Japonsko vyvíjí špičkový stíhací letoun šesté generace. Prototyp chce mít k dispozici nebývale rychle

Sílící čínské letectvo nutí Japonsko, aby vsadilo na špičkové technologie. Nakupuje americké letouny páté generace F-35, ale vyvíjí i vlastní stroj.

F-22 i Zdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain
                   

Japonské letectvo patří k největším a nejlépe vyzbrojeným na světě. To ale nestačí, především s ohledem na stále rostoucí sílu čínského letectva, které je největším soupeřem Japonska v oblasti. To disponuje asi tisícovkou letounů čtvrté generace i letadly generace páté. Ale hlavně jejich počty skokově rostou. Proto se Japonsko snaží počty vyrovnat zvýšenou kvalitou.

Nutnost nahradit starší letadla

Tou má být letadlo šesté generace nazývané F-X nebo F-3. Mělo by nahradit letadla F-2, kterých slouží v japonském letectvu necelá stovka. Ale v příštím desetiletí začnou zastarávat. O nutnosti vyvinout nový špičkový stíhací letoun se v Japonsku mluví již nejméně od roku 2018, ačkoli země ještě ani nedokončila velký nákup amerických strojů páté generace F-35. Teprve před nedávnem se na veřejnost dostaly podrobnosti.

iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států / Creative commons / CC BY-SA
F-22

Výrobcem letouny my měla být společnost Mitsubishi Heavy Industries, která má s výrobou stíhacích letadel velké zkušenosti. Dodala letectvu nejen letouny F-2, ale i licenčně vyráběla F-15J, kterých slouží asi dvě stovky. S vývojem a výrobou by měly pomoci zahraniční společnosti. Jejich výběr byl zúžen na tři a to americké Lockheed Martin, Boeing a britský BAE Systems. V samotném Japonsku by se na projektu měla podílet až tisícovka firem.

Nejspíše o něco větší Raptor

Jak bude letoun šesté generace vypadat, naznačuje zveřejněný koncept. I když samozřejmě jde jen o obrázek, který se nejspíše od skutečnosti bude v mnohém lišit. Předpokládá se, že by letadlo mohlo být podobné americkému F-22 Raptor. Ale pravděpodobně bude větší. Pohon by měla zajišťovat dvojice motorů. Nejspíše v současné době vyvíjených jednotek XF9-1. Ty mají být schopné schopné snášet velmi vysoké teploty.

iZdroj fotografie: Ministry of Defense of Japan / Creative Commons / CC BY
Motor XF9-1

Letoun bude muset mít schopnosti stealth, aby byl jeho radarový průřez co nejmenší. Proto bude mít nejspíše speciálně konstruované nasávání motorů. V draku budou využité materiály, které pohlcují radarové paprsky a kompozitní materiály. Nejspíše by měl mít i tepelný štít, který omezí jeho tepelný odraz. Možné je také využití technologie vektorování tahu, která by letadlu dodala mimořádnou obratnost.

Zbraně a doprovodné drony

Letoun by měl mít vnitřní pumovnici, do které se vejde šest střel různého typu. Půjde určitě o rakety vzduch-vzduch, vzduch-zem a vzhledem o faktu, že Japonsko je ostrovní země, i o protilodní střely. Stíhačka by měla být vybavena systémy na sdílení informací mezi sebou, ale i s letadly spojeneckých zemí. Předpokládá se, že by měla být schopna ovládat i doprovodné drony, pravděpodobně až tři. Ty by sloužily jako průzkumné platformy nebo by nesly další zbraně.

iZdroj fotografie: Uživatel Hunini / Creative Commons / CC BY-SA
Japonská protilodní střela ASM-3

Japonské plány jsou velmi ambiciózní. Již v roce 2024 by měl být k dispozici první prototyp, který by měl o čtyři roky později létat. V roce 2031 by pak mohla začít výroba letadel a ostrého nasazení by se dočkala již v roce 2035. Odhadovaný rozpočet je 48 miliard dolarů (1,058 bilionu korun). Vzhledem k tomu, jak dlouho vývoje podobných systémů trvají, jde o termín šibeniční. Pravdou ale je, že řadou potřebných technologií již Japonsko nyní disponuje.

Může mít Japonsko v roce 2035 letouny šesté generace?

Zdroj: Interestingengineering

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Zobrazit další články