Írán stále udržuje flotilu amerických stíhaček F-14 ze 70. let. Při životě ji drží domácí modernizací

Bojová letadla F-14 Tomcat jsou stále tím nejlepším ve výzbroji íránského letectva. I přes embargo z USA na údržbu náročné stroje stále létají.

i Zdroj fotografie: Shahram Sharifi / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Když v Íránu ještě vládl šáh Pahlaví, byla země silným spojencem USA v Perském zálivu. Nakupovala také řadu amerických zbraní a tak se do její výzbroje dostaly tehdy špičkové stíhače F-14 Tomcat. Írán byl vlastně jedinou zemí, které je kromě Američanů používala. Po islámské revoluci se z USA stal jeden z hlavních nepřátel. Ustaly i dodávky náhradních dílů, které byly životně nutné.

Vyhrál nad F-15

V sedmdesátých letech se Írán rozhodoval mezi F-14 a F-15. Nakonec vyhrál první zmiňovaný, šáh měl údajně při jeho výběru velké slovo. Ačkoli byla údržba letounu finančně náročná a v některých specifikacích byl F-15 lepší, převážily jiné přednosti Tomcatu. Především jeho schopnost lokalizovat nepřítele na dlouhou vzdálenost a ničit ho na dálku. Nakonec do země doputovalo 79 z původně objednaných 80 strojů.

iZdroj fotografie: Ali Khodaei / Creative Commons / CC BY-SA

V roce 1979 ale šáha svrhla islámská revoluce. Kvůli tomu ustaly i dodávky náhradních dílů. Ty přitom režim zanedlouho velmi nutně potřeboval. V září 1980 na Írán zaútočila ze sousedního Iráku vojska Saddáma Husajna. Irácká armáda byla silnější a Írán tak potřeboval každý kus moderní techniky. Americké stíhačky byly tím nejlepším, co měl k dispozici.

O jejich úspěšnosti svědčí skutečnost, že sestřelily kolem 160 nepřátelských strojů. Jejich přesné ztráty nejsou známé, odhadují se na 12 až 16 letounů, což svědčí o jejich kvalitách. V jednom případě se protiletadlovou raketou AIM-54 Phoenix odpálenou z Tomcatu podařilo sestřelit hned tři irácké MiG-23.

Vlastní výroba a náhrady

Mnozí odborníci předpokládali, že bez dodávek náhradních dílů zůstanou do tří let íránské letouny na zemi. To se ale nestalo, i když část strojů nebyla provozuschopná. Íránský režim se snažil díly samozřejmě sehnat po světě. A musel se naučit vyrábět vlastní součástky, případně některé komponenty okopírovat či nahradit jinými. Daří se mu to do současnosti, přes 40 let staré letouny stále na íránském nebi potkáte.

iZdroj fotografie: Shahram Sharifi / Creative Commons / CC BY-SA

Odhaduje se, že na samotném letounu Írán provedl více než 300 různých úprav a mnohé systémy i modernizoval. Vyměněna byla třeba kabeláž, avionika a různé senzory. V posledních letech se díky využití 3D tisku povedlo počet provozuschopných letadel zvýšit. Kolik jich přesně je, není jasné. Jednak kvůli ztrátám a Írán v 80. letech některé stroje poskytl Sovětskému svazu k prozkoumání. Tomcat byl upraven i pro odpalování ruských protiletadlových střel.

Nutnost vyrábět součástky do F-14 a dalších amerických letadel paradoxně vedla k rozvoji vyspělého leteckého průmyslu v zemi. Írán představil i svůj vlastní stíhač Kowsar postavený na základě F-5. Tvrdí, že vyvíjí i stíhačku těžko třídy. Jako náhradu za americké AIM-54 pak vyrobil protiletadlovou raketu dlouhého dosahu Fakour 90. I když ta prý má o něco horší parametry než americká střela.

Zdroj: MilitaryWatchMagazine

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Zobrazit další články