Historicky nejpodařenější letecký motor se vyráběl již za druhé světové války

i Zdroj fotografie: Articseahorse / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Motor je klíčovou součástí každého stroje, která řídí jeho celkový výkon. Bez kvalitního a výkonného motoru je i ten technologicky nejpokročilejší stroj v nevýhodě. Za druhé světové války se na výkonné motory kladl velký důraz, přičemž jako nejlepší se hodnotí Rolls-Royce Merlin. Motor, který byl vyvinut pro letouny (využívaly ho P-51 Mustang i Spitfire) se tak pro svůj výkon osazoval i do tanků.

Motor byl vyvíjen s cílem držet krok s dobou

Rolls-Royce Merlin byl pístový letecký motor, který disponoval 12 válci a objemem 27 litrů. Za dobu jeho výroby se ho vyrobilo téměř 150 tisíc kusů. Vyráběla ho britská firma Rolls-Royce Limited, pro kterou ho navrhl Arthur Alexander Rubbra. Vývoj motoru započal ve 30. letech, kdy si firma Rolls-Royce uvědomila, že je nutné jít s dobou a jejich předchozí model – Kestrel V12 nebude stačit zvyšujícím se požadavkům.

iZdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun P-51 Mustang, který poháněl motor Rolly-Royce Merlin

Prototyp motoru byl úspěšně dokončen a odzkoušen v roce 1933, o dva roky byl použit při zkušebním letu. V té době již byly letouny Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire upravovány tak, aby do nich bylo možné nový motor osadit. Mj. díky těmto zakázkám se Rolls-Royce Merlin dostal do sériové výroby. Název dostal – po vzoru tradice Rolls-Royce – po dravém ptáku, a sice po druhu sokola (Falco columbarius, dřemlík tundrový). 

Merlin zažíval celoevropský úspěch

Do výroby se motor dostal ve verzi Merlin I, avšak během období, kdy se vyráběl, vystřídal na padesát verzí. Velký důraz byl u tohoto motoru kladen zejména na výkonný kompresor, který poskytoval letounům výhodu zejména ve vysokých letových hladinách. I přes celoevropský úspěch se nedokázal Merlin úplně vyhnout všem možným problémům.

Jedním z nejpalčivějších problémů bylo dočasné vyřazení motoru z provozu při strmém sestupu. K tomu docházelo vzhledem k nižší teplotě karburátoru, která ve zkratce způsobila při strmém sestupu dočasný odliv paliva z motoru. Nižší teplota znamenala hustší směs vzduchu a paliva, která zaručovala vyšší výkon (oproti systémům přímého vstřikování paliva), avšak karburátor vyžadoval nepřetržité zásobení palivem.

iZdroj fotografie: Nimbus227 / Creative Commons / CC BY-SA
Motor Rolls-Royce Merlin patří k nejúspěšnějším (leteckým) motorům vůbec

Nepřátelé pak dokázali této skutečnosti využít a například Němci se vyhýbali útoku tím, že se svými letadly začali strmě klesat. S každou další verzí motoru se zkoušela různá vylepšení, avšak problém se nikdy plně neodstranil. Navzdory této „nepříjemnosti“ se Merlin těšil značné oblibě a poptávka často převyšovala nad nabídkou. Později se začaly upravovat funkční motory z havarovaných letadel a vsazovaly se do tanků, které tak získaly na rychlosti a výkonu.

Zdroj: War History Online

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Zobrazit další články