Nejrychlejším letounem v historii je americký X-15. Překonal i proslulý letoun SR-71 Blackbird

Když se v 50. letech začalo lidstvo zaměřovat na dobytí vesmíru, NASA si nechala vyrobit speciální experimentální X-15. Ten k tomuto snažení významně přispěl.

i Zdroj fotografie: Tony Hisgett / Creative Commons / CC BY
                   

Nejrychlejším člověkem ovládaným tryskovým letounem je SR-71 Blackbird, který v roce 1976 překonal rychlostí hranici mach 3,29 (v přepočtu 3 529,6 km / h). V rámci skupiny tryskových letounů mu konkuruje pouze jeho špionážní verze A-12, která dle dostupných informací údajně dosahovala až rychlosti mach 3,31. Nicméně oficiálně v dokumentech kvůli utajení nikdy nefigurovala. Oba letouny však hravě do kapsy strčí raketově poháněný North American X-15.

Raketově poháněný rekordman X-15

Letoun North American X-15 absolvoval první let 8. června roku 1959, přičemž počátkem 60. let 20. století dosáhl hned několika rekordů. Jednalo se o experimentální raketový letoun, který byl vyvinutý speciálně pro NASA, a jenž významnou měrou přispěl ke snaze dobít vesmír. Celkem byly ovšem vyrobeny pouze 3 kusy tohoto letounu. North American X-15 byl posléze vyřazen v prosinci roku 1970. Začátkem šedesátých let dosáhl X-15 rychlostního rekordu, který nebyl doposud překonán.

iZdroj fotografie: Uživatel KLaRock / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun X-15 byl vyvinutý jako experimentální letoun speciálně pro NASA

Avizovaný rekord činí dosažení rychlosti mach 6,72, tedy neuvěřitelných 7 273 km/h. X-15 nicméně překonával i výškové rekordy. Ve dvou případech se dokonce dostal do vyšších výšek, než je v současné době oficiálně evidovaná hranice vesmíru (výška 100 kilometrů). V 60. letech ovšem hranici vesmíru překonával běžně. Tehdy byla totiž určená na 80 kilometrů. Každý pilot, který ji překonal, poté získal odznak astronauta. Mezi 13 piloty, kteří tohoto odznaku dosáhli, byl i Neil Armstrong.

Významný milník při dobývání vesmíru

K nevýhodám letounu X-15 patří kupříkladu jeho neschopnost startovat přímo ze země. Dělo se tak z důvodu rychlé spotřeby paliva. Pro testování experimentálních technologií a materiálů, potažmo šířeji pro překonávání rychlostních a výškových rekordů, musel být do vzduchu vynesen letounem B-52. Ten jej z pravidla vynesl do výšky 13,5 km a v rychlosti 800 km / h dolšo k jeho odpojení od North American X-15. X-15 následně mohl provádět potřebná testování. Zásobu paliva měl však na pouhé 2 minuty.

iZdroj fotografie: Uživatel Niesy74 / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun SR-71 Blacbird drží rekord z roku 1976 jako nejrychleji letící letoun s lidskou posádkou

Konstrukční řešení letounu přispělo k následné výrobě rozličných konstrukcí letadel a kosmických lodí. X-15 je první letoun, při jehož konstruování byly použité slitiny, jež mu umožňovaly vydržet vstup zpět do atmosféry Země. Jako první rovněž využíval malé trysky, které se nyní používají k polohování vesmírných plavidel. Letoun X-15 disponoval mj. i prvním tlakovým oblekem, který úspěšně fungoval v podmínkách ve vesmíru.

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti