Vojenští piloti musí podstupovat neobyčejně náročný trénink. Platí to i pro piloty transportních letadel, jelikož i ti se při misích mohou dostat do velmi složitých situací.
Lidé v okolí Dolgellau a Machynlleth v britském Walesu jsou zvyklí vídat mnoho vojenských strojů. Nedaleko nich se totiž nachází takzvaná Machova smyčka (Mach Loop), kterou využívají piloti vojenských letadel NATO k nácviku průletu ve velmi nízké výšce. Aby se zde však objevil obří nákladní letoun, jakým je Boeing C-17 Globemaster III, to opravdu obvyklé není. Jeho průlet je nevídanou podívanou.
Letouny musí do úzkého údolí
Machova smyčka je vlastně úzké údolí ohraničené z obou stran strmými kopci. Úkolem pilotů je tímto místem proletět, což je velmi obtížný manévr. Cesta vede jen vpřed, případně nahoru. Jakékoli zaváhání doleva nebo doprava může být fatální. Tato cvičná oblast britského královského letectva je populární i mezi fanoušky letectví, kteří sem jezdí fotografovat stroje. Je to jedna z mála možností, kdy se jim může podařit vyfotografovat letoun v letu, jenž se nachází pod nimi.
Obvyklé jsou zde různé stíhací a bitevní stroje, které potřebují průlet úzkým údolím zvládat. Velké dopravní stroje jsou výjimečné, ale i jejich piloti mohou zažít situace, kdy se musí nízko nad zemí do takového prostoru dostat. Může na tom záviset osud jednotek, jimž vezou zásoby, nebo je letí evakuovat. Proto vznikly i záběry z průletu Globemasteru. Obra, na jehož palubu se vejdou dva tanky Abrams.
Letoun může mít s nákladem až 265 tun
Před ním to zvládl i letoun Airbus A-400M Atlas, ale ten je o něco menší. Globemaster je opravdový obr, jehož délka je 53 metrů a rozpětí křídel dosahuje 51,75 metru. Vejít se do údolí s monstrem, které prázdné váží přes 128 tun a s plným nákladem se jeho hmotnost může dostat až na 265 tun, je opravdové umění. Pro tříčlennou posádku, z níž dva členové jsou piloti, se muselo jednat o opravdu adrenalinový zážitek.
Obří stroj, jenž podle označení patřil americkému letectvu, se k údolí přihnal s obrovským hukotem svých čtyř motorů Pratt & Whitney F117-PW-100. Evidentně letěl pomaleji než svojí běžnou cestovní rychlostí 830 kilometrů za hodinu. Při vletu do údolí musel stroj udělat pravotočivou zatáčku, až se nakonec dostal tak nízko, že kameraman mohl zachytit i horní partie letadla, protože stál nad ním.
Letouny C-17 slouží nejen v americkém nebo britském letectvu, najdeme je třeba i v Austrálii či Indii. Jsou určeny k přepravě těžkých nákladů, jako jsou tanky, obrněná vozidla a dělostřelectvo, ale i mužstva a výsadkářů. Existují i verze speciálně určené pro přepravu raněných. Při evakuaci lidí z Afghánistánu 15. srpna 2021 se na palubu jednoho stroje vtěsnalo neuvěřitelných 823 cestujících.
Jak riskantní je průlet obřího stroje úzkým údolím?