Transportní letoun CASA C-295MW nahradil v AČR sovětské dědictví Antonov An-26. Je všestranný a schopný, ale nestačí na vše

NÁZOR: Letouny CASA C-295 dosáhly úspěchů u mnoha letectev. Jsou přitom známé hlavně jako transportní, ale stejně tak mohou na nepřítele tvrdě udeřit.

Český letoun CASA C-295 i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
                   

České vojenské letectvo hledalo ve 21. století moderní dopravní stroje, jimiž by nahradilo stárnoucí flotilu sovětských Antonov An-26. Nakonec se rozhodlo pro letoun CASA C-295 ze Španělska, tedy pro stejný, jaký mají ve svém arzenálu například Poláci. Nejprve si Česká republika koupila 4 kusy, později však přiobjednala ještě 2 modernější verze. Zkušenosti ale ukazují, že bude české letectvo nejspíše potřebovat i větší letoun.

Transportní letoun, který lze využít i jinak

Společnost CASA začala s vývojem nového transportního letounu v 90. letech 20. století, a to na základě svého předchozího stroje CASA/IPTN CN-235. K jeho pohonu přitom využila dvojici turbovrtulových motorů. Jeho nosnost dosahuje 7 tun nákladu, a v případě nutnosti přetížení až 9,25 tun, takže unese například 3 lehká vojenské vozidla, ale naopak opravdu těžká se do něj už nevejdou. Byl však koncipovaný jako víceúčelový, letectva v různých zemích ho používají i v jiných než transportních úlohách, a to včetně bojových.

Automobil v polském letounu CASA C-295 iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Polska
Automobil v polském letounu CASA C-295

Letoun C-295 je 24,46 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel vychází na 25,81 metrů – nákladový prostor má pak rozměry 12,69 x 1,90 x 2,70 metrů. Na jeho palubu se tak vejde 71 vojáků, a v případe použití v roli výsadkového letounu z něj může seskočit až 48 výsadkářů. Slouží ale i k přepravě zraněných, kdy se do jeho prostoru vtěsná až 24 nosítek a 7 zdravotníků. Dosahuje cestovní rychlosti 482 km/h a dolet je při běžném zatížení 1 555 kilometrů – modernizovaná verze MW (AČR má k dispozici dva tyto stroje) má pak dosah o něco delší.

Letoun C-295 může i bojovat

CASA C-295 může sloužit například i jako zpravodajský a průzkumný, případně hlídkový a bojový. Existuje například verze C-295 MPA/Persuader v roli hlídkového a protiponorkového letounu, takže nese i příslušnou výzbroj. Tou může být třeba italská protilodní střela Marte s hlavicí o hmotnosti 70 kilogramů. Vedle toho lze C-295 vybavit i jako tankovací letoun nebo létající bojový křižník s kanony na palubě, aby podpořil pozemní operace.

Letouny C-17 Globemaster III amerického letectva

Největší britské armádní letadlo, C-17 Globemaster III, je opravdu obří, pojme i přes 800 lidí; ale na ukrajinský Antonov An-225 dost ztrácí

Ačkoliv je C-295 vcelku moderní letoun, je omezen nosností a doletem. I proto české letectvo uvažuje například o tom, že by si pořídilo i transportní letouny střední třídy, které mají v obou směrech lepší parametry. Nejčastěji se mluví o Lockheed C-130J Super Hercules nebo Embraer C-390 Millennium. Mají větší dolet a do jejich prostoru lze naložit i větší vozidlo, v případě české armády třeba obrněný transportér Pandur II a houfnice CAESAR.

Modernizovaný český letoun CASA C-295MW

Co si myslíte o letounu CASA C-295?

Zdroj: Wikipedia
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články