Chinook je svými schopnostmi legendární, a dokonce i přes jeho 60letou existenci má zářnou budoucnost. Americký těžký transportní vrtulník má jenom málo konkurentů.
Americké ozbrojené síly používají těžké transportní vrtulníky Boeing CH-47 Chinook již od roku 1962, a ani přes jejich stáří neočekávají, že by šly v blízké budoucnosti do výslužby. Naopak jsou stále vyráběny a modernizovány. Jejich nejnovější verze nese označení CH-47F Block II, a kromě mnoha vylepšení unese i těžší náklad než předchozí typy. Připravována je ale také modernizace s ještě výkonnějším motorem.
Nová verze Chinooku unese i JLTV
Chinook verze CH-47F začal létat v roce 2001, ale roku 2020 byl modernizován na verzi Blok II vyznačující se vyšším užitečným zatížením a lepšími výkony i za velmi vysokých teplot. Ozbrojené síly tak získaly stroj, jehož papírové zatížení je téměř 11 tun, ale v případě nutnosti se ze země odlepí i s nákladem těžším. Umožňuje mu to v podvěsu nést dokonce i obrněné vozidlo JLTV o hmotnosti 11,32 tun, které v amerických silách nahrazuje vozidlo Humvee.
CH-47F Block II Flie pic.twitter.com/WBmeQpRiRt
— jimmy. islas (@jimmy405) December 27, 2019
Vrtulník má plně digitální kokpit umožňující implementaci dalších nových digitálních technologií, jeho systémy tak pilotovi značně ulehčují působení v obtížných podmínkách – třeba za velmi prudkého větru nebo při snížené viditelnosti, což využitelnost stroje ještě více rozšiřuje. Verze F je primárně zaměřena na přepravu nákladu a transport vojáků, ale existuje i ve verzi evakuační pro raněné vojáky.
Do vrtulníku se vejde výsadek 36 vojáků
Chinook je oproti jiným snadno rozpoznatelný vrtulník, protože má tandemový rotor, resp. dvojici rotorů, z nichž je každý na opačném konci stroje, a vybavený je rovněž dvěma motory. Jeho prázdná váha je přes 11 tun, a při zatížení se CH-47F Block II vznese, i když dosahuje i s nákladem hmotnosti 24,5 tun. Vrtulník je přitom 30 metrů dlouhý, a kromě 3členné obsluhy standardně pojme výsadek 36 vojáků, případně je v něm 24 evakuačních míst pro raněné. I naložený se dokáže pohybovat rychlostí až 315 km/h a jeho dosah je 740 kilometrů.
Novu verzi vrtulníku si pořizují nejen americké ozbrojené síly, ale jako těžkou transportní helikoptéru si ji kupuje například i Německo. Výrobce údajně chystá na rok 2025 novu verzi CH-47F Block III s ještě výkonnějším motorem, možnost užitečného zatížení tak nejspíše ještě vzroste. Chinooky by přitom měly ve službě zůstat minimálně do roku 2060. A zajímavé mohou být i pro české letectvo, které bude muset v příštích letech najít náhradu za ruské Mil Mi-17, a právě Chinooky mají jako jedny z mála Západních strojů potřebné vlastnosti.