Fire-X: plně autonomní bezpilotní helikoptéra s motorem Rolls-Royce

Na vzniku této bezpilotní helikoptéry spolupracovaly dvě renomované firmy ze Spojených států – Northrop Grumman Corporation a Bell Helicopter.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Fire-X je plně autonomní stroj se čtyřmi listy poháněný jedním motorem. Ten je mimochodem z dílny slavné britské firmy Rolls-Royce. Na ostrý let se helikoptéra poprvé vydala v roce 2010, celý její vývoj se tak odehrál za necelý jeden rok. Základní vlastnosti Fire-X jsou:

  • Typ: bezpilotní letoun s vertikálním vzletem a přistáním
  • Maximální vzletová hmotnost: 2 722 Kg
  • Maximální rychlost: 246 km/h
  • Maximální délka letu: 14 hodin
iZdroj obrázku: Pixabay.com
Délka letu může být až 14 hodin

Designové řešení

Fire-X vychází z konstrukčního řešení stroje Bell 407, civilní helikoptéry, která je na trhu už od roku 1995. I Bell 407 se ovšem dostal do výzbroje několika armád, využívají jej mimo jiné mexické nebo irácké letectvo. Zkušenosti tedy ukázaly, že konstrukce snese přísná armádní měřítka. Bezpilotní armádní varianta Fire-X oproti svému civilnímu předchůdci nabízí větší variabilitu doplňků, rozšíření a přídavných zbraňových systémů. Má také větší dolet a vyšší nosnost. A v neposlední řadě je v základní výbavě helikoptéry autonomní řídicí systém MQ-8B Fire Scout UAV pro shromažďování informací a průzkum terénu.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Motory dodal Rolls-Royce
ANKETA: Proletěli byste se touto helikoptérou?
?
?
?
?

Bojové využití

Helikoptéra Fire-X bývá využívána zejména na dva typy misí. Skvěle se hodí jako zásobovací letoun v případě, že je třeba překonat území, ve kterém by mohly působit nepřátelské jednotky schopné podobné stroje sestřelit. Fire-X nevystavuje nebezpečí žádné členy posádky, a přitom disponuje skvělou nosností – do nákladního prostoru lze naložit až 1 200 kg, vně vrtulníku pak lze připojit zbraňové systémy či senzory s celkovou hmotností až 1350 kg. Druhým obvyklým využitím jsou průzkumné mise. Fire-X sice není tak nenápadný jako malé bezpilotní špionážní letouny, ale na rozdíl od nich může nést prakticky jakékoli senzory, a může být také vyzbrojen k likvidaci menších a slabě vyzbrojených cílů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články