Kanada shání moderní protiponorkové letouny. Boeing jí nabízí v několika státech osvědčené P-8A Poseidon

Hrozba ponorek je jedna z největších výzev, se kterou se musí západní státy vyrovnat. Velké flotily má Rusko a posiluje i Čína, případně další problémové země.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Kanada plánuje nahradit své staré protiponorkové letouny CP-140 Aurora, především verzi CP-140 Arcturus (původní konstrukce je Lockheed P-3 Orion), které nyní provozuje. Rozhodla se je nadále již nemodernizovat, a proto poptává letouny, které by je nahradily a umožnily jak protiponorkový boj, tak provádět zpravodajské a průzkumné operace. Boeing, jenž vyrábí letoun P-8A Poseidon, v únoru 2022 potvrdil, že se do soutěže přihlásí.

Letadel je již mnoho v provozu

„P-8A Poseidon prokázal, že je to nejschopnější víceúčelové letadlo na světě, které se v současnosti vyrábí, a nabízí kompletní řešení pro kanadské požadavky,“ prohlásil v rámci marketingové kampaně Tim Flood z Boeingu. Připomněl, že v současné době již po světe létá 140 letadel tohoto typu. Mají nalétáno více než 400 tisíc hodin.

iZdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
Pracovní stanice uvnitř P-8A Poseidon

Poseidon je hlídkový letoun, který byl vyvinut na základě civilního Boeing 737-800. S tímto letadlem má tedy společnou celou řadu dílů i motory CFM56-7B. Je samozřejmě v některých ohledech upravený, má například zesílený trup a v bývalém nákladovém prostoru pro kontejnery pod podlahou kabiny má šest dalších palivových nádrží.

V nákladovém prostoru vepředu má tři a vzadu další tři, které mu umožňují výrazně větší vytrvalost při hlídkování ve vzduchu. Při doletu 2 220 km může na vybraném místě hlídkovat až 4 hodiny v cestovní rychlosti 818 km/h. To je při operacích nad hladinou oceánů klíčová vlastnost. Navíc dokáže tankovat palivo za letu.

Protiponorkové i protilodní zbraně

Letoun je dnes vybaven radarem Raytheon AN/APY-10. Nemá detektor magnetických anomálií (ušetřilo se tak až 1 600 kg), ale disponuje pokročilým vyhledáváním zvuků pod hladinou moře pomocí shazovaných aktivních i pasivních sonarových bójí a má i speciální detektory na uhlovodíkové sloučeniny neboli na zplodiny dieselových motorů neatomových ponorek a hladinových plavidel. Na cíle, které detekuje, může účinně udeřit.

Je chopen nést celou řadu zbraní. Od protiponorkových torpéd Mark 54 přes protilodní střely AGM-84 Harpoon, AGM-84H/K SLAM-ER k útoku na námořní a pozemní cíle nebo může pokládat i nejmodernější námořní miny. Letoun je ve výzbroji nejen amerického námořnictva, koupila ho i řada zemí a další se k tomu chystají. Létá tak třeba na protiponorkových hlídkách pro Velkou Británii, Austrálii, Jižní Koreu nebo Indii. U té je zajímavé, že si na letadla nechala namontovat detektor magnetických anomálií, který běžně ve výbavě není.

Konkurenci nemá moc velikou, ve skutečnosti pouze Japonsko vyrábělo a provozuje svůj obdobný letoun Kawasaki P-1, což je specializovaný čtyřmotorový reaktivní letoun od počátku konstruovaný jako protiponorkový. Také Airbus uvažuje o přestavbě svého populárního dopravního stroje A320 na námořní hlídkový pod názvem A320M3A. Ten je ale zatím pouze ve virtuální realitě, i když velmi reálná poptávka na něj trvá hlavně ve Francii.

Původně nabízené letouny CASA 295 jako protiponorkové a hlídkovací se ukázaly jako příliš malé a pomalé. A je zajímavé, že stejný problém, jak nahradit stará protiponorková letadla, dnes řeší i v Rusku a v Číně. Staré ruské stroje Il-38N sice procházejí rozsáhlou modernizací, ale v Rusku pro své námořnictvo jako kvalitativní řešení do budoucnosti objednali zcela nový protiponorkový letoun z upraveného dopravního stroje Tupolev Tu-204, respektive Tu-214.

Jak velké nebezpečí představují ponorky pro námořnictva západních zemí?

Zdroj: NavalNews

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články