Vrtulník UH-1 Huye přinesl převrat ve vojenském vrtulníkovém letectvu. Vyrobeno jich bylo tisíce kusů

Univerzální přepravní helikoptéra, kterou je možné i vyzbrojit, je užitečným vybavením mnoha armád. Vojákům poskytuje vysokou mobilitu a možnost silného úderu.

i Zdroj fotografie: Uživatel Airwolfhound / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Pokud si někdo vybaví záběr z bojů ve Vietnamu, nejspíše jako jeden z prvních mu na mysl přijdou vrtulníky vznášející se nad neprostupnou džunglí. Americká armáda je v konfliktu nasadila opravdu ve velkém množství, a tak vydláždila základy moderního používání helikoptér ve vojenských konfliktech. Stroj, který šlo na vietnamském nebi nejčastěji spatřit, byl legendární vrtulník UH-1 Iroquois známý pod přezdívkou Huye.

Americká armáda chtěla silný stroj

O užitečnosti vrtulníků se americká armáda přesvědčila během války v Koreji. Avšak tehdejší stroje měly jen velmi slabý výkon a nosnost, proto začala v 50. letech hledat mnohem silnější stroje. Nakonec se v soutěži s více než desítkou uchazečů rozhodla pro vrtulník XH-40 od společnosti Bell, jehož první prototyp vzlétl v roce 1956. V roce 1960 armáda objednala prvních 100 strojů, které byly označovány jako HU-1A. Z toho vznikla přezdívka Huye a přetrvala i poté, když se v roce přešlo na označení UH-1.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Víta Lukáše
UH-1 z boku

Jednalo se o první americký vrtulník vybavený turbínovým motorem, jenž mu dodával mnohem vyšší výkon, než měly předchozí stroje. Přesto se první motory ukázaly jako příliš slabé, a tak se brzy vyvinuly modernizované varianty se silnějšími pohonnými jednotkami a lepšími aerodynamickými vlastnostmi. První modely byly typu 204 s krátkou kabinou, do které se vešlo maximálně 9 cestujících. Pozdější typy 205 byly prodloužené, s ještě silnějším motorem a kabina pojala až 12 osob, přičemž větší byla i posádka.

Huye byl vybaven dvoulistým rotorem, který mu dodával nezaměnitelný zvuk. Delší typ 205, jenž je více známý, měl i s rotorem délku 17,4 metru a šířku kabiny 2,6 metru. Jeho maximální vzletová hmotnost činila 4,1 tuny. Mohl nést až 1 750 kilogramů nákladu, v kabině 12 vojáků nebo šest nosítek s raněnými. Stroj přistával na svou ližinách.

Huye mohl sloužit i jako bojový stroj

Cestovní rychlost vrtulníku dosahovala 205 kilometrů v hodině, jeho maximální pak 220 kilometrů v hodině. Dokázal vystoupat do výšky téměř pěti kilometrů, jeho dolet byl přes 500 kilometrů. Mnohé z vrtulníků byly ozbrojené a využívaly se i jako útočné helikoptéry nebo k podpoře jednotek. Většinou měly dvojici kulometů M60 ráže 7,62 milimetru, které byly umístěny v postranních dveřích. Dále byly vrtulníky osazovány raketomety s neřízenými raketami ráže 70 milimetrů, ale i další výzbrojí.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Víta Lukáše
UH-1 zepředu

Celkem bylo vyrobeno kolem 16 tisíc různých typů vrtulníků UH-1. Stroje se dostaly do výzbroje i mnoha dalších zemí. Vyvinuta byla i varianta s dvěma motory, která se nazývá UH-1N Twin Huey, a nakonec i UH-1Y Venom se čtyřlistým rotorem. Tento vrtulník používaný americkou námořní pěchotou si jako univerzální vrtulník pro ozbrojené síly zvolila i Česká republika. Řada prvků UH-1 byla využita i při konstrukci útočného vrtulníku AH-1 Cobra.

Zdroj: MilitaryHistory

Jaký měly vrtulníky UH-1 význam ve válce ve Vietnamu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti