Nejbláznivější mýty o bojových letadlech, které nám Hollywood vtlouká do hlavy

Bojová letadla a romantika soubojů je sen mnoha kluků a mužů. Jak ve skutečnosti fungují a co létat s takovým strojem znamená ale opravdu ví jen hrstka z nich.

i Zdroj fotografie: Indian Air Force / Creative Commons / GODL-India
                   

Mnoho fanoušků letectví je přesvědčeno, že ví, jak se létá s moderní stíhačkou. Viděli totiž mnoho filmů, kde to odkoukali, a proto jsou do tajů života a práce leteckých es zasvěceni. Nejspíše ani netuší, jak hluboce se mýlí. Fakta, která o stíhacích letcích a jejich strojí přinášejí především hollywoodské filmy, jsou často až směšná. Zde je několik největších mýtů, které jsou mezi lidmi doslova zakořeněné.

Let s přídavným spalováním

Na mnoha filmových leteckých záběrech z trysek motorů proudového stíhacího letounu šlehají plameny. Jde samozřejmě o vděčný efekt, který je ale velmi vzdálen realitě. Takový plamen se vytváří při přídavném spalování. To pilot používá jen ve výjimečných případech jako je vzlet či bojový souboj. Spotřebovává se při něm mnoho paliva a opotřebovávají motory. Navíc nikdo nechce, aby jeho stroj na obloze zářil na kilometry daleko.

iZdroj fotografie: Ministry of Defense of Japan / Creative Commons / CC BY

Sólové mise statečných pilotů

V řadě filmů se hlavní hrdina sám vydává proti početným nepřátelům, které zlikviduje a nakonec zvítězí. Ve skutečnosti se tato taktika nepraktikuje. Mít s sebou doprovod má své opodstatnění, protože dvojice letounů si může pomáhat a navzájem se krýt. V reálných bojových situacích se pilot, který z nějakého důvodu svůj doprovod ztratí, z akce většinou stáhne.

Letecký souboj stíhačů

Aby se dvě moderní stíhací letadla do sebe pustila, je dnes velmi výjimečným jevem. Letadla jsou využívána spíše k podpoře pozemních vojsk, ničení konkrétních cílů a průzkumu. Když už přeci jen dojde na letecký souboj, ten se většinou neodehrává na krátkou vzdálenost desítek nebo stovek metrů. Proto využití manévrů jako je Pugačevova kobra, aby se pilot dostal za nepřítele, je spíše něco z říše snů. Pokud se nepřítel opravdu dostane za vás, budete se hlavně snažit všemožně uhnout jeho střelbě.

iZdroj fotografie: Bangladesh Air Force / Creative Commons / CC BY-SA

Raketa vás sleduje do zničení

Určitě jste viděli filmové záběry, kdy nějaké letadlo zaměří raketa a neúnavně ho sleduje, ať pilot dělá co dělá. Samozřejmě rakety vzduch-vzduch nebo země-vzduch dokáží upravovat svůj směr podle potřeby, ale spíše v úhlu několika stupňů. Vystřelují se v okamžiku, kdy je cíl v pro ně výhodném postavení. Představa, že střela stíhačku sleduje třeba při jejím kličkování v kaňonu, je opravdu nesmyslná.

Dlouhá střelba z palubních zbraní

Mnoho filmových hrdinů na moderních stíhacích letounech za štěkotu palubních kanonů opakovaně ničí nepřátelské cíle. To jsou také oblíbení filmové závěry. Ve skutečnosti mají moderní letadla kanon jen jeden, většinou rotační. Ty střílí s kadencí až pět tisíc ran za minutu. Dlouhé dávky jsou tedy nesmysl, nebylo by by na ně střelivo. I skutečný zvuk střelby je na hony vzdálen tomu filmovému.

iZdroj fotografie: Uživatel Allspamme / Creative Commons / CC BY-SA

Letouny VTOL jsou jako helikoptéra

Některé stroje jako Harrier nebo F-35B disponují schopností kolmého vzletu a přistání. V některých filmech jim ale autoři přidali schopnost bojovat na místě, a z jednoho místa chrlit oheň a ničit nepřítele. Představa že stíhací letoun se vznáší na místě, pálí a otáčí, je ve skutečnosti nesmysl. Kolmý vzlet a přistání je precizní přesně naprogramovaný manévr.

Stíhací piloti jsou ti nejlepší

Každý filmový stíhací pilot je ten nejlepší z nejlepších, protože má za sebou odlétáno spoustu hodin. Bojoví piloti opravdu procházejí tvrdým tréningem, ale starší pilot dopravního letounu má hodin odlétáno jistě mnohem více. Elita jsou piloti Air Force One, ti musí s Boeingem 747 umět i takzvané obranné létání. Nejzkušenější stíhací piloty nenajdete ve filmech, ale v předváděcích sky týmech, které vídáte na leteckých dnech.

iZdroj fotografie: Pxhere

Top Gun není skutečná škola

Mnoho věcí, které se lidé dozvěděli o stíhacích pilotech, pochází z filmu Top Gun. Ve skutečnosti škola takového jména neexistuje. Ale existuje jeho obdoba a tou je program SFTI, který pro své nejlepší piloty pořádá americké námořnictvo. Během devět týdnů trvajícího intenzivního kurzu se učí taktiku stíhacích letů a úderů proti nepříteli. Po návratu k jednotce pak tyto poznatky předávají kolegům.

Víte o nějakém dalším filmovém nesmyslu o stíhačkách, který lidé mají za skutečnost?

Zdroj: Hotcars

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Zobrazit další články