NÁZOR: Letouny CASA C-295 dosáhly úspěchů u mnoha letectev. Jsou přitom známé hlavně jako transportní, ale stejně tak mohou na nepřítele tvrdě udeřit.
České vojenské letectvo hledalo ve 21. století moderní dopravní stroje, jimiž by nahradilo stárnoucí flotilu sovětských Antonov An-26. Nakonec se rozhodlo pro letoun CASA C-295 ze Španělska, tedy pro stejný, jaký mají ve svém arzenálu například Poláci. Nejprve si Česká republika koupila 4 kusy, později však přiobjednala ještě 2 modernější verze. Zkušenosti ale ukazují, že bude české letectvo nejspíše potřebovat i větší letoun.
Transportní letoun, který lze využít i jinak
Společnost CASA začala s vývojem nového transportního letounu v 90. letech 20. století, a to na základě svého předchozího stroje CASA/IPTN CN-235. K jeho pohonu přitom využila dvojici turbovrtulových motorů. Jeho nosnost dosahuje 7 tun nákladu, a v případě nutnosti přetížení až 9,25 tun, takže unese například 3 lehká vojenské vozidla, ale naopak opravdu těžká se do něj už nevejdou. Byl však koncipovaný jako víceúčelový, letectva v různých zemích ho používají i v jiných než transportních úlohách, a to včetně bojových.
Letoun C-295 je 24,46 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel vychází na 25,81 metrů – nákladový prostor má pak rozměry 12,69 x 1,90 x 2,70 metrů. Na jeho palubu se tak vejde 71 vojáků, a v případe použití v roli výsadkového letounu z něj může seskočit až 48 výsadkářů. Slouží ale i k přepravě zraněných, kdy se do jeho prostoru vtěsná až 24 nosítek a 7 zdravotníků. Dosahuje cestovní rychlosti 482 km/h a dolet je při běžném zatížení 1 555 kilometrů – modernizovaná verze MW (AČR má k dispozici dva tyto stroje) má pak dosah o něco delší.
Letoun C-295 může i bojovat
CASA C-295 může sloužit například i jako zpravodajský a průzkumný, případně hlídkový a bojový. Existuje například verze C-295 MPA/Persuader v roli hlídkového a protiponorkového letounu, takže nese i příslušnou výzbroj. Tou může být třeba italská protilodní střela Marte s hlavicí o hmotnosti 70 kilogramů. Vedle toho lze C-295 vybavit i jako tankovací letoun nebo létající bojový křižník s kanony na palubě, aby podpořil pozemní operace.
Ačkoliv je C-295 vcelku moderní letoun, je omezen nosností a doletem. I proto české letectvo uvažuje například o tom, že by si pořídilo i transportní letouny střední třídy, které mají v obou směrech lepší parametry. Nejčastěji se mluví o Lockheed C-130J Super Hercules nebo Embraer C-390 Millennium. Mají větší dolet a do jejich prostoru lze naložit i větší vozidlo, v případě české armády třeba obrněný transportér Pandur II a houfnice CAESAR.