Československý L-39 Albatros má i speciální verzi přímo vyzbrojenou kanonem. Aero bude několik takových strojů modernizovat pro bulharské letectvo.
Letoun Aero L-39 Albatros je známý jako vynikající cvičný stroj, který sjel z výrobních linek v celkovém počtu 2 900 kusů. Ale jenom opravdu malá hrstka těchto letadel je ve speciální verzi L-39ZA, což znamená změnu tohoto cvičného letadla v lehký bitevní letoun. Po určitých úpravách toho sice byly schopny i cvičné verze, ale právě tato variace k tomu byla přímo navržena. Ve výzbroji je má jen několik zemí jako Bulharsko, které si nyní u české firmy Aero Vodochody objednalo jejich modernizaci.
Letouny L-39ZA dostanou nové přístroje
Během ledna by měly do dílen Aero Vodochody dorazit dva bulharské Albatrosy. Místní technici na nich provedou generální opravu motorů a startovací jednotky. V rámci modernizace pak z letadel vyjmou původní avioniku sovětského typu a nahradí ji západní. Nová bude i navigace, komunikace, identifikace a záznamová zařízení. Životnost letadel L-39ZA Albatros se tím prodlouží o nejméně 7,5 roku, potažmo 1 500 nalétaných hodin.
Verze Aero L-39ZA se od jiných Albatrosů liší především v tom, že jde o lehký bitevník přímo vybavený dvouhlavňovým leteckým kanonem GSH-23L ráže 23 milimetrů se 150 náboji, což jiné stroje tohoto typu nemají. Disponuje i čtyřmi závěsníky na různou výzbroj o hmotnosti až 1 100 kilogramů, zatímco nejběžnější verze C má jen dvojici hardpointů s možností nést výzbroj do 284 kilogramů. Může se jednat hlavně o neřízené rakety nebo pumy.
Konstrukce pro bitevní letoun jako dělaná
Parametry letadel L-39 Albatros z nich dělají velmi dobré bitevníky, protože jsou dobře ovladatelné a nelétají tak vysokou rychlostí, maximální je 750 kilometrů v hodině. Proto byly v různých konfliktech k tomuto i využívány. V České republice na jejich základě vznikl lehký bitevník Aero L-159 Alca, v němž už jsou ale osazeny západní motory a další systémy. Jeho výzbroj může být mnohem silnější, velice se osvědčil třeba v bojích proti Islámskému státu v Iráku.
Nástupce Albatrosu Aero L-39NG je pak rovnou konstruován tak, aby skvěle obstál v obou rolích; tedy jak cvičné, tak bitevní. Má o něco vyšší maximální rychlost, potažmo 775 kilometrů v hodině, a je osazen moderním vybavením západního typu. Nebude mít sice zabudované dělo, ale disponuje 5 závěsníky s nosností až 1 200 kilogramů. Kromě neřízených raket a pum bude moci odpalovat i naváděné typy, případně protiletadlové střely krátkého doletu.