Který stíhací letoun páté generace by byl v souboji na obloze lepší? Ruský Su-57 nebo americký F-35?

Letouny páté generace začínají být standardem ve výzbroji moderních letectev. Přinášejí mnohé výhody, ale zatím se nikdy neutkaly ve společném souboji, snad to tak zůstane.

i Zdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY
                   

Nejrozšířenějším letadlem páté generace ve světě je americký stroj F-35 Lightning II. Tomu by se mohly postavit asi jen dva sériově produkované stroje soupeřů, i když další jsou ve vývoji. Jedním z letadel, o kterém se hovoří a může získat několik států, je ruský Su-57. Není proto vyloučené, že se tyto dva stroje nakonec někde potkají. Zásadní otázkou, jež zajímá stratégy i fanoušky, je, kdo by takový střet vyhrál.

Typy letounů jsou rozdílné

Jedním ze zásadních problémů pro nalezení odpovědi na takovou otázku je, že nejsou k dispozici relevantní informace o vlastnostech těchto strojů. Pravda se stejně ukáže až v praxi a navíc velkou roli hraje výcvik pilotů. Málo údajů je především o ruské stíhačce, ale i klíčové schopnosti amerických strojů jsou utajené a ví se o nich obecně velmi málo.

iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun F-35

Je ale několik věcí, které je možné posoudit. Například faktem zůstává, že jde o rozdílné stroje. F-35 je menší jednomotorová stíhačka, Su-57 velká dvoumotorová. Z toho může plynout i úroveň jedné z klíčových vlastností letounů 5. generace – nízká zachytitelnost radarem. Američané mají s konstrukcí takových strojů a s používanými materiály větší zkušenosti.

Z těchto informací a velikosti letounů lze obecně předpovědět, že na radaru bude ruský stroj zkrátka viditelnější. Rusové při jeho konstrukci dbali i na cenu. Jednou z položek, na které mohli ušetřit, jsou ale právě extrémně drahé materiály pohlcující radarové vlny. I když cenově se obě letadla nakonec příliš lišit nebudou.

Co umí radar

Velkou roli bude hrát schopnost detekce. Radar a další senzory americké stíhačky jsou neobyčejně přesné a dokáží detekovat cíle i na velmi dlouhé vzdálenosti. Ruské radary takové schopnosti pravděpodobně nemají. Může o tom svědčit třeba propad ruských radarů na letounech Su-35 v testech s francouzskými Rafale. I když šestianténový N036-1-01 X na ruském stroji Su-57 je nový a jistě vylepšený. Otázkou je, zda je schopen se vyrovnat západní technice.

iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY
Start Su-57

Americké F-35 také disponují schopností spolupráce s nepilotovanými stroji a americké letectvo na tom pracuje již řadu let. To letadlu umožňuje nepilotované stroje vyslat dopředu, prozkoumat oblast, protiletadlovou obranu nepřítele, případně i zaútočit. Ruské letectvo před několika měsíci přišlo s informací o možné spolupráci Su-57 s dronem S-70, ale dle všeho v této oblasti o roky zaostává.

F-35 vyniká v přímém softwarovém propojení systémů s jinými, umělou inteligencí, sdílením a vyhodnocováním dat, což letadlům dává neuvěřitelné výhody. Zatím zůstává záhadou, co vše z toho bude umět ruské letadlo, i když i to má být vybaveno novým datalinkem. Americká stíhačka byla také zkonstruována, aby byla mimořádně odolná vůči systému elektronického boje nepřítele, to by měla být další z jejích výhod.

Vysoká ruská manévrovatelnost

S velkou dávkou přesnosti se o strojích určitě dá říci jedno. Ruský by pravděpodobně měl výhodu v boji na krátkou vzdálenost. Americká stíhačka dosahuje maximální rychlosti Mach 1,6, její soupeř Mach 2. Je také nutno poctivě přiznat, že systém ovládání a řízení letounu F-35 je odvozen od ruských patentů vázaných na letoun Jak-41, především Jak-41M, které Američané v letech vlády Jelcina z Ruska za hubičku odkoupili.

Což ale znamená, že jej Rusové dokonale znají a zřejmě dokáží v tomto směru poměrně přesně odvodit možnosti F-35. Rusové také dbají na takzvanou supermanévrovatelnost, což by při konfrontaci ruského letounu s řízenou střelou z F-35 mohlo hrát určitou roli. Su-57 má k tomu velmi účinný systém vektorování tahu a zvládá protiraketový manévr naprosto bez problémů.

iZdroj fotografie: Depositphotos
F-35 na zemi

To, že stroje 5. generace nejsou určené na boj na krátkou vzdálenost a většina jejich soubojů se bude odehrávat mimo přímou viditelnost, může být výhoda pro F-35, ale pro malou obratnost jím vystřelených autonomních protileteckých střel, které nebude jeho pilot moci bezprostředně korigovat v poslední fázi letu k cíli, i nevýhodou.

Existuje ale jeden aspekt, který F-35 vyvyšuje jednoznačně a nelze jej zpochybňovat. Amerických F-35 po světě létá více než 600 a neustále jich přibývá. Naopak Rusko se dlouho potýkalo s rozbíháním sériové výroby a v současnosti má asi kolem desítky Su-57 a do roku 2028 jich bude v jeho letectvu sloužit 76. Z toho jasně vyplývá, že jen pouhými počty dokáží F-35 své ruské soupeře doslova převálcovat.

Sankční problémy Ruska

Velmi bude záležet také na schopnosti Ruska letouny vyrábět. Zatímco F-35 ve spolupráci s USA produkují i některé spojenecké země, Rusko má s výrobou letadel 5. generace velké problémy. Ty se mohou ještě prohloubit, pokud na zemi budou uvaleny další sankce. Třeba případ Su-35 ukázal, že k jejich kompletaci pro zahraniční zákazníky Rusko potřebuje některé komponenty, které údajně neumí samo vyrobit.

Téměř vždy však šlo o komponenty, které si vyžádali sami zájemci o ruské stroje s tím, že budou dodány ke zkompletování letounů Su-35 z jiných zemí než z Ruska, například z Izraele, apod. Když na nátlak USA prakticky všichni dodavatelé takovýchto vyžádaných komponent nakonec své dodávky do Ruska odvolali, zbývají Rusku jen dvě možnosti.

A) Buď přiznat, že tyto elementy, přístrojové vybavení a některé materiály prostě vyrobit neumí. B) Nebo k řešení těchto problémů přistoupit z vlastních zdrojů a možností. A opět má logicky dvě možnosti. BA) Buď osadí do objednaných letounů komponenty své vlastní provenience a prokáže, jak je schopno nedodané prvky plnohodnotně nahradit z domácích zdrojů. BB) Nebo, vzhledem k napjaté mezinárodní situaci, nechat věci tak jak jsou a ponechat Západ v domnění, že platí A) a v klidu si pro sebe připravovat letouny vybavené dle možnosti BA).

Jeden významný vojevůdce kdysi řekl: Přesvědčit protivníka, aby mne podceňoval, bude jedna z mých nejúčinnějších zbraní, až dojde na řinčení zbraní na bojišti.

V čem jsou podle vás přednosti ruské a v čem americké stíhačky?

Zdroj: Nationalinterest

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články