Video z havárie ruského MiG-31 ukazuje, jak se pilot při „rutinním letu“ pokoušel hořící stroj zvládnout, ale nakonec musel boj vzdát

S letouny MiG-31 má ruské letectvo nemalé problémy, k haváriím jsou nejspíše náchylnější než jiné. Někdy začnou i samovolně hořet a nepodaří se je zachránit.

Dvojice letounů MiG-31 i Zdroj fotografie: Dmitriy Pichugin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Být pilotem stíhacího letounu Mikoyan MiG-31 Foxhound je pro ruské piloty veliká čest a zodpovědnost, ale zároveň i riziko. Jedná se o nejrychlejší bojové stroje v činné službě na světě, a zároveň mohou některé z nich nést hypersonické zbraně. Ale být v osádce tohoto stroje je docela riskantní, protože jenom od začátku konfliktu na Ukrajině 4 havarovaly ,a ani v jednom případě nikoliv proto, že by je zasáhla ukrajinská protivzdušná obrana.

Motory letadla zachvátily plameny

Video v tomto článku ukazuje, s čím se může pilot MiG-31 potýkat, a nutno podotknout, že podobné záběry nejsou výjimkou. Je na nich vidět letoun startující v dubnu 2023 ze základny Mončegorsk nedaleko Murmansku na severozápadě Ruska. Údajně šlo pouze o rutinní cvičný let, přičemž záběry ukazují, jak začaly z motorů stíhačky šlehat plameny. Pilot se strojem evidentně zápasil a zřejmě se ho snažil dostat pod kontrolu, a možná i přistát, ale nestihl to.

MiG-31 se střelou Ch-47M2 Kinžal iZdroj fotografie: Kancelář prezidenta Ruské federace / Creative Commons / CC BY-SA
MiG-31 se střelou Ch-47M2 Kinžal

Nakonec se oba členové osádky katapultovaly a pilotovi se alespoň povedlo navést letoun nad zamrzlé jezero, do něhož poté narazil. Co bylo příčinou této, nebo i dalších nehod, však není jasné, Rusko totiž o něčem takovém veřejně neinformuje. Teoreticky může jít o věk letadel nebo špatnou údržbu, motory schopné dosahovat vysokých rychlostí jsou velmi náchylné.

Nehody letounů MiG-31

  • 8. dubna 2022 poblíž Torkoviči, Leningradská oblast
  • 1. října 2022 Belbek na Krymu
  • 2. prosince 2022 v Přímořském kraji
  • 26. dubna 2023 nedaleko Murmansku

MiG-31 nahradil ještě rychlejší letoun

Letadla MiG-31 byla zařazena do výzbroje sovětského letectva již v roce 1981 a stala se náhradou za Mikoyan-Gurevich MiG-25 Foxbat – ale na rozdíl od nich nedokázala překročit rychlost Mach 3, jejich „maximálka“ je Mach 2,83. Původně byl stroj navržen jako záchytný stíhač určený hlavně k boji se strategickými bombardéry, ovšem nejedná se o příliš obratný stroj. Naopak tak dnes využívá výkonný radar a střely vzduch-vzduch dlouhého doletu.

Kromě toho byly některé stroje předělány tak, aby mohly odpalovat ruskou hypersonickou balistickou raketu Ch-47M2 Kinžal. A ačkoliv se účastní i konfliktu na Ukrajině, nad její území se nevydávají, střely protiletadlové či hypersonické jsou totiž odpalovány z bezpečí ruského vzdušného prostoru. Ve službě by měla být více než stovka letadel Mikoyan MiG-31 Foxhound; kromě Ruska má letouny ve výzbroji ještě Kazachstán.

Nehoda MiG-31 u Murmansku

Proč jsou MiG-31 náchylné k poruchám?

Zdroj: AeroTime
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články