Neviditelný Lockheed F-117 Nighthawk, opředen řadou mýtů, dodnes zůstává stíhacím unikátem. Sestřelen byl pouze jednou

Jaké je tajemství Lockheed F-117 Nighthawk? Stále je kolem něj mnoho tajemství. A rozhodně to nevypadá, že se je podaří všechny odhalit!

i Zdroj fotografie: Flickr
                   

Na konci 70. let 20. století přišlo americké letectvo s novou strategií. Díky nové technologii stealth měl nový bombardér proniknout sovětskou protiletadlovou obranou a zničit i dobře chráněné cíle. Tak začal vznikat Nighthawk. Ten se měl stát obávanou legendou.

Vznik opředený dezinformacemi

F-117 vznikl z technologického demonstrátoru Lockheed Have Blue, který poprvé vzlétl roku 1977. Již označení F-117 bylo drobnou mystifikací. Nighthawk není stíhacím strojem, ale útočným strojem. Proto neměl být označen „F“, ale „A“, ani neměl mít číslo vyšší než 100. Leč piloti, kteří se strojem létali, byli stíhači a bylo pro ně otázkou prestiže létat na „efkovém“ stroji. Navíc to byla i vhodné mlžení pro analytiky a špiony protivníka.

První prototyp YF-117 A vzlétl roku 1981 z nevadské Oblasti 51. V roce 1983 již jela sériová výroba na plné obrátky a na konci roku se stala první jednotka vybavená letadly – 4450. taktická skupina, plně operační. Roku 1986 měly F-117 nalétáno již 10 000 hodin. Typ byl přitom stále přísně tajný a USAF popíralo jeho existenci. Do světa byly vypouštěny „zaručené zprávy“ o neviditelné stíhačce F-19 nebo návštěvách mimozemšťanů.    

iZdroj fotografie: Flickr

Informace však přesto začaly unikat. Roku 1986 došlo k havárii jednoho ze strojů. Neštěstí se samozřejmě dějí, ale místo pádu hermeticky obklíčili vojáci se zbraněmi a „muži v černém“, což vyvolalo nežádoucí pozornost. Roku 1988 mluvčí Pentagonu poprvé připustil existenci neviditelného letadla, a dokonce světu ukázal nekvalitní fotografii. Stroj byl poprvé veřejnosti představen až 21. dubna 1990 na základně Nellis. To už měly stroje za sebou první bojové nasazení.

Konstrukce stále plná tajemství

Rozpětí F-117 je 20,9 metru, délka trup 13,21 metru a výška 3,78 metru. Hmotnost prázdného letounu je 13 381 kilogramů. Maximální vzletová 23 814 kilogramů. Motory F-117 jsou osvědčené General Electric F404-F1D2 s výkonem 47kN. Ty byly použity i na F-16 a F/A-18.

U F-117 však byly „osekány“ a nejsou schopny forsáže tady přídavného spalování. Naopak je motor speciálně upravený, aby vydával co nejnižší tepelnou stopu.  Maximální rychlost stroje je 993 kilometrů v hodině. Dostup 14 000 metrů a dolet bez doplnění je 1740 kilometrů.

V letounu bylo v rámci úspor při vývoji použito mnoho systémů z jiných strojů USAF. Podvozek F-117 pocházel z bitevního A-10, brzdy z F-15, elektroinstalace z F/A-18, systém fly-by-wire z letounu F-16 a klimatizace z transportního letounu C-130 Hercules! To ušetřilo nejen mnoho prostředků, ale podařilo udržet celý program v tajnosti. I tak cena za projekt byla v 80. letech ohromných 6,35 miliard USD. Celkem bylo vyrobeno 59 sériových strojů F-117 A a 5 prototypů. Jeden stroj vyšel na 111,2 milionu USD.

iZdroj fotografie: Flickr

Konstrukce F-117 se plně podrobila technologii stealth. Trup letadla je z kompozitních materiálů a pouze desetina je z kovových slitin. Letoun je pokryt speciálními materiály pohlcující radarové paprsky a veškeré spáry jsou utěsněny speciální hmotou přezdívanou podle podobné konzistence „máslo“.

