou startovat z krátkých drah a přistávat kolmo třeba na palubách plavidel.
Vibrace poškodily stroj při přistání
Známým incidentem byla havárie v prosinci 2022 na základně Forth Worth v Texasu. Pilot letounu F-35B, který ještě nebyl předán ozbrojeným silám, se musel při kolmém přistání katapultovat, když se stal jeho stroj neovladatelným. Ukázalo se, že jsou za tím vibrace na palivovém potrubí, přičemž byl problém zaznamenám i u několika dalších F-35B. Všechny proto dostaly nejen nové potrubí, ale hlavě regulátory bránící vzniku negativních vibrací.
„Béčko“ je přitom nejkomplikovanější verzí F-35 právě z důvodu schopnosti kolmého přistávání a vzletu z krátkých drah. Přistávat kolmo mu umožňuje speciální ventilátor umístěný za kabinou pilota a ohebná tryska jeho hlavního motoru. Na těchto dvou proudech vzduchu se letoun dokáže vznášet, což mu poskytuje oproti jiným mnohé výhody. Používán je na výsadkových lodích, letadlových plavidlech bez katapultů, ale i při operacích z ostrovů s malými letišti.
Unikátní schopnost znamená i omezení
Za schopnost kolmého přistání platí stroj daň v podobě některých omezení. K těm patří třeba kratší dolet než má verze F-35A, protože má letoun kvůli instalaci ventilátoru a dalšího vybavení o 28 procent menší vnitřní nádrže. Ze tří typů letounů snese také nejmenší přetížení, a to 7G, což mu neumožňuje vykonávat tak prudké manévry. Unese navíc „jenom“ 6,8 tun zbraní, zatímco zbývající dvě verze mají nosnost přes 8,1 tun.
Technologická náročnost F-35B znamenala v minulosti i další problémy. V roce 2013 se u něj objevovaly praskliny na lopatkách ventilátoru, což vedlo do vyřešení problému k uzemnění všech strojů. V roce 2018 havaroval letoun námořní pěchoty v Jižní Karolíně kvůli poruše na palivovém potrubí. V roce 2021 pak spadl letoun F-35B operující z britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth, obsluha tehdy zapomněla odstranit některé kryty z motoru.