Stealth byla podřízena i aerodynamika stroje a letadlo má velmi ostré tvary. Za vše se ovšem platí. Letové vlastnosti stroje jsou hrozné a je často přirovnáván k raketoplánu, který má přezdívku „létající cihla“. Stroj není schopen letu bez motorů a nestabilita musí být neustále vyrovnávána systémem fly-by-wire.

Bez radaru

Veškeré detekční systémy F-117 jsou pasivní a letadlo nemá zabudován ani radar. Stroj je na cíl naváděn pomocí GPS a inerciální navigace. F-117 má automatický plánovací systém, který dokáže přesně analyzovat všechny aspekty mise. Zaměření se provádí pomocí laseru a termovize.

Umístění zbraní je opět jako vše v F-117 podřízeno technologii stealth. Veškeré zbraně, aby nezvyšovaly radarový odraz, jsou umístěny dvou ve 4,7 metru dlouhých pumovnicích. F-117 A může nést laserem naváděné bomby GBU-10, GBU-12, GBU-27 Paveway III a GBU-31 JDAM naváděnou GPS. Nejsilnější zbraní v arzenálu F-117 je nukleární bomba B61. I když se o tom vedly spekulace, F-117 nemá ve výzbroji protiletadlové střely nebo kanónovou výzbroj. Ostatně manévrovacího boje není ani schopen.

Neviditelná smrt

První nasazení F-117 A proběhlo během operace Just Cause, tedy invaze do Panamy roku 1989, kdy dva stroje bombardovaly letiště Rio Hato. Slávu F-117 přineslo až tažení proti iráckému diktátorovi Saddámu Husajnovi. F-117 provedly celkem 1300 bojových letů a zasáhly 1600 cílů, ze kterých vyřadily 60 % prvním úderem. F-117 byl jediným bombardovacím strojem Spojenců, který se na začátku bojů mohl odvážit nad Bagdád se silnou protiletadlovou obranou.

iZdroj fotografie: Public Domain

Podobný scénář se měl odehrát i během operace Spojenecká síla, tedy bombardování Jugoslávie v roce 1999. Jenže nebylo tomu tak. Srbská tajná služba odhalila šlendrián v plánování náletů. F-117 totiž každou noc využívaly stále stejné letové koridory. Když 27. dubna 1999 otevřel stroj „Something Wicked“ pilotovaný podplukovníkem Darrellem Patrickem „Dale“ Zelkem pumovnici, podařilo se jej Srbům na několik chvil zachytit radarem.  S-125 Něva šla na jisto.

Pilota se naštěstí podařilo zachránit. Trosky letadla byly ponechány na místě. Jednalo se podle velení o starou technologii ze 70. let. Pravda byla taková, že část trosek byla přesto odeslána do Ruska a Číny k prozkoumání. Časti stroje jsou dnes k vidění ve vojenském muzeu v Bělehradu. Již méně se ví, že se Srbům podařilo málem zničit ještě jeden F-117. Ten byl tak poničen, že musel být vyřazen ze služby.

Poslední letecké operace, kterých se F-117 zúčastnil, byly operace Věčná svoboda v roce 2001 a Irácká svoboda o dva roky později.

Skutečně vyřazen?

Americká armáda měla s F-117 velké plány. F-117N „Seahawk“ měl být palubní stroj schopný operovat z paluby letadlové lodi. F-117 B měl mít rozšířené bojové schopnosti a nést i protiletadlové rakety AIM-120 AMRAAM. Ani jedna verze se nedočkala ani prototypu. Dodnes není potvrzeno, zda existovala a vzlétla dvoumístná cvičná verze.

iZdroj fotografie: Tim Felce / Creative Commons / CC BY-SA

K oficiálnímu vyřazení F-117 Nighthawk došlo roku 2008. V rozpočtu letectva došlo k přesunu peněz na provoz nových bojových letadel F-22 a F-35. F-117 zůstaly ve strategické záloze a teoreticky by v případě války mohly být znovu reaktivovány. Pozorování leteckých nadšenců však vypovídá o jiné skutečnosti. Podle zpráv mělo být roku 2016 několik F-117 nasazeno nad Sýrií a nad Spojenými státy jsou „vyřazené“ stroje poměrně často vidět v letu. Mýtický F-117 Nighthawk tedy stále obestírá mlha tajemství.     

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Zobrazit další články